• JagM

NAPP - en fantastisk uppfinning!

Läste igår en enormt lång diskussion om amning. Kom då att tänka på detta med napp.
    Min dotter är snart 12 veckor och har använt napp sen hon var 7 dagar. Vi hade först tänkt att vänta lite längre, men efter att i princip alla mina och sambons måltider hade blivit avbrutna sen vi kom hem från BB tog sambon fram nappen, hon tog den direkt och inget gör mig gladare.
    Lilltjejen är otroligt snuttig och jag skulle inte få göra annat än att behöva ta fram tutten i tid och otid. Vilket känns onödigt när hennes snuttbehov kan bli tillfredställt med en napp.
    Dessutom tror jag att det är bra att hon får sitt sugbehov tillfredställt ordentligt. Och hon är ju inte hungrig, vill bara snutta, varför ska hon då suga på tutten? Visst är hon riktigt ledsen eller övertrött är det ändå tutten som gäller tills hon lugnat sig, men sen är det bara att byta till napp.
    Jag tycker att napp är en fantastisk uppfinning, andra verkar tycka att det är fel. Verkar som att flera "långammare" tycker napp är dåligt.
    Vad tycker du? Och varför?

• Svar på tråden NAPP - en fantastisk uppfinning!
  • Nicke

På något annat sätt.
    Vi löser det utan napp här hemma, mina barn tjurar också förstås.
    Hur man ska göra vet jag inte eftersom det troligen är som jag sa tidigare, individuellt.
    En snabb lösning brukar vara napp.

Mystic skrev 2007-09-21 20:27:32 följande:
    för oss var det rätt väg..Hur skulle du lösa det då utan napp?
  • Nicke
    Sugreflexen tror jag dock existerar precis som skrivet i Sarahs länk.
  • Mystic

Vår dotter har alltid haft händerna vid munnen och velat ha nåt i munnen, redan på ultraljudet märktes det då hon hela tiden hade händerna vid ansiktet och på alla bilder vi har har hon dom där, o vissa ser det ut som tummen är i munnen med..

• Nicke

och när man läser om just sugBEHOV så är det sällan beskrivet och ordentligt undersökt VARFÖR barnen har något som kallas så.

• Sarah84
    Niklas skrev 2007-09-21 20:25:29 följande:
    Nej, inget fel alls på barnen men det är NÅGOT som inte stämmer riktigt.Det var inte så jag menade. Att det skulle vara något fel på barnen eller föräldrarna.Många nöjer sig med att det är något sugbehov och kastar in en napp istället för att fundera på och kanske ta reda på VARFÖR barnet har detta enorma sugbehov.Sugbehov är inte så omskrivet på nätet. Eller jo, man får ju massor med träffar men inget riktigt beskrivande för vad det är. Träffarna på tex Google går till familjeliv eller andra forum och liknande. Det verkar vara något man säger och använder ofta bara.Även om våra barnmorskor tjatar om sugbehov osv så betyder inte det att vi bryr oss. Vi tror inte samma sak som de flesta andra och om det bidrar till något positivt så är det väl inte fel?Jag säger inte att det är fel att ge barnen napp eller snackar skit om de som inte väljer att göra det. Jag tror bara att det här med sugbehov används lite för mycket utan att fundera längre på det.
    Barn går igenom olika faser när de e små, de orala är en av de. Som du kanske vet ALLT ska stoppas i munnen när de e små. Så fort de själva kan hålla i något så åker de in i munnen.
  • Mystic

Min dotter är 3 månader och hon har haft napp i en månad, första tiden försökte vi med allt annat men inget hjälpte, tröttnade på att ha en missnöjd och ledsen dotter..

Niklas skrev 2007-09-21 20:29:49 följande:
    På något annat sätt.Vi löser det utan napp här hemma, mina barn tjurar också förstås.Hur man ska göra vet jag inte eftersom det troligen är som jag sa tidigare, individuellt.En snabb lösning brukar vara napp.
  • Nicke

Ja, vår yngsta är precis likadan.
    Hon är inte alls som den älste. Den äldsta sög aldrig på något.
    Hon var liksom inte intresserad.
    Nummer 2 suger på ALLT. Allt hon får tag i kastas rakt in i munnen utan att hon ens tittar på vad det är. Hon suger på kläder, på delar i barnvagnen, på sina händer, armar.. och på oss.
    Anledningen i det här fallet tror jag och frugan är att hon faktiskt får mindre tid än vad ettan fick. Vi har skaffat fler djur och har fler projekt på gång nu än vad vi hade med ettan. Dessutom så fanns det inget barn som också behövde tid i ettans fall. Nu är de två.

Mystic skrev 2007-09-21 20:32:10 följande:
    Vår dotter har alltid haft händerna vid munnen och velat ha nåt i munnen, redan på ultraljudet märktes det då hon hela tiden hade händerna vid ansiktet och på alla bilder vi har har hon dom där, o vissa ser det ut som tummen är i munnen med..
  • Sarah84

Det är ju inte konstigare att barnet har ett behov, hur många behov har inte vi människor? Behovet finns ju alltid hos barn, tur de annars skulle vi ju ha hungriga ungar jämnt..

• Nicke

Ettan sög aldrig på något. Hon stoppade aldrig saker i munnen.
    Det gör dock tvåan som jag skrev ovan. Hon suger på allt som en galning och visst är det irriterande. Med en napp i munnen skulle hon inte ha samma möjlighet att göra det men det får gå utan.

Sarah84 skrev 2007-09-21 20:33:27 följande:
    Barn går igenom olika faser när de e små, de orala är en av de. Som du kanske vet ALLT ska stoppas i munnen när de e små. Så fort de själva kan hålla i något så åker de in i munnen.
Svar på tråden NAPP - en fantastisk uppfinning!