• JagM

NAPP - en fantastisk uppfinning!

Läste igår en enormt lång diskussion om amning. Kom då att tänka på detta med napp.
    Min dotter är snart 12 veckor och har använt napp sen hon var 7 dagar. Vi hade först tänkt att vänta lite längre, men efter att i princip alla mina och sambons måltider hade blivit avbrutna sen vi kom hem från BB tog sambon fram nappen, hon tog den direkt och inget gör mig gladare.
    Lilltjejen är otroligt snuttig och jag skulle inte få göra annat än att behöva ta fram tutten i tid och otid. Vilket känns onödigt när hennes snuttbehov kan bli tillfredställt med en napp.
    Dessutom tror jag att det är bra att hon får sitt sugbehov tillfredställt ordentligt. Och hon är ju inte hungrig, vill bara snutta, varför ska hon då suga på tutten? Visst är hon riktigt ledsen eller övertrött är det ändå tutten som gäller tills hon lugnat sig, men sen är det bara att byta till napp.
    Jag tycker att napp är en fantastisk uppfinning, andra verkar tycka att det är fel. Verkar som att flera "långammare" tycker napp är dåligt.
    Vad tycker du? Och varför?

• Svar på tråden NAPP - en fantastisk uppfinning!
  • Little Ms Chatterbox
    BARAHANNA skrev 2007-09-18 22:38:26 följande:
    Hej! vad skönt att det finns fler barn som älskar att "mystutta". Min dotter vill snutta i stort sett hela nätterna och även mycket på dagarna vilket resulterar i att hon kräks hur mycket som helst. Vi har gett henne napp några gånger men hon vill inte ta den. Har ni några tips på hur man introducerar nappen på ett bra sätt?
    Vad är det för storlek på nappen? Mina barn har ofta "klöks" av nappen, den är för lång för deras små munnar första tiden. Så då har dom spottat ut den och vi har trott att dom inte viljat ha napp. Den minsta nappen vi hittade var från apoteket men den har ring och det är ofta dom rycker ut den när dom fläktar med armarna runt munnen när dom är hungriga.

Har du provat att doppa nappen i bröstmjölk?
    //Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • Malada

Min dotter tyckte inte om napp, hon var väldigt snuttig, jag ammade i 5 månader.
    jag tycker att det är skönt att hon aldrig tog napp (provade 3 ggr), slipper man det bekymmret sen.

Jag kan inte förstå varför man ska trycka in en napp i munnen.. spec inte redan på bb..
    det går att trösta ändå.
    tycker det hörs hämskt när folk kallar den för ljuddämparen..

Men allla gör som dom vill, bara mina tankar och åsikter.

Ha det bra.

• ElizG

Åh, napp prat! Var hittar man den minsta nappen ? Min grabb på 8 veckor snuttar på mig tills jag e blå om kvällarna. Har ett sånt sugbehov och klarar inte somna själv utan ska ligga o snutta sig till sömns. Börjar bli riktigt jobbigt nu o vi har provat med napp men han klöks av dem, e ju så stora!

Så VAR KAN JAG HITTA EN LITEN NAPP ????

• Bébé07

Vissa barn behöver suga extra för att de skall få tillräckligt med mjölk för att kunna sova hela natten.. mot slutet av amningen är mjölken fetar och bröstet tommare perfekt för baby och mamma att få natt sömn sen!

Babysar som gråter vill något. Vi brukade byta blöja på vår lilla tjej och då om hon hade ätit innan blöjbytet blev hon nöjd...
    Utgå från ert barn och inte tusen tips....
    men barn gråter och vill suga och de skall de få, närhet behövs efter 9 mån i magen och sen ut i världen...! Vilken förändring.

barnet bestämmer amnings stunden och om man förälder utg från babyns rytm och behov brukar överlops gråt försvinna...
    Har ingen kolik erfarenhet men efter så kanske jag byter napp åsikt.
    Härligt att man kan förändras och byta åsikt annars vore livet trist!
    Så bestäm er ej på förhand utan testa och se hur det går!
    Babysarna vet själva vad de vill. Min tjej ville ej ha napp utan förstod genast att vi försökte lura henne som tröst... :)

/amelies (5 mån) mamma
    :)

• mamma0011

ElizG.
    Eska har nappar från 0-6 månader. Vi är tvungen att köpa den till vår son för han klöks oxå av de "normal-stora" napparna. På apoteket kanske de har små nappar för för tidigt födda barn????

• martinjennie

Vi använder också napp (har så gjort sedan andra natten). Vår son är snart 4 månader. Han har nappen när han är ledsen eller ska sova, inte annars! Tycker också att det är en räddare i nöden...

• Tonx

Nova använde inte napp och kommande bebis kommer inte att få någon.
    Varför?

Sugbehovet tillfredsställs med bröstet, det har jag inga problem med.
    Sen då? Nappen har ingen annan funktion enligt mig annat än stilla sugbehov, och om det är åtgärdat, vad ska jag med den till?

Napp som tröst och ljuddämpare är förkastligt i mina ögon.

• Melly

Jag tycker inte om nappar. Åtminstonde inte om mamman ammar. För mig så känns det fel att proppa igen munnen på sin bebis med en konstgjord grej av silikon eller latex när det egentligen är bröstet som bebisen helst vill ha.

Jag tror att många ger napp för sin egen bekvämlighet för att slippa amma så ofta som bebisen egentligen behöver. Om man ammar fritt så lär sig bebisen efter en tid att ändra sugtekniken när den vill snutta utan att den är hungrig. Amningen är inte bara mat utan tröst och trygghet oxå.

Om man inte kan amma så kan jag mer förstå att man ger napp för att då behöver ju bebisen kunna tillfredställa sitt sugbehov ändå.

Men det verkar oxå som att många bara proppar i nappen utav slentrian så fort bebisen piper utan att ta reda på vad det egentligen är som bebisen behöver.

• Tanqueray Tonic

Vi har kört napp från dag två, min fru bad mig kila ner till apoteket på BB och sen smuggla in den förbi barnmorskorna (vi fick för oss att de skulle bli upprörda). Nu känns det som ett bra val eftersom Isak suger på tummen annars, vilket jag tror är betydligt svårare att sluta med. Han är inte speciellt nappberoende (vid 8 mån) men gillar att snutta vid läggdags.

Svar på tråden NAPP - en fantastisk uppfinning!