• Mollan

Spjälskydd är DYRT!

Efter mycket om och men har jag nu iaf köpt en spjälsäng (IKEA Gulliver). Men då återstår nästa "stora" problem (hm, allt är ju relativt). Vad ska man ha för spjälskydd och lakan? Jag tycker om Mumin-spjälskyddet men känner att jag är lite för snål för att betala 499 kr för spjälskydd och sen 349 kr per bäddset. Det är ju 1200 kr för bara spjälskydd och 2 par påslakanset!!! IKEAs spjälskydd tycker jag är för små och tunna, men de har en del fina lakan. Men man vill ju att det matchar!!! Det känns lite som att man blir lurad när man handlar lakan och sånt på Babyland och liknande butiker, för de är faktiskt hemskt dyra. Hur tänker ni? Måste allt matcha? Eller tycker ni det är rimliga priser i babyaffärerna? Ska jag köpa ett lakanset som matchar spjälskyddet och 1-2 billiga på IKEA?

• Svar på tråden Spjälskydd är DYRT!
  • Minxy

Ja, spjälskydden ÄR dyra (om man bortser från IKEAS). Jag köpte ett vanligt vitt på Barnens hus - ska nog köpa det blåa från IKEA också, bara för att kunna byta vid tvätt och så...

När det gäller sängkläder till bebben så kan du ju helt enkelt sy själv
    Ta ett gammalt påslakan som du äger - det är mjuk av flera års användning och det finns inga kemikalier som man måste tvätta ur det. Sen så sprättar du upp sidorna - du ANAR inte vad mycket tyg det blir! Och sen så mäter du helt enkelt ut de tygstycken du behöver för påslakan och örngott - jag håller på med påslakanet för tillfället

Gravid i vecka 19!
  • Sarisen82

Jag såg ett sött skydd på Jysk faktiskt. Nalle Puh för 249 :- eller 299 :-. Var ganska färgglatt, passar kanske inte med sängkläderna..

• Lobos mágicos

Här matchar ingenting. Jag köper lakan på ikea, men jag har faktiskt köpt ett sånt där dyrt spjälskydd. Anledningen är att jag provade dom billiga till min första dotter, men dom var helt värdelösa när man har en unge som krälar runt mycket i sängen. Jag fick köpa nya hela tiden och tillslut blev det ju dyrare än om jag köpt ett bra från början. Jag tycker att dessa dyra absolut är bättre. Dom håller formen även om en liten unge hänger över dom emellanåt. Fast tyvärr håller inte ens dom där äldre syskon hänger i dom. Fundersam

• jezzzzzika
    Jag har ett ljusgrått från Ullared för 99:- kronor, jag är jättenöjd med det. Å dom hade massa andra färger också. Fast å andra sidan har man kanske inte vägarna förbi där så ofta.
    *Timmy & Alwin, utan Er är Jag inget, Tillsammans är Vi oslagbara*
  • Junior J
    Druttendrutten skrev
    MÅSTE man ha ett spjälskydd själv hade inte jag något dett gick super bra ......

nej det behövs inte, funkar lika bra med en ihoprullad handuk.
    och när min som blev lite större ville han hellre titta ut och se mig, han blev tryggare då.
    men jag köpte ett från ikea, mestadels för att det ser mer ombonat ut.
  • FruSundahl

Hade vi haft en vanlig träsäng hade vi struntat i det, men vi har metall (?) hårt som attan och klingar hemskt om barnet slår i huvudet, så nu måste vi

druttendrutten skrev 2007-09-28 22:11:06 följande:
    MÅSTE man ha ett spjälskydd själv hade inte jag något dett gick super bra ......
    Det man inte minns har inte hänt
  • FrökenBokmal

La Redoute har ett fint spjällskydd som inte alla har... 329 sid 401 i katalogen...

• Mamma86

Halloj!!

Vi köpte spjälskyddet och madrassen på Babyland och alla sängkläder+täcke+kudde på IKEA.. Tycker inte att sängkläderna måste matcha med spjälskyddet,man byter ju ändå sängkläder relativt ofta och tvättar dem,vilket ger slitage på ett annat sätt,så varför köpa de dyraste..
    Fanns jättebra dra-på-lakan på IKEA också..

Finns bild på min spjälsäng,spjälskydd och sängkläder i galleriet,så bara gå in å kolla,kanske får nån idé..

Lycka till!!

• Mollan

Tack för alla svar. Jag bryr mig inte om vad alla andra har, för jag kollar liksom aldrig i nån annans spjälsäng och inte släpper jag in särskilt många i vårat sovrum heller. Jag tror jag köper det dyra muminskyddet (för jag gillar verkligen mumin och tycker det ser så mysigt ut att ha mumintrollet och snorkfröken vakandes över sängen). Sen köper jag billiga lakan på IKEA. Jag kan ju önska mig (eller till bebisen) matchande påslakan i julklapp. Och den beiga muminfärgen passar väldigt bra till våra gardiner och sängöverkast.
    Till förra barnet köpte jag ett billigt skydd på IKEA men det var verkligen inte bra - lågt och sladdrigt. Sen blev det inte av att jag köpte ett nytt till barn nr 2. Nu kan väl tredje och sista barnet få ett mysigt spjälskydd. Sen får vi väl se om han/hon öht kommer ligga i sängen!?

Svar på tråden Spjälskydd är DYRT!