• barnkär01

1200 kcal/dag

Har några kg som jag vill bli av med och försöker just nu äta enligt 1200kcal/dag samt motion.
    Tycker dock det är lite svårt att veta exakt hur mkt jag kan äta innan jag kommer upp i 1200 kcal men försöker räkna på ett ungefär.

Någon som äter enligt liknande/har gjort eller som bara kan ge tips på hur man kan äta under en dag?

Just nu äter jag ungefär såhär:

Frukost: yoghurt/fil med bär eller skivor banan och kanel. En fullkornsmacka med skinka/messmör. En kopp kaffe.

Lunch: Tonfisk/kyckling/räkor med fullkornspasta/bulgur samt sallad till. Eller wok, gryta med kyckling, grönsaker. GI-plättar, GI-lasagne m m.

Middag: mindre portion på kvällen med antingen rester från lunchen eller bara ngt lätt som havregrynsgröt etc...

Mellanmål under dan: frukt, fullkornsbröd med pålägg, några bitar skinka eller fetaost etc...

• Svar på tråden 1200 kcal/dag
  • mosterYster

Svårt att beräkna eftersom du inte angett några mängder.

Ett tips är att ha några likvärdiga alternativ och bygga dagsmeny utifrån det, tex:

Kolhydrater alternativ:
    * 1 dl KOKT ris/pasta/bulgur/couscous
    * 2 knäckebröd av råg
    * 1 skiva fullkornsbröd, max 40 g
    * 125 g potatis/rotfrukter

Frukt och grönt, alternativ:
    * 1 äpple/päron/apelsin, ca 200 g
    * 2 dl bär
    * 1/2 banan, ca 100 g
    * 2 dl hackade matigare grönsaker (kål, broccoli, blomkål etc etc)
    grönsallad, tomat, gurka, lök och vitlök är fritt och får ätas obegränsat

protein, alternativ:
    * 100 g kött med fett bortskuret (eller kyckling utan skinn) alt quorn
    * 150 g fisk
    * 2 dl skalade räkor
    * 1 dl tonfisk
    * 2 ägg
    * 1,5 dl kokta linser/nönor/kikärtor

mjölkprodukter, alternativ:
    * 2 dl lätt- eller minimjölk, alt. osockrad lättfil/lättyoghurt
    * 1 dl keso/lättkesella
    * 1 rejäl skiva ost, max 17% (ca 25 g)

Om du väljer 4 val/dag från kolhydratgruppen, 4 val från frukt och grönt, och sedan 2 val vardera från de resterande (protein och mjölkprod) kommer du upp i max 1200 kcal/dag. Om du tar messmör/mjukost/skinka på mackan behöver du inte räkna detta, det blir så lite i det stora hela - du kommer ju ändå inte att kunna äta 10 mackor/dag, liksom...

Vad tror du om det?

• mosterYster

Just det, du ska fördela denna mat på 3 huvudmål och 1-2 mellanmål. För optimal effekt. Ett bra tips är att spara tex en frukt till kvällen, så du har något att se fram emot. Lättare att inte bli besatt av tex att du måååste ha godis då.

• Ellah

Jag försöker äta mellan 1000-1400 kcal om dagen, använder mig av Viktklubb för att det är enklare att få allt uträknat genom att bara fylla i en lista där (www.netdoctor.se har en liknande vikttjänst gratis).

Till frukost äter jag;
    Fibergröt med banan/äpple/kanel, lite honung, lite hackade nötter cirka 300 kcal
    Fil/Yogurt med bär/musli 300 kcal
    Smoothie på äpple, banan, apelsin och vaniljyougurt 250-300 kcal

Mellanmål;
    Någon frukt 50-100 kcal

Lunch;
    Oftast något lätt, helst mättande och under 250 kcal.
    Tex tonfisksallad (utan ris/potatis/pasta) eller annan sallad skink/kalkon/lax/grön
    Soppor - gulaschsoppa, bönsoppa, grönsakssoppa, champinjonsoppa, tomatsoppa med lite ris eller pasta, löksoppa med krutonger. Jag gör storkok och fryser in, blir lättare att göra i lightformat och jag kan enkelt dela in i portioner och kcal/portion.
    Ev Viktväktarnas färska maträtter - hittade bland annat böngryta, paprikagryta och kåldålmar för cirka 200 kcal per portion.

Mellanmål;
    Frukt

På kvällen;
    Antingen något lunchaktigt, eller mackor med makrill, grönsakswok, omlett. Oftast är jag inte så hungrig och det blir ej något stort.

När jag jämför min dag med din, så äter jag nog betydligt mindre "riktigt och lagad" mat. Lunchen om än lätt, blir mitt huvudmål på dagen.

• elia82

När jag bantar brukar en dag för mig se ut såhär på ett ungefär:

Frukost: Havregrynsgröt på 1 dl havregryn med lite lätt äpplemos, kanel o lite mjölk.

Lunch: Ca 150 g kött, fisk eller fågel. Till det äter jag antingen sallad, wok , ungsbakade eller kokta grönsaker.

"Eftermiddagsfika": 1 osötad fullkornskorpa, ½ banan o 1 kopp  te.

Kvällsmat: Ca 2 dl lättfil med ½ skivad banan o osötade flingor.

Blir jag sedan riktigt sötsugen brukar jag äta ca 1 dl halvfrusna bär. En favorit är att blanda mango o hallon.

När jag bantar efter detta får jag i mig ca 1000-13000 cal o går ner ca 1½ kg i veckan.

Lycka till med viktminskningen!

Alicia 041214 och Samuel 061128
  • elia82

1300 menade jag INTE 13000

Alicia 041214 och Samuel 061128
  • barnkär01

mosteryster: ok, tror ja förstod hur du menade. jag försöker att inte äta så jättemkt kolhydrater, å isf blir det i form av kanske två fullkornsmackor och fullkornspasta till lunchen. (sen finns det ju kolhydrater i frukt å annat men menar mer generellt)
    Ja jag försöker äta nån frukt på dagen och även spara till kvällen, istället för att äta ngt "tungt" då liksom.

ellah: den där gratistjänsten måste jag kolla in, lät ju hur bra som helst.
    Ja om du äter 1000 kcal/ dag äter du nog mindre än mig, men jag äter oftast oxå bara ett mål riktigt lagad mat. står mig så pass bra på det så brukar inte vara hungrgig på kvällen. och äter jag ngn mat på kvällen så blir det alltid en väldigt liten portion, med kanske en frukt till eller grönsaker.
    hur mkt går du ned på detta?

Tack för era svar och tips förresten

• barnkär01

eliah: ok, det låter mkt mindre än vad jag äter.... äter jag för mkt tro??

måste kolla in den där netdoctor

• Ellah

barnkär01 - om jag håller mig till max 1200 kcal och tränar minst 3 gånger i veckan så går jag lätt ner 2 kg/veckan, än så länge. Om det även så stannar på 1kg/vecka så är jag nöjd.

• barnkär01

Ellah: vart går man in nånstans för att komma till den tjänsten?

• barnkär01

Ellah: 2 kg är ju jättebra! men har du mkt att gå ner? jag har nu BMI på ca 22,5 men vill ned några kg till, så jag har inte jättemkt att ta av. Men 1 kg kan man ta det?

Svar på tråden 1200 kcal/dag