• Avstängd

Ytligt???

När en person är ytlig vad betyder det för er?
    Är man en person som bara kan se det yttre hos sig själv och andra, eller är det en person som bryr sig om utseendet men även kan se en varm insida?

Jag erkänner mig själv som ytlig, jag är noga med hur jag ser ut och vad jag har på mig. Tar god tid på mig hur tidig morgon det än är att se bra ut.
    Jag älskar att prata om smink, färger på hår, frisyrer, kläder, väskor, skor och alla otroliga märken som finns.
    Är jag ytlig då?
    Tror ni att jag är en kall person som bryr mig mycket om det yttre?

Hur resonerar ni kring ytlighet?

I can´t save you
  • Svar på tråden Ytligt???
  • SystraMi

För mig är någon ytlig om de värderar en person efter utseende. Alltså en snygg, elak person är bättre än en ful,snäll person.

• mysrester

Jag är ytlig som fan, men har ett hjärta av guld och kan även vara väldigt djup.

• Åsa

Ordet ytlig syftar för mig på en person med ett dominerande intresse för yttre attribut, sedan kan personen vara både varm och charmig.

• siamusen

En ytlig person för mig är nagon som inte gar till djupet med nagonting, diskussioner och annat tex. Har inte bara med utseendet att göra.

Men det finns inget som inte säger att en ytlig person inte kan ha en varm insida

Och om vi dömer efter min definition sa är du alltsa inte ytlig Avstângd

• Cocarola

Är du inte intresserad av att diskutera andra saker förutom smink och utseende, tja då är du ytlig. Men bara för att du bryr dig om ditt yttre så gör det inte dig automatiskt till ytlig, snarare fåfäng. Men fåfänga är ju inget hinder för en djup personlighet eller intresse för andra, och omtanke om dem...

Så var snygg och snäll!

• Atamon

Jag håller med i Siamusens definition. Den/de som jag tänker på som ytliga personer är de som inte är intresserade av att lära sig mer om omvärlden. Som ofta enbart är intresserade av att enbart skrapa lite på ytan vad det än gäller. Som har stort fokus på utseendet och viktiga tillbehör och väljer vänner och pojk/flickvänner därefter. De har inte så stor allmänbildning och vet inte vem Maud Olofsson är men har full koll på Sofi Fahrman. Kan verka vara charmiga och gulliga men det blir liksom inget mer. Men dessa människor inser inte att de är ytliga utan för dem är det ett naturligt tillstånd och lever vidare i detta.
    Men de blir i regel förnärmade när någon kallar det ytlig.

Men de personer som kallar sig själva för ytliga eller säger sig ha ytliga intressen är oftast inte ytliga rätt igenom. De väljer enbart sina tillfällen att vara ytliga och blir inte förnärmade om någon säger till dem, att gud vad du är ytlig nu. För om vi ska vara ärliga så är ju vi alla mer eller mindre noga med hur vi ser ut på ett eller annat sätt. Okej att många inte sminkar sig varje dag, men man duschar för att man inte vill lukta svett. Och till fest vill de flesta vara fina. Och hur skönt är det inte att läsa en skvallerblaska och vara ytlig och prata lite skit

• cloudberry79

Ytlig har egentligen inte med intressen att göra, utan med personligheten. Det kommer från engelskans shallow, alltså en person som är "grund" och saknar djup. En ytlig person är alltså totalt ointresserad av någon annan än sig själv och är extremt fokuserad på det som syns utåt, utan att bry sig om hur de är på insidan. Fåfäng är faktiskt ett snällare ord än ytlig, eftersom det bara talar om hur man ser på utseende och inte beskriver hela ens personlighet.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • Trinity78
    Avstängd skrev 2007-09-24 19:01:25 följande:
    Jag erkänner mig själv som ytlig, jag är noga med hur jag ser ut och vad jag har på mig. Tar god tid på mig hur tidig morgon det än är att se bra ut.Jag älskar att prata om smink, färger på hår, frisyrer, kläder, väskor, skor och alla otroliga märken som finns.Är jag ytlig då?
    Ja, jag skulle definiera dig som ytlig enligt den beskrivningen. Tyvärr.
    Gravity always wins
  • idiblon

Jag tror inte att man kan vara djup om man aldrig är uppe vid ytan och hämtar luft.

• Trinity78
    idiblon skrev 2007-09-25 14:57:57 följande:
    Jag tror inte att man kan vara djup om man aldrig är uppe vid ytan och hämtar luft.
    Helt sant!
    Gravity always wins
Svar på tråden Ytligt???