Inlägg från: Siljelin |Visa alla inlägg
  • Siljelin

Sollentunamammor 2

Camabo, 5088 o Go å Glad, tack för regnig shopping. Vad hann vi med, 3 butiker på 8 timmar? Ok, då räknar jag in resan också. Men inte går det snabbt med de små solstrålarna.

Camabo, skickar uppmuntrande kramar till dig. Jag har sällan kvällar o nätter ensam med Jessica men sambon är alltid borta mellan 7 och 18 och många gånger (sådär runt fyra, när jag börjar längta på allvar) kan jag inte fatta hur ni orkar, ni som ofta har kvällarna ensamma med bebis. Ofta är de ju gnälligare då också och man vet aldrig om man får äta eller gå och lägga sig när man vill. För att inte tala om annan egen tid. Så jag kan förstå precis hur du känner. Har faktiskt några ensamma kvällar framför mig så då får jag väl se på riktigt hur det är :o(

• Siljelin

Jag brukar också ha dåligt samvete för att jag inte pratar och läser och ramsar tillräckligt med Jessica. Är väl en yrkesskada att känna att man borde. Men ibland ammar jag framför videon och det händer att Jessica släpper bröstet och vill "prata" och så sitter jag och tittar vidare istället, bara för att hon är så lugn och nöjd där hon ligger. Asocialt värre!!

Är det något annat barn här i tråden som hatar sin mormor? Jessica skriker nästan alltid när hon är hos mormor, mycket mer än hos andra "främlingar". Hos morfar somnar hon jämt... Farmor blir det lite gnälligt hos, men det är nog för att hon envisas med att sitta på en stol med Jessica liggande i famnen, och det funkar ju inte med mindre än att man ammar henne samtidigt. Men med mormor är det helt hopplöst. Hon har alltid skämtat om att hon skrämmer barn, för jag har alltid gillat och burit runt på andras småbarn men när jag gått med dem till mamma blir de ledsna. Trodde det skulle bli annorlunda med mina egna barn, men det verkar inte så. Idag var mormor nog uppriktigt ledsen över att vara så impopulär och jag hörde henne säga till Jessica att "nu tycker jag du är dum!" (inte med arg röst eller så) när Jessica bara vrålade och vrålade helt otröstligt.

• Siljelin

De ses nån gång varannan vecka och jag räknar inte med att Jessica minns det, men det går mycket bättre med många av mina kompisar, kollegor eller BVC-folk. Det verkar mer handla om handlag. Min mamma är i och för sig inte världens vänaste, mildaste person utan rätt barsk.

Shit, ikväll provar vi fem-minutersmetoden. Första kvällen. Jessica har nu skrikit i 25 minuter. Vi tänkte börja redan för en månad sedan men kom aldrig igång utan kände att det dög som det var, med lite bärande i famnen eller amning till sömns. Men sista kvällarna har det varit mycket bära, först tills hon somnar, sedan en lång stund till och sen vaknar hon i alla fall. Flera gånger.

Wish us luck...

• Siljelin

Håller med om att det var trevligt och mysigt idag. Det som inte var mysigt var att jag missade bussen hem till Viby med typ 20 sekunder och när jag sedan hoppfullt skulle ta nästa buss efter en halvtimme så var det redan tre barnvagnar i kö och de fick plats men inte jag. Så det var bara att vänta en halvtimme till. Alltså en timme på Sollentuna station. Fast jag sprang in i centrum varje gång och tittade på julklappar...

Igår somnade Jessica efter 30 minuters gråt och sov till 8 i morse. Idag somnade hon efter 25 minuter. Dessutom en timmme tidigare än igår. Hoppas det håller i sig!

• Siljelin

Grattis Noodle! Lät läskigt o jobbigt där ett tag men skönt att det gick bra!!

Modesty, jag vet också varför stadsmammorna inte har brio o teutonia - man får skitont i handlederna efter en hel dag av att trycka ner och lyfta upp sitt handtag för att kunna svänga vagnen! Och de har inte bara bra vagnar utan oftast bra bussar också, till skillnad från våra Viby-eländen som nästan skulle få plats med en våning till UNDER, med tanke på hur många trappsteg det är.

Camabo, Jessica sov hela den här natten också. Hurra!

Hon har blivit lite hård i magen av all riktig mat o idag låg hon i min famn, knallröd i ansiktet, grät och försökte bajsa. Jag grät nästan också. Så jag är väl inte helt känslokall i alla fall, trots att jag kör femminutersmetoden. Sedan kom en rejäl laddning och sen låg hon blickstilla o stirrade ut i intet en lång stund o sen somnade hon stilla. Det har hänt typ tre gånger i hennes liv att hon somnat utan att man burit, kört eller ammat henne. Att det skedde utan gråt är förstås extra konstigt.

• Siljelin

Modesty, låter inte kul!! Krya på dig!

Lillmondino, din story var desto roligare! Hoppas du får kul ikväll. Själv ska jag på bokcirkel-middag (är roligare än det låter) o sambon ska vara ensam med Jessica för andra gången.

Igår somnade hon helt utan gråt i sin säng - hon log lite mot mig när jag gick ut och var alldeles tyst o sov inom tio minuter. Säga vad ni vill om 5-minutersmetoden, men den har funkat perfekt för oss och jag tror inte att min och Jessicas relation har fått någon större störning :o)

• Siljelin

Alltså, sorry för felskrivningen, modesty. jag läste verkligen att det var fia som var sjuk, med rinn ur alla hål, å ändå skrev jag krya på DIG

• Siljelin

fasen också, nu fick jessica iväg ett ofärdigt inlägg. äsch du fattar. nu lägger jag ner!!

• Siljelin

jag gillar också rose garden. gillar all möjlig country faktiskt. bryter av skönt mot björn o benny vars verk jag gillar i vanliga fall.

Stackars dig, Camabo. Jag värmer för övrigt alltid köttbullarna i micron, kan inte se att det blir nån skillnad. Är nog lika lätt att missa att värma dem helt i en stekpanna. Och så är de ju färdiglagade innan. Eller de kanske var från Maxi...?

Jag tror inte man får feber av dem i alla fall. Men vad vet mat? Hoppas du kryar på dig snart!!

• Siljelin

Välkommen, förälskad! hoppas UL går bra!

lillmondino, grattis till nätterna! o kul med granen. kommunhusets, alltså... vi köpte gran igår. ville vara lite tidigare i år, för ifjol fick vi bara en halv. och det var inte toppen vi fick... nu har ena katten redan rivit bort allt glitter.

dagens tips: ett extra, icke inkopplat tangentbord framför det riktiga som barnet kan sitta i knät o banka på utan att det gör någon större skada. när jessica bankar på det riktiga poppar det upp dialogrutor till höger o vänster. och det är ju oerhört viktigt att mamma o barn får så mycket datortid som möjligt! annars kanske barnet börjar läsa böcker o det vore ju synd!

• Siljelin

stackare! så hemskt! vet hur det är, jag har sörjt djur som man sörjer människor. fast jag tror ändå jag skulle sörja katterna mindre nu sen jessica kom... ha det så bra ni kan!

• Siljelin

Oj vad det skrivs och ojas om julstress och knäppa karlar! Själv började jag oja mig så fort jag läste ditt inlägg, Camabo, om de 15 närmaste vännerna. Jag har hakat upp mig på detta sedan jag slutade gymnasiet ungefär (före det hade jag häcken så full av pluggande, orkestrar, körer, pianolektioner, ridskolor, friluftsliv, you name it, att jag aldrig hann tänka på sånt). Inte hakat upp mig på ditt inlägg sedan dess, alltså, utan på (den sanna eller falska, vad vet jag?) känslan av att jag inte har så många kompisar som man borde ha. Ständigt, ständigt, på film, i böcker, i internetforum, i babytsimmets omklädningsrum, på Vi Föräldrars redaktör-sida, ja, överallt, kan man höra/läsa saker om folk som ska fira nyår med sina tre bästis-par, som ska på resa med sin bästis-familj, som ska på tjejweekend med sina närmaste 6 vänner och släppa loss. I skrivande stund är jag lyckligt självinbjuden till ett nyårsfirande, men nyår är en skräck varje år, för tänk om ingen vill fira med oss! Alla har hunnit skapa sina traditioner och vi hann inte med! Och min före detta bästis med man åker på resor, fjällturer och stadskvällar med sitt nya bästispar och aldrig med oss, fastän jag drömt om att vi skulle göra det sedan vi gick i skolan. Så därför vill jag sälla mig till ojandet.

Fast i och för sig: jag har inget negativt att säga om min sambo, jag har ett jobb att gå tillbaka till och till och med trivs på, mina katter lever och jag har en gullig liten dotter att älska. Obs! Detta skriver jag inte för att håna några tidigare inlägg utan bara som en del i mitt ?jobb-nyårslöfte? (som vi pratade om på ett jobbmöte jag var inbjuden till i veckan): att inte jämföra mig med andra (inte tänka på hur mycket duktigare mina kollegor är och inte tänka på hur många kompisar alla andra har). Jag må inte ha 15 bästisar att bjuda på glöggkväll, men jag har en sambo som gör minst halva hushållsarbetet och tar massor av egna initiativ med Jessica och som jag aldrig grälar med, jag har husdjur som jag inte tvingas avliva och jag har som sagt Jessica. Min nämnda före detta bästis verkar inte kunna få några barn fast hon försöker. Så hon kanske kan få ha sina åka-på-semester-o-ha-jättemysigt-vänner och sitt säkrade nyårsfirande istället.

Goåglad, kryssning, absolut!

Modesty, du har i alla fall fjädring på din pansarvagn. Vår nya vagn är så stelopererad och hård och skramlig att det känns som att köra en kundvagn från Coop, vilket självfallet inte är att rekommendera på våra lantliga grusvägar.

• Siljelin

Synd att fårskinn stinker så när det blir blött bara!

Jessica kan sitta!!! Ok, i fyra sekunder. Underbart är kort :o)

• Siljelin

Micke kanske inte heller har utvecklats något sen spädistiden. Theo brås väl på honom förstås.

Har lagt upp 12 nya bilder i mitt galleri (räknar kallt med att ingen nånsin tittar på sidan 2 i ens galleri). Än så länge LIGGER Armica o Jessica ner o pratar som synes.

Svar på tråden Sollentunamammor 2