• pinguuu

En tråd för oss Cancermammor

HEJ!
    Jag är en mamma till en son med Wilms tumör medentiär risk stadium 3.

Han är färdigbehandlad sedan den 1 juni 2006 och jag hoppas att allt kommer att fortsätta gå bra.

MEN jag vet att det finns fler cancermammor o därför tänkte jag starta denna tråd.

Jag har under tiden här på familjeliv fått kontakt med flera stycken framförallt mammor som har barn med Wilms tumör.
    Jag märker att vi har olika erfarenheter allihop men en sak har vi gemensamt och det är att vi är cancermammor!!
    Tidigare har jag skrivit att jag önskar kontakt med andra familjer med Wilms tumör men ej fått svar från så många men sen är det fler o fler

Jag önskar ju inte att fler barn drabbas cancer men oavsett diagnos så kan det vara "skönt" att snacka med någon som vet vad man talar om.

Ha det bra!!!!

• Svar på tråden En tråd för oss Cancermammor
  • Kfelicia

Jag är med!
    WIilms eller vad det än är!
    Cancer äcklar!
    Kram

• jazzia

Hej
    ja jag hänger påja med..
    har en dotter som fick wilms maj 2007---
    nu har vi en behandling som jag vet sträcker sig till februari iaf..

ja cancer e verkligen ett ord jag har stor respekt för nu,,och som verkligen äcklar hela  mig..

jag önskar ingen den hemska sjukdom...

kram

~ Mina barn är mitt Allt ~
  • Mammas lilla hjärta

Hej!
    Klart jag är med!
    Vi upptäckte sonens Wilms tumör 25/7-06 och sedan mitten av mars -07 är han färdigbehandlad!
    Håller med om att cancern är ÄCKLIG!
    KRAM

• jakobina92
    pinguuu skrev 2007-10-08 15:42:52 följande:
    HEJ!Jag är en mamma till en son med Wilms tumör medentiär risk stadium 3.Han är färdigbehandlad sedan den 1 juni 2006 och jag hoppas att allt kommer att fortsätta gå bra.MEN jag vet att det finns fler cancermammor o därför tänkte jag starta denna tråd.Jag har under tiden här på familjeliv fått kontakt med flera stycken framförallt mammor som har barn med Wilms tumör.Jag märker att vi har olika erfarenheter allihop men en sak har vi gemensamt och det är att vi är cancermammor!!Tidigare har jag skrivit att jag önskar kontakt med andra familjer med Wilms tumör men ej fått svar från så många men sen är det fler o flerJag önskar ju inte att fler barn drabbas cancer men oavsett diagnos så kan det vara "skönt" att snacka med någon som vet vad man talar om.Ha det bra!!!!
    hej jag har oxå en dotter fast hon är nu 15år som har cancer leukemi .
    Från början sa alla att de var ju inte så farligt de fixar dom .
    Men så enkelt vart de inte ,fått gå i igenom en benmärgstransplantation o sommmar .
    Så nu är hela hon knäckt o sitter i rullstol ..
    Det jobbigaste tycker jag är att man inte vet hur de ska gå o att det är en lång väntan man får leva för dagen ..annars funkar de inte .
  • pinguuu

HEJ ALLA!!!!
    Visst är det så som Jakobina skriver att dom säger att det inte är så farligt - att det fixar dom MEN...... Men trots diagnos - trots prognos - är ju sanningen den att det kan se så olika ut.
    Det finns olika riskgrupper - det finns olika stadium....
    Jag kan minnas att man pratade om 90% vid Wilms tumör.
    Visst tankarna i det läget går ju till - men resten???? 10 % hur går det för dem?? Vilken sida står jag / vi på???
    Men samtidigt tänker jag på våra barn!! Tänk vad dom står ut med!!! Tännk vilka behandlingar dom genomgår!!! Dom är glada - dom har hela livet framför sig.

Jag är så glad att allt ser bra ut för Kevin idag MEN vi har en kontroll här nu den 15 oktober och jag är LIVRÄDD inför dessa eftrkontroller!! Hoppas hoppas det går bra!

Varför ska våra barn drabbas av denna hemska sjukdom??

Varför finns cancer??? Och framförallt hos barnen??

En fråga jag så gärna skulle vilja ha ett svar på!!

• Mino

Hej

Jag har en dotter som fyller 11 o hon har haft Retinoblastom, tumör på näthinnorna, sedan hon föddes.. Hon började livet med en lång strålbehandling.. o sedan har de rullat på, ( har skrivit om hela resan i min press )

I dag är hon "frisk" hon har förlorat ett öga o har mycket dålig syn på de öga hon har kvar.. Risken för återfall i ögonen är mycket liten.. men hon har ju en förhöjd riska att få tumörer lite var stans i kroppen.. men inte så pass hög att man kan gå på kontroller..

De va lite om oss.

kram på er.. o jag håller med.. JAG HATAR CANCER!!!!!!!!

• Ammi1970

Jag är 36 snart 37 år, jag kan inte mycket om Wilms Tumör. Jag hade Wilms Tumör när jag var liten (-73) 2.5 år gammal. Vart "sjukskriven" till -77. Visst jag blev frisk från tumören, och då var ändå inte sjukvården så långt fram i kunskapen som nu. Då kunde dom inte "rikta" strålningarna, så strålningarna gick överallt i hela kroppen.

Kan som sagt inte så mycket om detta, jag led inte, jag var så liten. Det var omgivningen som led mest. iaf så har jag inge minne av att jag mådde dåligt.

Mina mén som jag fick vart: Scolios, Tillbaka draget bäcken, Sne rygg och det värsta jag blev ofrivilligt barnlös, strålningarna förstörde mina äggstockar. Allt detta pga att dom då på den tiden intekunde rikta strålningarna till "rätt" plats.

Är idag sjukskriven pga, höft, rygg och kommer nog tyvärr aldrig få jobba heltid igen. Är även sjukskriven pga att vi är mitt under sista försöket med våran äggdonation.

Jag känner så här utan att lova och garantera något (hoppas ni nu förstår mig rätt) att om jag klarade mig på 70-talet med den icke kunniga personal + maskiner, så är chanserna säkert stora idag att alla cancersjuka personer klarar sig bra. I förutsättning att dom ser sjukdomen tidigt.

Jag hoppas att ni alla orkar kämpa vidare, det är tuff för er i omgivningen, fram för allt familjen. Kämpa på...
    Hoppas alla blir friska från denna hemska sjukdom.

Jag kan tyvärr inte svara på några frågor, för först vet jag så lite och jag själv var så liten då allt hände. Sen är jag själv mitt uppe i vår äggdonation som är mycket krävande.

Önskar er alla all lycka, och beundrar er mammor/pappor som orkar och som finns där för era barn. Likväl som jag beundrade min mamma.

*kram*

• Tygbiten

Hej jag hänger också på här.
    Våren 2005 behandlades vår son (9 år då) för Hodgkins Lymfom.
    Han fick cytostatikabehandling men strålades inte.
    Behandling var kort men intensiv.
    Nu mår han bra men det har varit en tuff resa.
    Under behandlingen fick vi mycket lite stöd från skolan och tyvärr har jag förstått att det är inte ovanligt att det är så. GRRRR!
    Instämmer mot cancer!
    Varför våra barn, varför någon?
    För ett år sedan behandlades min kompis för Non Hodgkins Lymfom och hon har två små barn. hon fick vara så stark trots sin behandling, inte skrämma barnen, fungera som mamma, fullfölja sin studier mm

Kram på er alla cancer mammor, det är hemskt att vi ska behöva skriva i en tråd!

• Itis

Detta är taget från TV4s nyhetssida:

"Men nu satsar Barncancerfonden 100 miljoner kronor under en tioårsperiod på forskare, vars upptäckter kan leda till bot för barn med just nervcellstumörer. "

Dom varmaste tankarna till er "cancermammor", önskar allt gott för era barn och er. Hoppas detta extra bidrag till forkningen kan ge resultat i bättre vård för era barn samt andra cancerdrabbade barn.

Erika med Emelie född 070211
  • Lady Gaga

Jag hänger på här. Precis hemkommen från astrid lindgrens barnsjukhus i sthlm. Min lilla tös fick diagnosen retinoblastom förra veckan.

~äta här eller äta påse?~
Svar på tråden En tråd för oss Cancermammor