Oj vad det skrivs och ojas om julstress och knäppa karlar! Själv började jag oja mig så fort jag läste ditt inlägg, Camabo, om de 15 närmaste vännerna. Jag har hakat upp mig på detta sedan jag slutade gymnasiet ungefär (före det hade jag häcken så full av pluggande, orkestrar, körer, pianolektioner, ridskolor, friluftsliv, you name it, att jag aldrig hann tänka på sånt). Inte hakat upp mig på ditt inlägg sedan dess, alltså, utan på (den sanna eller falska, vad vet jag?) känslan av att jag inte har så många kompisar som man borde ha. Ständigt, ständigt, på film, i böcker, i internetforum, i babytsimmets omklädningsrum, på Vi Föräldrars redaktör-sida, ja, överallt, kan man höra/läsa saker om folk som ska fira nyår med sina tre bästis-par, som ska på resa med sin bästis-familj, som ska på tjejweekend med sina närmaste 6 vänner och släppa loss. I skrivande stund är jag lyckligt självinbjuden till ett nyårsfirande, men nyår är en skräck varje år, för tänk om ingen vill fira med oss! Alla har hunnit skapa sina traditioner och vi hann inte med! Och min före detta bästis med man åker på resor, fjällturer och stadskvällar med sitt nya bästispar och aldrig med oss, fastän jag drömt om att vi skulle göra det sedan vi gick i skolan. Så därför vill jag sälla mig till ojandet.
Fast i och för sig: jag har inget negativt att säga om min sambo, jag har ett jobb att gå tillbaka till och till och med trivs på, mina katter lever och jag har en gullig liten dotter att älska. Obs! Detta skriver jag inte för att håna några tidigare inlägg utan bara som en del i mitt ?jobb-nyårslöfte? (som vi pratade om på ett jobbmöte jag var inbjuden till i veckan): att inte jämföra mig med andra (inte tänka på hur mycket duktigare mina kollegor är och inte tänka på hur många kompisar alla andra har). Jag må inte ha 15 bästisar att bjuda på glöggkväll, men jag har en sambo som gör minst halva hushållsarbetet och tar massor av egna initiativ med Jessica och som jag aldrig grälar med, jag har husdjur som jag inte tvingas avliva och jag har som sagt Jessica. Min nämnda före detta bästis verkar inte kunna få några barn fast hon försöker. Så hon kanske kan få ha sina åka-på-semester-o-ha-jättemysigt-vänner och sitt säkrade nyårsfirande istället.
Goåglad, kryssning, absolut!
Modesty, du har i alla fall fjädring på din pansarvagn. Vår nya vagn är så stelopererad och hård och skramlig att det känns som att köra en kundvagn från Coop, vilket självfallet inte är att rekommendera på våra lantliga grusvägar.