• JagM

NAPP - en fantastisk uppfinning!

Läste igår en enormt lång diskussion om amning. Kom då att tänka på detta med napp.
    Min dotter är snart 12 veckor och har använt napp sen hon var 7 dagar. Vi hade först tänkt att vänta lite längre, men efter att i princip alla mina och sambons måltider hade blivit avbrutna sen vi kom hem från BB tog sambon fram nappen, hon tog den direkt och inget gör mig gladare.
    Lilltjejen är otroligt snuttig och jag skulle inte få göra annat än att behöva ta fram tutten i tid och otid. Vilket känns onödigt när hennes snuttbehov kan bli tillfredställt med en napp.
    Dessutom tror jag att det är bra att hon får sitt sugbehov tillfredställt ordentligt. Och hon är ju inte hungrig, vill bara snutta, varför ska hon då suga på tutten? Visst är hon riktigt ledsen eller övertrött är det ändå tutten som gäller tills hon lugnat sig, men sen är det bara att byta till napp.
    Jag tycker att napp är en fantastisk uppfinning, andra verkar tycka att det är fel. Verkar som att flera "långammare" tycker napp är dåligt.
    Vad tycker du? Och varför?

• Svar på tråden NAPP - en fantastisk uppfinning!
  • syrra
    BCN: mina barn har bara tagit NUK's nappar i början, de är ganska små och mjuka att suga på
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Sarah84
    Niklas skrev 2007-09-21 19:57:36 följande:
    Inga nappar här. Kommer aldrig hända oavsett hur "snuttiga" barn vi får. Jag är helt övertygad om att detta snuttandes finns där av en anledning och hittils har det stämt. Jag kan utveckla det någon dag när jag orkar och nej, jag är ingen läkare eller expert.
    Förbjuder ni tumme åxå? Undrar isf hur ni går tillväga?
  • Nicke

Inget barn här suger på tummen så det "problemet" har vi inte behövt tackla.
    Vi får se med framtida barn vad som händer.

Sarah84 skrev 2007-09-21 20:01:26 följande:
    Förbjuder ni tumme åxå? Undrar isf hur ni går tillväga?
  • Sarah84
    Niklas skrev 2007-09-21 20:02:53 följande:
    Inget barn här suger på tummen så det "problemet" har vi inte behövt tackla.Vi får se med framtida barn vad som händer.
    Okey, undra bara för att napp kan man ju bara slänga, tumme e värre..
  • Nicke

Japp, det är aningen värre men det går att komma tillrätta med det också.
    Om det är som jag tror så kommer inte barnen börja suga på tummen.
    Att det finns en bra anledning till varför alltså.
    Jag förstår inte riktigt vart behovet av att suga på något kommer ifrån.
    Ett medfött viktigt behov? Varför finns det om det tex inte handlar om mat eller trygghet?

Sarah84 skrev 2007-09-21 20:04:04 följande:
    Okey, undra bara för att napp kan man ju bara slänga, tumme e värre..
  • Nicke

Sen finns det föräldrar som orkar stå ut med mer än andra och andra som ger upp direkt och kastar in en napp och sedan är det en gudagova.
    Jag tror inte att "problemet" är universellt utan individuellt för varje familj.

• sigana

Har tvillingar, och är SÅÅÅÅ glad att det finns napp!
    Och JA jag erkänner glatt och villigt att jag är en sån där dålig mamma som ger napp för att slippa sitta som en ko på golvet och låta båda mina barn sitta där och snutta mest hela dagarna... I så fall hade vi inte haft nåt folk på besök överhuvudtaget det första året, då jag inte känner mig så bekväm eller social i den positionen

• Torvald

Vill du ha medalj som "stod ut"? Och du appade dygnet runt då eller?
    Klart sugbehovet finns där får att barnet ska få i sig ordentligt med mat. Precis som vuxnas behov av att stoppa i sig socker. Behöver kanske inte alltid uppmuntras, hur "naturligt" det än är?

• Maria Seg

Inga av mina söner ville ha napp, trots att jag provade alla sorter jag bara kunde hitta.

• Sarah84
    Niklas skrev 2007-09-21 20:06:54 följande:
    Sen finns det föräldrar som orkar stå ut med mer än andra och andra som ger upp direkt och kastar in en napp och sedan är det en gudagova.Jag tror inte att "problemet" är universellt utan individuellt för varje familj.
    Våran lilla va väldigt snuttig, skulle kunna amma henne dygnet runt inte för matens skulle utan mer för att ja "snutta" Vi pröva napp, men icke. Men avrken ja elle sambon hade napp, nu e hon 4 mån & har börjat se att hon tar tumme ibland.. Ja hade tumme när ja va liten. Verkar kanske som att de e ärftligt..
Svar på tråden NAPP - en fantastisk uppfinning!