Inlägg från: Siljelin |Visa alla inlägg
  • Siljelin

Sollentunamammor 2

MumCC, Jessicas bajs var grönt i flera månader.

Just nu bajsar hon knappt alls för hon får knappt nån mat o mjölken sinar o hon bara vägrar flaska!! Hur har det gått för alla er som ger flaska? Tog det lång tid innan barnen tog den? Jessica har vägrat i en vecka!!

Modesty, vågar inte tänka på sömnmetoder. Trodde lite på 5-minutersmetoden INNAN jag fick barn, men jag kan riktigt se min lilla sessa ligga där alldeles rödflammig och söndergråten efter två timmar. Hon kommer inte sluta skrika bara för att jag låter henne ligga. Men så säger väl alla som inte provat...

Men allt somna-själv-snack låter som en utopi för mig. Typ barnet ska äta, borsta tänderna och läggas sömnigt men vaket i sin säng. Hahaha. Här hjälper inte ens att läggas stensovande i sin säng!

• Siljelin

Måste inte barnen sitta fast vid start o landning? Så amning funkar väl inte?

Jessica äter nu både broccolipuré och gröt med god aptit men flaska funkar bara inte. Och jag har svårt att se sambon ensam hemma med henne en hel kväll, tröstande/sövande en förtvivlad bebis med en burk broccolipuré. BVC-sköterskan ansåg att det bara var att gilla läget, tids nog kan jag gå hemifrån. Vill hon inte ta flaska så vill hon inte. Och det har hon ju i och för sig rätt i...

• Siljelin

Vi har provat vanlig "standardnapp" och Avent. Hon bara tuggar lite på dem och leker runt med tungan så att inget händer alls...

• Siljelin

hurra!!! jessica har tömt sin första flaska! med anatomisk esska-napp... visserligen bara 15 ml men bättre än de tre droppar hon fått o satt i halsen förut, dvs. så mycket som kommer ut utan att man behöver suga alls...

• Siljelin

kan tillägga att det bara fanns 15 ml i flaskan, för det var det enda jag lyckades pumpa ut... all min frysta mjölk luktar så konstigt (metalliskt) så jag vågar inte ta den. får väl ta ersättning sen när hon väl svalt konceptet.

• Siljelin

japp, järn luktar det. fast det gör ersättning oxå, upptäckte jag sen.

camabo, håller med om baby bluesen o oron. min sitter kvar lite även nu. tänker alltid dramatiska roman-aktiga tankar som att "de visste det inte men det var sista gången de sågs" eller "hon (jag alltså) krockade bilen bara för att hon just idag tog en extra sväng för att Jessica skulle få sova innan gym-passet" etc. är skiträdd för bilar, skötbordsfall, förskola, mördare o cancer. nämnda i ingen speciell ordning...

hej då, nu ska jag iväg o kraschlanda i Indiska Oceanen. o bara för att jag skrev det kommer det förstås att hända...

• Siljelin

Hinner inte lasa ikapp nu, Jessica verkar snart trottna pa pappa, sa jag skriver bara en snabb rapport...

Vi ar nu inne pa var fjarde semesterdag. Flygresan var riktigt jobbig, men vi kan inte skylla sa mycket pa Jessica, for hon sov de 6 timmarna till mellanlandningen (med ett uppvak som kravde amning o ett som kravde amning+lite vandring i gangen) och under andra flyghalvan var hon nojd om man bar runt pa henne. Men det ar ratt jobbigt att sitta helt uppratt o blixtstilla med en bebis i knat 6 timmar mitt i natten. O mycket varmt pa flyget! Passkontroll o transfer tog mer an fyra timmar, med minibuss, tva bilfarjor och langa farjekoer. Jessica satt i famnen hela bilresan o det fanns inte ens balten till oss trots att det var nya fina bilar.

Nar vi kom fram hade vi inte atit pa tio timmar men allt var stangt sa det var bara att ga o lagga sig. Jessica har faktiskt sovit hela natter sen vi kom, med undantag for nu i natt nar hon atit tva ganger. tyvarr sover vi inte lika bra da sangarna ar jatteharda, kuddarna jattestora o Jessica ligger mellan oss.

Det ar en mysig resort med sma bungalows med lummiga gangar o massor av vaxter emellan. palmer, orchideer o annat kul :o) de har en stor uterestaurang under tak bredvid poolen, som ligger precis vid stranden. tyvarr ar det en massa vassa klippor har o var i vattnet sa vi har bada sma blodande sar, men vattnet ar varmt o det ar annars fint att bada. Igar badade Jessica lite i poolen, mest fotterna.

Maten ar jattegod o personalen rolig o trevlig och helt galna i Jessica. Jag hade nagon diffus uppfattning innan om att jag inte skulle lata nagon annan halla henne, men det kunde jag ju glomma redan forsta dagen. de kommer fram med en gang o tar henne, de tar aven upp henne ur vagnen om hon ligger dar. sedan ropar de pa varandra, visar upp henne, leker tittut, tar med henne ut i koket, forsoker fa henne att sova i famnen etc. Fordelen ar att vi alltid kan ata i lugn o ro! Inte som hemma... En av personalen har pratat om att ta hit sin egen baby o visa oss. Kanske idag...

• Siljelin

Shit, hade tankt lasa ikapp idag, men Jessica vaknade just i vagnen bakom mig o jag vet inte hur lange hon later sig roas av flakten... Vi ar pa Koh Lanta, forresten, Camilllla, var det du som undradet det?

Nu blir det lite varmare har, eftersom det blir allt mer hogsasong. Jobbigt... Eftermiddagarna ar dock jatteskona, med ljummen havsbris o vackert kvallsljus over havet. Vi har hittat en del av stranden som ar nastan helt stenfri o dar ar det jatteharligt att bada. Vid femtiden kan vi ocksa ha Jessica vid poolen dar hon badar eller ligger pa en handduk.

Jessica sover mer o battre an hemma pa dagtid, ofta somnar hon vid brostet i sangen i bungalowen. o da stannar en av oss dar o sover eller laser medan den andra badar o solar. Hon ar gladare o nojdare an nagonsin o otroligt nyfiken pa allt. hon tittar garna i bocker, tidningar o menyer!

Att ha en bebis har ar en riktig dorroppnare. overallt kommer folk fram o tittar o pratar o nyper i kinden o pa sma restauranger o butiker langs gatann slapar de ut sina nyfodda egna bebisar for att visa oss. pa hotellet har Jessica fatt ett par-tre riktiga kompisar i personalen. En av dem kopte en klanning till henne idag. Har ett litet dilemma i hur vi ska atergalda det. Tips tas tacksamt emot! Igar hade en av dem med sig sin 9-manaders bebis o visade oss. Hon ar den enda muslimen har o bade hon o bebisen hade sloja nar de kom, men under dagen brukar hon ta av den. Hon maste kanske ha den nar hon ar hemma i byn... De gillar att skratta o skoja, sa sjalvklart skulle de prova bebisens sloja pa Jessica. Vi har riktigt roligt!

Att ata middag har gar mycket lattare an hemma. Antingen sover Jessica i vagnen (det gor hon aldrig hemma vid den tiden pa dagen, bara i famnen) eller sa bar personalen runt pa henne. igar var vi pa ett haftigt stalle som ligger granne med oss, ett hotell alltsa, men eftersom det ligger langt ifran stora vagen (vi gick strandvagen fran oss) sa har det annu farre gaster an hos oss. Allting dar ar byggt av bambu o star pa palar, bade bungalows, bar o restaurang. Jessica sov hela tiden o vi fick en harlig middag uppe pa den upphojda bamburestaurangen under ett tak, men som vanligt inga vaggar. alldeles svart utanfor o havet som brusade.

Som sagt, presenttips till thailandska kvinnor/barnn mottages tacksamt...

• Siljelin

min kusins basta grotrim var troll boll. fast da var han inte sa gammal... kul dikt, camabo!!

nu har jag J i knat...

• Siljelin

Haromdagen blev vi tillfragade av personalen om vi (lite oklart vad hon menade) ville aka med dem till en buffe nanstans till nagon som jobbar pa hotellet o tanken var att vi skulle aka bakom tva av dem pa respektive moped. Vi sa att vi garna ville men helst inte moped o undrade om vi kunde ga istallet, eller ta en taxi. Markligt: vi tog egen bil till Arlanda for att vi absolut inte kunde ta risken att taxin kom med en bilstol for 1-4-aringar istallet for bebisar men sedan satte vi oss i en transferminibuss utan bilstol alls o aven utan balten. Sedan tyckte alla att vi skulle aka taxi till stan o handla men vi ville inte aka i dessa sitta-pa-flaket-taxibilar. Da onskade vi oss plotsligt en minibuss trots dess brist pa balten o bilstolar. Och nu nar vi blivit erbjudna att aka bak pa varsin moped med Jessica kanns plotsligt flak-taxin otroligt saker. Det kravs val att de slapar fram en tiger och foreslar att vi rider ut i djungeln pa den for att vi ska tycka att det ar ok att aka moped...

Det visade sig vara brollop. Jag fattade inte ens vem som var bruden... Det hade borjat redan vid 10 och sedan var det oppet hus hela dagen. Vi kom vid 17. Vi tankte promenera dit forst o aven servitriserna var inforstodda med det, men det stod tydligen inte hotellet ut med, sa de drog fram sin transfer-taxi o korde oss. En sadan dar man sitter mitt emot varandra pa tva bankar pa flaket... Hem tankte vi verkligen ga, for det var inte langt, men da hade de redan ringt efter nagon o sa kom en liten tuk-tuk, en sadan dar moped med sidovagn. Jag tyckte Lars o Jessica kunde aka sa gick jag hem med vagnen, men icke. Vagnen skulle fallas ihop och fick ligga bakom chaufforen pa mopeden!!

Dagen efter var vi pa matlagningskurs pa grannresorten. Det var bara jag o Lars pa kursen, men hela koket tycktes engagerat. Agarinnan drog forst recepten for oss pa de tre ratterna vi valt, sedan stalldes alla ingredienser upp pa ett bord utomhus, sedan visade kocken hur man lagqade de tre ratterna och vi fick prova laga varsin. Alltsa blev det fem portioner att sedan dela pa. Vi var supermatta. Men riktigt sugna pa thailandsk matlagning!

Igar akte vi pa dagstur till Phiphioarna. Phi phi var inte alls det paradis jag tankt mig och mot formodan mycket mer exploaterat an Koh Lanta, som nog ar tamligen lugnt an sa lange. Det har var sakert mer som Phuket. Soligt, ingen skugga nagonstans, en otrolig kommers, folk som forsokte tvinga pa oss taxi o hotell. Bara skit i alla sma affarer, fula T-shirts o likadana souvenirer. Vi visste inte hur vi skulle komma vidare ut pa on o vagade anda inte det pga hettan. Det slutade med att vi fikade pa ett (faktiskt) mysigt cafe (tva servitriser holl i Jessica) och sedan shoppade jag presenter (ramar) medan Lars o Jessica vantade pa ett annat cafe. Sedan sa vi "fy fan for det har stallet!!!" o sa rusade vi genom hela byn ner till hamnen (med en svettig, slapp o halvsovande Jessica inlindad i en blot liten filt) och tog den tidiga baten hem, vilket vi inte alls tankt. Ganska jobbig batresa hem och sedan fick vi vanta 40 minuter i och utanfor taxin innan han samlat ihop alla gaster fran olika farjor. Sa vi reste i 5 timmar o var pa on i 2 timmar!! Jag vet, jag vet, ni som varit pa Phi Phi kommer saga att vi missade hela grejen, att det ar supervackert och att man nog ska ge det an chans pa langre an 2 timmar, men det funkade inte den har gangen. Med facit pa hand skulle vi akt dit och sovit over nagra natter, men just nu kanns det bra anda och det var sa skont att komma hem till Koh Lanta!!

Pa Phi Phi hittade vi i alla fall de presenter vi sokte! En liten framkallningshorna dar man kunde stoppa in minneskortet o fa foton i handen. Sa nu har vi printat tva bilder till varje servitris - en pa Jessica i sin thailandska klanning (samma till alla) o sa en personlig bild pa respektive servitris med Jessica.

Svar på tråden Sollentunamammor 2