pinguuu skrev 2007-10-11 20:51:02 följande:
Känner inte till den formen av cancer - vill du beskriva???Hur tar ni det - har ni mycket stöd utifrån???Samt så vill jag fråga dig - hur mår din lilla??Vi är några mammor som har gårr igenom behandlingen och jag är övertygad om att vi alla känner med dig. Att få ett besked att ens barn har cancer - det ska ingen förälder behöva ta och BARNEN ska inte INTE behöva CANCER!!!!!!Många kramar och tankar går till dig!!!
Retinoblastom är cancer på ögats näthinna som drabbar barn. Ca 6-7 barn/år får sjukdomen varav ca 2 av dem får den bilaterala (dubbelsidiga) sorten.
Felicia har den dubbelsidiga, dock har den inte kommit på hennes vänstra öga än.
Den bilaterala är ärftlig. Hon har fått den från mig. Inga andra i vår släkt har Retinoblastom så på mig är det en mutation.
Vi lever fortfarande som i en bubbla och känslorna åker berg-och-dalbana. Det känns som att folk, som inte gått igenom nåt sånt här, inte vet hur det är. I min familj har jag en som vet hur det är och det är min mamma eftersom hon har gått igenom det. I min sambos familj är det ingen som kan sätta sig in i det. Visst, dom tycker att det är fruktansvärt, men dom kan aldrig riktigt förstå iaf.
Men ni vet och förstår.
Dom enda som har frågat hur det är, är just min syster, mamma, och sambons mamma. Dom andra är det tyst ifrån. Men vad kan man begära? Dom vet väl inte vad dom ska säga, för det finns ju faktiskt inte så mkt att säga ändå.
Felicia mårrelativt bra hittills. Hon fick en blodtransfusion i måndags, dagen efter den andra cellgifts-kuren. Hon har kräkts lite men annars skrattar hon osv.
Imorgon ska vi på första besöket här på Gävle sjukhus så då får man se hur värdena ligger.