• kantarellkisse

Vi som är ensamstående

Det här är femte tråden för oss som är ensamstående och som försöker få barn genom insemination eller IVF där vi kan prata och stötta varandra

Några länkar för den som vill veta mer:

FEMMIS (Föreningen för Ensamstående Mammor Med Insemination/IVF): www.femmis.se

KLINIKER
    Dansk Fertilitetsklinik: www.danfert.dk
    Trianglen: www.trianglen.dk/
    Nordica: www.nordica.org
    Gaia graviditetsklinik: www.graviditetsklinik.dk
    Gentofte Fertilitetsklinik: www.gentofte-fertilitetsklinik.dk/
    Storkkliniken: www.storkklinik.dk
    Vitanova: www.vitanova.dk
    Diers klinik: www.diersklinik.dk
    AVA-klinikerna: www.avaclinic.com/index.php

PRAKTISKA LÄNKAR:
    Danska kartor: www.krak.dk
    För att hitta och beställa tågresor i Danmark: www.rejseplanen.dk

• Svar på tråden Vi som är ensamstående
  • MammaFru

Glömde en fråga vilken klinik i Danmark rekommenderar ni för DI ? Vad kostar det?

Tack för svar

• kantarellkisse

MammaFru> Kan ni åka någon annanstans än Köpenhamn? Har ni tänkt er id-release eller inte?

Singeladopt> Njaa... stork har inte ändrat men andra kliniker är lägre, vi hade bara inte hittat dem. Jag kommer inte ihåg om du är västkust eller annat, valet av klinik blir lite snävare för dem som inte bor på västkusten

• MammaFru

vad menas med id-release? Är inte så hemma på alla begrepp ännu.
    Ja nog kan vi åka till annan ort bara kliniken är bra.

• kantarellkisse

Id-release betyder att donatorns identitet kan röjas för barnet när det är 18 år (barnet kan begära uppgifterna). I danmark är det lag på att donatorn ska vara anonym, men barnmorskeklinikerna kan ändå använda id-release.
    Jag har varit på Diers klinik och Gaia graviditetsklinik och har bara gott att säga om dem båda. Diers ligger i Århus och Gaia i Hobro - båda på Jylland.

• MammaFru

så var det ja. Jo id-release vill vi ha om möjligt. Finns de på Nordica el storkklinik?

Hur tar man sig till klinikerna på Jylland då? Skiljer det ngt i pris?

• Birry

MammaFru: Jag har också varit på Gaiakliniken och det är _mycket_ billigare, 2500 dkk för en id-releaseinsemination jämfört med 6000 dkk på Stork... Jag har rest med bil till Göteborg, färja Gtbg-Frederiksham och sen bil ca en timme till Gaia (man kan åka tåg också). Åker man färjan tur och retur samma dag blir färjebiljetten inte dyr alls, 700 har jag för mig...?

Så om ni inte vadar i pengar vill jagvarmt rekommendera Gaia (har ej erfarenhet av Diers, men tror att de är billiga också).

Lycka till!!!

• MammaFru

Hmmm nu blev det en del att fundera på...hur "vet" man vilken klinik man ska välja då? Mailade Nordica fick snabbt svar inom ngn timma, de har ej väntetider osv.
    I dagsläget har vi ej råd att göra en DI, måste spara om vi inte får bidrag från svärmor.
    Vet man ngn dag innan att man ska åka el ska man åka ena dagen till den andra? Vi har en liten bit över 60mil ner till Malmö så vi har en rejäl bit att åka.

• kantarellkisse

Läkarklinikerna, alltså Nordica som du talar om, kan inte använda id-release om du bestämmer dig för det. Från min synpunkt finns det många saker som talar för och emot id-release och att välja anonym är inte ett sämre val. Så länge det är ett genomtänkt val man kan stå för... Skillnaden är fö stor när det gäller priset, utom hos Gaia.

Men id-release kan endast användas på barnmorskeklinikerna, dvs. Diers klinik, Gaia graviditetsklinik, Storkkliniken och Vitanova.

När det gäller pengar är det viktigt att planera för att det faktiskt kan ta många försök att bli gravid. Och det blir en ganska ordentlig månadsutgift. Från början hade jag sparat pengar - sisådär 12 000kr om jag inte minns fel. De räckte 2 försök. Sedan har jag "lyckosamt" nog tvingats pausa varannan månad och därför kunnat hämta upp en månad emellan. Men vad jag menar är att det är ganska tungt att vänta när man väl startat, väntan på försök 1 var inte alls så tung som väntan i mitten. Har man inte möjligheten att betala ur månadens inkomster behöver man kanske spara lite till så att man slipper ångesten i att pausa igen... Jag har hittills lagt drygt 20 000kr på att försöka och ska göra mitt femte försök om ca 3 veckor.

• kantarellkisse

MammaFru> Om du åker till Jylland är det bättre att resa över Gbg än Malmö. Man vet "ibland" dagen innan, på kvällen. Slår stickan om på morgonen blir det samma dag.

• MammaFru

Det får nog isf bli Gaia för vi vill ha Id-release så barnet om det vill kan söka eft bio-pappan. Eftersom vårt 1.a barn kom till oss via adoption 0/ har kända föräldrar kan barnet i framtiden söka sina rötter om barnet vill. Då får barnen samma möjligheter.

Att pausa varannan mån låter bra dels för kroppen sen för ekonomin. Har du gjort stimulerade el ostimulerade försök? Vad kostade isf medicineringen, har hört att man ej får dem på högkostnadsskydd då det är danska recept?

Svar på tråden Vi som är ensamstående