• Mollan

Spjälskydd är DYRT!

Efter mycket om och men har jag nu iaf köpt en spjälsäng (IKEA Gulliver). Men då återstår nästa "stora" problem (hm, allt är ju relativt). Vad ska man ha för spjälskydd och lakan? Jag tycker om Mumin-spjälskyddet men känner att jag är lite för snål för att betala 499 kr för spjälskydd och sen 349 kr per bäddset. Det är ju 1200 kr för bara spjälskydd och 2 par påslakanset!!! IKEAs spjälskydd tycker jag är för små och tunna, men de har en del fina lakan. Men man vill ju att det matchar!!! Det känns lite som att man blir lurad när man handlar lakan och sånt på Babyland och liknande butiker, för de är faktiskt hemskt dyra. Hur tänker ni? Måste allt matcha? Eller tycker ni det är rimliga priser i babyaffärerna? Ska jag köpa ett lakanset som matchar spjälskyddet och 1-2 billiga på IKEA?

• Svar på tråden Spjälskydd är DYRT!
  • novembersol

jag hade tur, fick tag på ett nytt spjälskydd med matchande påslakanset på Tradera för 185:-

Det var helt nytt och hemsytt, det är jättekul att ha någonting som inte alla andra har. Mumin, tummen och de är ju så himla vanliga och inte speciellt snygga heller.

• stjärnor som glittrar

Jag köpte ett stabilt och fint spjälskydd på Coop forum. Det fanns i vitt, rosa och blått för 249 kr. Sedan hade jag sådan tur att jag kunde köpa Laban-lakann för halva priset när en butik hade utförsäljning.

• hejhejhej

Jag tycker inte spjälskyddet på IKEA var bra. Det är inte styvt nog utan "rasar" ner hela tiden. Till vårt andra barn har jag köpt ett nytt bastant spjälskydd (400 spänn) men behåller gamla lakan etc från Ikea. Tycker Ikeas spjälsängkläder är fina och prisvärda.

• Little Ms Chatterbox

Hos oss var det bara vid första bäddningen vid första barnet som allt matchade. Först blev örngottet nerspytt sen satt blöjan fel och lakanet blev blött. Nästa olycka var ännu en läckande blöja men den här gången var det bajs som läkte igenom på täcket som var virat runt barnet och det hela avslutades men en kaskadspya som landade på spjälskyddet så hela tiden haltade det i tvätten och i bäddningen. Aldrig något som var lika.
    IKEA har spjälskydd som är enfärgat och borde passa de flesta sängkläder. Vi köpte ett sängklädeskitt med spjälskydd på Babyproffsen och det krymte väldigt mycke efter första tvätten och räckte inte helt runt sängen men IKEAs är bra tilltaget. Deras dra-på-lakan är också bra. 2-pack, billigt.
    Tänk på att IKEAs täcke som ser ut som ett lapptäcke inte har samma mått som deras egna påslakan. *morr* Men det är täcket som är något mindre än lakanen så det går att bädda endå.

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • FruSundahl

En sak kan vara att kolla på tradera. Jättemånga som säljer nya saker billigt

Det man inte minns har inte hänt
  • Mangesfru

Jag köpte ett jättefint påslakan till vuxensäng på Åhlens när de hade rea i somras. Det var med olika djur på, sedan har jag klippt och sytt två påslakan till vagnen och ett till sängen av det. Mycket billigt men framför allt gjorde jag så för jag inte ville ha något av de vanliga som passade spjälsäng. Nu fick jag tre påslakan för 90 kr!

• Belsebub

Mangesfru och Helin'

Precis, kul att göra något eget!

• mapo51

Jag tycket dessutom att alla spjälskydd var tråkiga, jag ville ha lite mer färger och figurer än vad som jag hittade.

Jag hade tänkt sy ett eget men förra helgen hittade jag ett gult Nalle Puh spjälskydd för 160:- på Briobutiken i Solna C så jag slog till. Så billigt och enkelt kan jag inte fixa något annat.

Sen har jag lakan som är vit botten med rosa och blå blommor på... så det kommer inte att matcha. Men lakanen är sedan jag och mina bröder var små.
    Dock kommer inga örngott att matcha... på den tiden hade man ju inte kuddar eftersom vi sov på mage. Så där får jag sy nya.

• 4 Före 30

Jag har provat att sy ett eget och trots att jag är rätt van vid symaskinen måste jag säga att det inte var helt lätt....

Det sydde jag till min yngste så denna gången besparade jag mig svordomarna och köpte ett rosa gaia & ko.. ( nästan 700 kr) hade tänkt köpa ett på ikea men när jag fick veta att det var en tös och med vetskapen att jag inte får fler barn ville jag kosta på mig... köpte matchanda påslakan och matchande skötbädd. Dyrt blev det men nöjd blev jag Sen köpte jag ett billigt på ikea att ha att byta med (har ju några kvar sen de andra barnen också..) Funderar dock på att köpa ett till som matchar..

Konstigt, till den andra barnen har jag inte brytt mig ett skvatt om skyddet varit gult och påslakanet blått men nu vill jag inte nöja mig med vad som helst... jag får ju inga fler!

Alicia-99 Gabriel-00 William-04 och en liten Engla plan snitt 1/10-07
Svar på tråden Spjälskydd är DYRT!