• barnkär01

1200 kcal/dag

Har några kg som jag vill bli av med och försöker just nu äta enligt 1200kcal/dag samt motion.
    Tycker dock det är lite svårt att veta exakt hur mkt jag kan äta innan jag kommer upp i 1200 kcal men försöker räkna på ett ungefär.

Någon som äter enligt liknande/har gjort eller som bara kan ge tips på hur man kan äta under en dag?

Just nu äter jag ungefär såhär:

Frukost: yoghurt/fil med bär eller skivor banan och kanel. En fullkornsmacka med skinka/messmör. En kopp kaffe.

Lunch: Tonfisk/kyckling/räkor med fullkornspasta/bulgur samt sallad till. Eller wok, gryta med kyckling, grönsaker. GI-plättar, GI-lasagne m m.

Middag: mindre portion på kvällen med antingen rester från lunchen eller bara ngt lätt som havregrynsgröt etc...

Mellanmål under dan: frukt, fullkornsbröd med pålägg, några bitar skinka eller fetaost etc...

• Svar på tråden 1200 kcal/dag
  • P28
    Emelie88 skrev 2007-10-11 15:00:09 följande:
    barnkär01 : ja men när du tränar så förlorar du ju kcal. och måste ändå äta mer. du kan inte äta 1200 kcal och träna. det måste gå jämnt ut.
    Kan du inte berätta varför det "måste gå jämnt ut"?
  • tvilling77

Håller med Jennie med ie....kroppen behöver en viss kalorimängd bara för att fungera(hålla igång organ) alltså utan att bryta ner bland annat muskler, den sk basala förbrukningen och det är alltså INNAN fysisk aktivitet! Kroppen förbränner ju faktiskt även i vila...
    Så visst, du går säkert ner i vikt men det är inte bara fett du tappar om jag säger så....det är alltså mycket därför det bör "gå jämt upp" som nån sa!

Satsa på att få i dig mellan 1400-1500 kalorier/dag och ännu mer beroende på fysisk aktivitet så ska du se att du kommer att gå ner i vikt samtidigt som du bibehåller om inte utökar din muskelmassa och som alla vet så tar muskler mindre plats än fett så du kommer att se slimmad och snygg ut!!

Som sagt, detta är ju inga påhopp utan ren fakta...jag förstår överhuvudtaget inte varför man vill ta såna kommentarer som påhopp bara för att man inte får höra precis det man vill, oavsett om det är sant eller inte!?

• tvilling77

Just det ja..glömde ju skriva att ju mer muskler desto högre förbränningen får du i vila...så genom att ge din kropp för lite energi gör du dig själv en otjänst eftersom du kommer att förlora muskelmassa=sämre förbränning..och det är ju inte riktigt det du är ute efter?

• Ellah

Men herre gud, vad spelar det för roll om jag som vuxen kvinna väljer att hålla mig till att äta 1200 kcal/dag (mer på helgerna) samt motionera på det?
    Jag vet mycket väl vad jag gör, och jag sk*ter fullkomligt i om jag "svälter mig" (vilket jag inte anser att jag gör eftersom jag äter 3-5 mål om dagen och äter mig mätt, jag är nöjd med att jag går ner, mår bra och håller vikten då jag äter normalt.

• barnkär01

Självklart får man tycka vad man vill om detta, men jag startade den här tråden för att få tips av andra som gjort liknande. INTE av folk som anser att detta är fel.
    Ni som anser att detta är fel behöver inte fortsätta skriva i den här tråden, det klarar jag mig bra utan, tack!

• tvilling77

Ellah: Då borde ju som vuxen kvinna oxå kunna förstå att om du äter endast 1200 kalorier per dag OCH motionerar för säg 500 kalorier...ja då får din kropp 700 kalorier att fungera för!! Din viloförbränning kommer att bli försämrad i det långa loppet, men hey....ni gör som ni vill, det är era kroppar!!! Ha det bra!

• Ellah
    tvilling77 skrev 2007-10-12 07:57:16 följande:
    Ellah: Då borde ju som vuxen kvinna oxå kunna förstå att om du äter endast 1200 kalorier per dag OCH motionerar för säg 500 kalorier...ja då får din kropp 700 kalorier att fungera för!! Din viloförbränning kommer att bli försämrad i det långa loppet, men hey....ni gör som ni vill, det är era kroppar!!! Ha det bra!
    Ja, jag anser dock inte att något blir förstört, snarare tvärtom.
  • barnkär01

tvilling77: jag förstår hur du menar och håller med till viss del. Jag hade inte ätit så få kcal om jag tränat mkt tex. Men jag tar bara promenader några dar i veckan, så jag förbränner inga mängder.

• Jennie med ie

tvilling, du håller med mig skriver du. Bra , du är klok Men jag ber att få påpeka att jag inte lade såna värderingar i mitt inlägg som du gör i ditt. Jag bemötte med ren fakta bara det kategoriska påståendet i inlägget före om att det ligger runt 1200 kcal om man vill minska i vikt. Och det är alltså felaktigt, generellt behöver man inte alls ner så lågt.

Svar på tråden 1200 kcal/dag