• Mollan

Spjälskydd är DYRT!

Efter mycket om och men har jag nu iaf köpt en spjälsäng (IKEA Gulliver). Men då återstår nästa "stora" problem (hm, allt är ju relativt). Vad ska man ha för spjälskydd och lakan? Jag tycker om Mumin-spjälskyddet men känner att jag är lite för snål för att betala 499 kr för spjälskydd och sen 349 kr per bäddset. Det är ju 1200 kr för bara spjälskydd och 2 par påslakanset!!! IKEAs spjälskydd tycker jag är för små och tunna, men de har en del fina lakan. Men man vill ju att det matchar!!! Det känns lite som att man blir lurad när man handlar lakan och sånt på Babyland och liknande butiker, för de är faktiskt hemskt dyra. Hur tänker ni? Måste allt matcha? Eller tycker ni det är rimliga priser i babyaffärerna? Ska jag köpa ett lakanset som matchar spjälskyddet och 1-2 billiga på IKEA?

• Svar på tråden Spjälskydd är DYRT!
  • oxytocin

Mhm, det är dyrt! Känner att vi egentligen lade ut lite mer än vad vi hade tänkt oss... lätt att bli lite förblindad när man står där i butiken. Köpte det här spjälskyddet och påslakansetet på Barnens hus: www.fridabjorklund.com/blogg/wp-content/uploads/2007/07/spjalisbaddad.jpg Tror spjälskyddet gick på 400:- och påslakansetet 350:-. Om jag inte missminner mig. Finns betydligt billigare och säkert minst lika fina...

• helin

efter vad jag har kollat in än så länge tycker jag att allt är mycket dyrare på babby affärer
    typ säng lakan o så vidare som finns på ikea eller andra!
    men visst jag tycker oxå att det är så gulligt att allt passar!
    men kan du inte kompromissa köpå lite på ikea o lite oss en babby affär

• soso

Spjälskydd har vi köpt ett dyrt, gillar inte heller de på ikea. Men lakanen på typ babyland tycker jag är för dyra. Har du kollat in Tradera? Där säljs en del lite billigare (även nytt). Tyckte mig även se att Åhlens hade lite. För min del måste det inte matcha helt. Vi har dock köpt ett hyfsat neutralt spjälskydd (i svart och vitt). Hittar jag inget vettigt någon annanstans så får det blir något IKEA lakan för oss.

• Belsebub

Jag tyckte som du så jag gjorde så här. Köpte Ikeas billiga spjälskydd och textilfärgskit. Sen istället för att använda de mallar som fanns i paketet ritade jag av egna figurer. Sen kan man använda sig av filttyg som är lite styvare och göra små figurer som sticker upp som på tummelisa.

Det finns så mycket annat att lägga pengarna på så jag tyckte det bara var onödigt. Sen fick jag höra att det är bra med att inte ha för mycket "intryck" runt sängen utan neutralt är bra för vila.

• synthetic

Hittat lakan för 100lappen på jysk som är helt ok!

Däremot skyddet köpte jag på babyland för de är tjockare och stadigare!

♥ Elvira 051231 - Ida 071121 ♥
  • Beautyflie

Jag är ganska snål, så jag köpte spjälskydd på Tradera för 33 kr plus frakt. Visserligen "bara" IKEAs vanliga vita, men ändå...

• Karin L

Hej!
    Jag håller också på att leta lakan och täcken, har lärt mig att måtten skiljer sig åt "standardmåttet" är tydligen 130 x 100 mm. IKEA har inte de måtten, men de flesta andra företag.
    Jag har köpt ett par färdiga lakan och funderar nu på att köpa tyg sy själv. Kul att kunna bestämma stil helt själv, underlakan tänkte jag ta ett vanligt lakan och dela på två.

Trevlig helg till er alla!

• Mollan

Ja, jag tror jag gör så att jag köper ett spjälskydd som jag gillar och sen lakan på IKEA. Snåltarmen i mig säger att jag inte vill betala 700 kr för 2 babypåslakan i en bebisaffär. Man ser ju på alla andra grejer vad stora marginaler de har (tex på skötgrejer och blöjor som man kan köpa i en livsmedelsaffär). Om de tar 10 kr mer för en grej som kostar 30 kr i en vanlig affär kan man ju tänka sig hur mycket extra mariginal de har på en grej för flera hundra kr...

• helin
    Belsebub skrev 2007-09-28 12:51:18 följande:
    Jag tyckte som du så jag gjorde så här. Köpte Ikeas billiga spjälskydd och textilfärgskit. Sen istället för att använda de mallar som fanns i paketet ritade jag av egna figurer. Sen kan man använda sig av filttyg som är lite styvare och göra små figurer som sticker upp som på tummelisa.Det finns så mycket annat att lägga pengarna på så jag tyckte det bara var onödigt. Sen fick jag höra att det är bra med att inte ha för mycket "intryck" runt sängen utan neutralt är bra för vila.
    gud vilken smart idee!
    du gav mig lust att knyka din idee o göra samma sak
    o roligare är det oxå att ha ett eget motiv
Svar på tråden Spjälskydd är DYRT!