• JagM

NAPP - en fantastisk uppfinning!

Läste igår en enormt lång diskussion om amning. Kom då att tänka på detta med napp.
    Min dotter är snart 12 veckor och har använt napp sen hon var 7 dagar. Vi hade först tänkt att vänta lite längre, men efter att i princip alla mina och sambons måltider hade blivit avbrutna sen vi kom hem från BB tog sambon fram nappen, hon tog den direkt och inget gör mig gladare.
    Lilltjejen är otroligt snuttig och jag skulle inte få göra annat än att behöva ta fram tutten i tid och otid. Vilket känns onödigt när hennes snuttbehov kan bli tillfredställt med en napp.
    Dessutom tror jag att det är bra att hon får sitt sugbehov tillfredställt ordentligt. Och hon är ju inte hungrig, vill bara snutta, varför ska hon då suga på tutten? Visst är hon riktigt ledsen eller övertrött är det ändå tutten som gäller tills hon lugnat sig, men sen är det bara att byta till napp.
    Jag tycker att napp är en fantastisk uppfinning, andra verkar tycka att det är fel. Verkar som att flera "långammare" tycker napp är dåligt.
    Vad tycker du? Och varför?

• Svar på tråden NAPP - en fantastisk uppfinning!
  • Sirenia

Min son har äntligen börjat ta nappen... O ingen är lyckligare än jag!! Han hängde hela tiden vid tutten.. o nu gav jag inte upp med nappen.. så tog han den till sist.. UNDERBART!! :)

• Joje

Nappen var vår räddning!

Vår son skrek mycket från dag 1, ingenting hjälpte... det var inte ens bra efter amning... Det visade sig att han hade kolik, och nappen var det enda som lugnade ner honom. Vi kämpade i 2 veckor med tutte och ibland mammas eller pappas finger, men gav upp och köpte nappar, OJ vad det var gott

• goselina

Vår lille som i dag är 13 dagar gammal har också fått en napp.
    Nappen är lite längre och helt rund på toppen. Detta för att den ska nå upp i gommen så den lille använder sig av samma sugteknik som när han är vid bröstet.
    Amningen fungerar utmärkt...

• Saga Sunshine

Hej!
    Funderar på om det finns någon här som har något bra tips på hur man kan få barnet att ta napp..? Min dotter är 1½ mån och har ett sugbehov men vill inte ta napp utan använder tutten eller handen. Jag skulle gärna vilja att hon tog nappen istället men det verkar som att jag får ge upp!!! Har provat många olika nappar och den som har fungerat bäst o som hon faktsikt har snuttat på 1 gång är NUK´s nr 1... kan det vara så att hon inte kommit på hur man suger på nappen?

• zukits1

Nja, nappen är ok, men mer än så kan jag inte säga. I början somnade Ella alltid vid bröstet utan undantag. Efter ett tag fick hon napp och nu tycker jag att hon krånglar. Hon vaknar till innan hon somnar ordentligt. Då ger jag henne nappen och den suger hon lite på innan hon spottar ut den. Då krävs mer, tex vaggning för att hon ska somna. Ella får nappen oftare än vad storebror fick och han somnade alltid snällt vid bröstet. Så nu har jag bestämt mig för att minska ner på nappandet hemma för att se om det blir nån skillnad.

• fruis

Det har aldrig känts ok för mig att stoppa in ett konstgjort föremål i mina barns munnar när de egentligen vill ha närhet/tröst/mat. De vill ha mänsklig närkontakt.

Jag tycker att det är ok att andra använder napp men jag skulle aldrig själv göra utan ammar tusen gånger hellre. Även om jag blir avbruten mitt i maten. Jag blir illa berörd av att se barn med napp i munnen (fast jag tycker det är ok). Jag associerar det känslomässigt bara med oförmåga att se barnens behov.

Fördelen med att inte använda napp tror jag är att sugbehovet inte förlängs utan avstannar tidigare än om man fortsätter använda napp efter 6 månaders ålder. Mina barn skulle aldrig komma på tanken att vilja ha något att suga på vid 2-3 års ålder som många nappbarn. Och de har inte börjat använda tumme heller för den delen. Alltså lite jobb i början men ganska snabbt lättare.

• milimina
    fruis skrev 2007-09-20 22:11:56 följande:
    Jag tycker att det är ok att andra använder napp men jag skulle aldrig själv göra utan ammar tusen gånger hellre. Även om jag blir avbruten mitt i maten. Jag blir illa berörd av att se barn med napp i munnen (fast jag tycker det är ok). Jag associerar det känslomässigt bara med oförmåga att se barnens behov.

intressant. och om du haft en bebis som junior då, som blev fly förbannad när han fick mjölk i munnen när han bara var snuttsugen, hade du tänkt likadant då tror du?
  • fruis
    milimina skrev 2007-09-20 22:27:07 följande:
     intressant. och om du haft en bebis som junior då, som blev fly förbannad när han fick mjölk i munnen när han bara var snuttsugen, hade du tänkt likadant då tror du?
    Det är mycket möjligt att jag inte gjort det. Du måste förstå att i min hjärna slåss de åsikter jag har rent rationellt med de jag har rent känslomässigt. Alltså tycker jag att napp är ok samtidigt som jag inte tycker det. Jag har tom rått andra att försöka med napp. Men jag skulle aldrig klara av det själv.
  • Lua72

Min åsikt: nappen är jättebra just när bebisens sugbehov är större än hungern. Men som tröst... nja. Jag tycker nog att man ska försöka förstå barnets behov istället för att använda nappen. Och om barnets behov är att suga är den ju ypperlig. När barnet blir över halvåret tycker jag bara att nappen är till besvär, man ska leta rätt på den och stoppa in den när den lilla vaknar till på natten.

Kram Lua.

• Nynne

Vi har haft napp till vår dotter mellan åldern 2 veckor till 6 månader och har då fungerat suveränt. Från början ville vi inte ha napp, utan försökte länge men hon satt fastklistrad vid bröstet och åt inte, utan bara snuttade. Hon tog nappen bra men just vid 4-5 månader så tappar de det naturliga sugbehovet så vid knappt 6 månaders ålder så provade vi att bara inte erbjuda den och hon har aldrig saknat nappen sen den dagen.

Vi är glada att vi förhoppningsvis slipper "avsluta" något slags sugredskap, för hon har inte visat några tecken på att vilja suga på tumme eller fingrar.

Mandy f. 070301
Svar på tråden NAPP - en fantastisk uppfinning!