pinguuu skrev 2007-10-17 09:27:28 följande:
MIKANVad roligt att du hittade hit!Jag blir ju genast intresserad eftersom det var så länge sen du fick din diagnos!!Hur såg det ut då?Hur behandlade man Wilms tumör då?Hur såg behandlingsupplägget ut då?Sen skriver du att din son är det 7:e barnet som fötts av en mamma med Wilms tumör, Vi har inte fått någon information kring behandlingseffekter och ev fertilitet, men i och för sig min lilla pojk är ju inte mer än 6 år så det är ju inte aktuellt än på länge haha men visst är det en intressant fråga!!Skulle vara jätteroligt och få höra din historia.Många många kramar och hoppas du stannar kvar i tråden.Kicki
Hejsan Jag hittade hit till sist.
De upptäckte det på min tre månaders kontroll, en knöl på högersidan, läkaren ville att mamma skulle åka till sjukhuset så de fick kika på det, när hon kom dit så ville de behålla mig för att göra fler undersökningar, de ringde senare på dagen och frågade om de fick öppna och titta. Prognosen var väl inte så bra, hade 10 procents chans att överleva, då var det 12 barn med wilms tumör som upptäcktes per år.
De opererade bort höger njure, Jag fick metastaser i vänster lunga, så jag fick både strålbehandling och cytostatika behandling. Strålbehandlingen var relativt ny då så de hade ingen aning om styrka och tid, jag fick vuxen dos och tid vilket gjorde de fick avbryta strålbehandlingen efter halva tänkta behandlingen, men det var nog tillräckligt för att jag skulle bli frisk ( blev strålad över hela vänster sida). Fick metastaser i lymfan på höger sida av halsen den opererade de snabbt, ingen mer behandling för det.
Bodde i stort sett på sjukhus fram till skolålder, jag såg det som mitt hem och har alltid trivts där. Hade alltid samma läkare och låg alltid på samma avdelning.
Strålningen har gett mig en del men, men jag är glad ändå bryr mig inte om det. När jag frågade min läkare om jag kunde skaffa och fick skaffa barn så sa han ärligt att han inte visste om jag kunde men jag fick, och att jag skulle höra av mig när jag blev gravid, då var jag fjorton år. På den tiden så visste de inget om wilms tumör mer än vad det var för något. När jag blev gravid hörde jag av mig till min läkare och han förklarade att han gärna ville jag skulle göra fostervattensprov, i forskningssyfte, de tog fostervatten för att analysera och så tog de för att frysa ner för att analysera när de hade fostervattensprover från ett x antal barn från mammor som hade överlevt wilms tumör. När så min son föddes så talade läkaren om att han var barn nummer sju, innan jag fick barn två gick min läkare i pension, men han har funnits som stöd för mig när det gäller äldsta sonen och hans hälsa fram tills läkaren gick i pension.
Jag tror att de som haft cancer som barn får en vis inställning till livet och får en vis personlighet, inte hela personligheten, men visa delar som envishet ex.
Nu blev det ett långt svar här du får skriva och fråga jag svarar så gärna, jag tar inte illa upp, och jag tycker inte det är jobbigt, det är en normal bit för mig som jag gärna delar med mig av.