• barnkär01

1200 kcal/dag

Har några kg som jag vill bli av med och försöker just nu äta enligt 1200kcal/dag samt motion.
    Tycker dock det är lite svårt att veta exakt hur mkt jag kan äta innan jag kommer upp i 1200 kcal men försöker räkna på ett ungefär.

Någon som äter enligt liknande/har gjort eller som bara kan ge tips på hur man kan äta under en dag?

Just nu äter jag ungefär såhär:

Frukost: yoghurt/fil med bär eller skivor banan och kanel. En fullkornsmacka med skinka/messmör. En kopp kaffe.

Lunch: Tonfisk/kyckling/räkor med fullkornspasta/bulgur samt sallad till. Eller wok, gryta med kyckling, grönsaker. GI-plättar, GI-lasagne m m.

Middag: mindre portion på kvällen med antingen rester från lunchen eller bara ngt lätt som havregrynsgröt etc...

Mellanmål under dan: frukt, fullkornsbröd med pålägg, några bitar skinka eller fetaost etc...

• Svar på tråden 1200 kcal/dag
  • barnkär01

Nu har jag genom netdoctor.se räknat ut kcaloriintag för hela den här dagen, å är precis så mkt som jag ska äta. så det går åt rätt håll iaf

• Fia Lundbom

En annan bra sida för att hålla koll på sitt kaloriintag är:
    kalorier.nu

Den är gratis.

• mosterYster

Vad var det för fel på det jag sa? *förvånad* Det garanterar ju iaf en varierad kost! En dag skulle med "min" uträkning se ut ung. så här:

frukost: havregrynsgröt (1 dl havregryn motsvarar 1 kolhydratval) + 2 dl lättmjölk. 1 frukt. 1 fullkornsmacka med ngt lätt pålägg.

lunch: 100 g kyckling utan skinn, 1 dl fullkornspasta, 2 dl hackade grönsaker.

middag: 2 kokta ägg, 2 knäckemackor, 1 dl keso.

kväll: 1 frukt.

• Kejo

Blir nyfiken på denna diskussion nu. Jag är med i viktklubben och håller mig inom 1300 kcal. Det har fungerat för mig och jag har gått ner nästan 6 kg på två månader.
    Lite väl snabbt kanske.

Undrar nu om 1300 kcal skulle vara inom svältgränsen? Har svårt att tro att viktklubb.se skulle rekommendera en kcalgräns som ej är hälsosam. Istället är den baserad på en person som har ett stillasittande arbete och ej regelbundna motionsvanor.

Nu har jag motionerat mer än vad jag angivit till viktklubb.se och det är väl därför det gått så bra för mig.

• barnkär01

mosteryster: jag tror inte det var nån som tyckte du hade fel?? eller varför trodde du det?? ditt ex på en dag låter oxå jättebra, ungefär som jag äter nu

• mosterYster
    barnkär01 skrev 2007-10-09 22:19:09 följande:
    mosteryster: jag tror inte det var nån som tyckte du hade fel?? eller varför trodde du det?? ditt ex på en dag låter oxå jättebra, ungefär som jag äter nu
    OK!
  • barnkär01

Ni som äter/ätit upptill ca 1200kcal/dag, äter ni även så på helgen? Kan man ha en dag i veckan som man äter lite mer? eller påverkar de viktnedgången mkt???

• Älskarlivet
    barnkär01 skrev 2007-10-09 16:31:57 följande:
    Älskarlivet: det låter ju bra att jag verkar äta rätt jag ska faktikst själv läsa till kostrådgivare så lite påläst är man iaf!Ja köttfärsås brukar jag göra, alltid med nötfärs och Dolmios tomatsås är t o m rekommenderad av den one and only Anna Skipper jag försöker oxå äta ofta, men lite varje gång så man håller blodsockret i shack.Hon kom inte med några andra råd du vill dela med dig??
    Nu har jag tänkt lite.... Kommer inte på så mycket men skriver en del (självklara grejor ju men tål att skrivas ner).

Inte fruktyoggi (oavsett light eller inte, onödigt socker.
    Inte vanlig musli. Mycket socker i. Välj annat alternativ
    Inte vanlig juice. Mycket socker i. Välj naturligare så som Brämhults.
    Motion ett par dagar i veckan
    Gärna kalla creme fraischesåser med låg fetthalt. Inte så mycket pulversås.
    ca 1 glas mjölk om dagen. Eller 2 om du inte äter fil/yogurt.
    Fullkornspasta/ris
    Inte vitt bröd
    Mycket grönsaker

Håll dig till godis 1 dag i veckan och då med måtta .
  • Ellah
    barnkär01 skrev 2007-10-10 12:26:44 följande:
    Ni som äter/ätit upptill ca 1200kcal/dag, äter ni även så på helgen? Kan man ha en dag i veckan som man äter lite mer? eller påverkar de viktnedgången mkt???
    Nej, på helgerna äter jag mer, eller tja... jag försöker begränsa det till en dags fritt ätande. Och nej, det har inte gjort någon skillnad på viktminsningen.
Svar på tråden 1200 kcal/dag