• barnkär01

1200 kcal/dag

Har några kg som jag vill bli av med och försöker just nu äta enligt 1200kcal/dag samt motion.
    Tycker dock det är lite svårt att veta exakt hur mkt jag kan äta innan jag kommer upp i 1200 kcal men försöker räkna på ett ungefär.

Någon som äter enligt liknande/har gjort eller som bara kan ge tips på hur man kan äta under en dag?

Just nu äter jag ungefär såhär:

Frukost: yoghurt/fil med bär eller skivor banan och kanel. En fullkornsmacka med skinka/messmör. En kopp kaffe.

Lunch: Tonfisk/kyckling/räkor med fullkornspasta/bulgur samt sallad till. Eller wok, gryta med kyckling, grönsaker. GI-plättar, GI-lasagne m m.

Middag: mindre portion på kvällen med antingen rester från lunchen eller bara ngt lätt som havregrynsgröt etc...

Mellanmål under dan: frukt, fullkornsbröd med pålägg, några bitar skinka eller fetaost etc...

• Svar på tråden 1200 kcal/dag
  • Isolde

1200 kcal per dag är för lite, särskilt om du motionerar. Visst, man går ner, men kroppen ställer in sig på svält och så fort du börjar äta normalt igen börjar kroppen lagra för allt vad tygen håller.

För att bara existera behöver kvinnor 1500 kcal/dag.

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m21780218.html
  • barnkär01

Isolde: 1200 kcal är den rekommenderade mängden kcalorier för viktminskning, sen beror det på hur hårt man tränar. Jag kör bara med lågintensiv träning, promenader.

• barnkär01

Ellah: har precis registerat mig där nu, verkar va en bra sida!!

• Karisma

Isolde: Då man kör efter vikklubb.se så är det 1300kcal som gäller. kroppen ställer in sig på svält om man äter mellan 500-800kcal. Under 500kcal ställer kroppen in sig på ketosfas.

Kram K.

• Älskarlivet

TS:
    Jag vet inte hur många kcl det är du äter emn det du beskriver låter MYCKET BRA!
    Jag gick förra året hos en kostrådgivare och det du skriver låter mkt bra som sagt.

Du kan äta mer vanlig mat.
    T ex är spaghettiköttfärssås bra mat! Fullkornsspagehetti och nötfärs (eller magrare färs som är 5% men den är svå att få tag i).
    Krossade tomater.
    Kidneybönor eller någon annan gränsak ( t ex göna ärtor)
    1 glas mjölk.

Det viktigaste hon sa var att jag skulle äta ofta! Först trodde jag inte riktigt på henne men det fungerade skitbra. Nu var jag ganska normalviktig innan men jag trivdes ändå inte 100 så jag bestämde mig för att testa.

Såhär var min dag ungefär:
    (Gick upp 07.00)
    9.00 Frukost 2 fullkornsmackor med skinka och grönsak. 1 kopp the utan socker
    10.30: Frukt
    12.00 Lunch (lagad nyttig mat!)
    14.30 Filmjölk med nyttiga flingor och en frukt
    18.00 Middag (lagad nyttig mat!)
    20.30 Antingen lite fil och flingor eller ett par frukter eller något annat.....

• barnkär01

Älskarlivet: det låter ju bra att jag verkar äta rätt jag ska faktikst själv läsa till kostrådgivare så lite påläst är man iaf!

Ja köttfärsås brukar jag göra, alltid med nötfärs och Dolmios tomatsås är t o m rekommenderad av den one and only Anna Skipper

jag försöker oxå äta ofta, men lite varje gång så man håller blodsockret i shack.

Hon kom inte med några andra råd du vill dela med dig??

• Älskarlivet
    barnkär01 skrev 2007-10-09 16:31:57 följande:
    Älskarlivet: det låter ju bra att jag verkar äta rätt jag ska faktikst själv läsa till kostrådgivare så lite påläst är man iaf!Ja köttfärsås brukar jag göra, alltid med nötfärs och Dolmios tomatsås är t o m rekommenderad av den one and only Anna Skipper jag försöker oxå äta ofta, men lite varje gång så man håller blodsockret i shack.Hon kom inte med några andra råd du vill dela med dig??
    Ska tänka efter och återkomma. Min son skriker (som han gjort hela dagen. Jag är TRÖTT ). Han är sjuk så han är förlåten hihihi.

Men jag ska tänka efter!
  • Ellah
    Isolde skrev 2007-10-09 16:06:48 följande:
    1200 kcal per dag är för lite, särskilt om du motionerar. Visst, man går ner, men kroppen ställer in sig på svält och så fort du börjar äta normalt igen börjar kroppen lagra för allt vad tygen håller.För att bara existera behöver kvinnor 1500 kcal/dag.
    Jag har faktiskt klarat mig från lagringen då jag börjat äta helt normalt med godis och allt. Jag vet att det inte är det mest sunda sättet, men det fungerar och det fungerar i längden på mig.
  • P28
    Karisma skrev 2007-10-09 16:15:28 följande:
    Då man kör efter vikklubb.se så är det 1300kcal som gäller. kroppen ställer in sig på svält om man äter mellan 500-800kcal. Under 500kcal ställer kroppen in sig på ketosfas.Kram K.
    Så om under 500kcal är "ketosfas", 500-800kcal är "svältfas", och 1300kcal är "viktnedgångsfas"... Vad är då 800-1300kcal? -"Mittemellanfas"?

TS, jag ycker att du verkar äta helt ok, men förmodligen så uppskattar du fel på mängden mat och du inte använder våg och/eller en uträkningsmetod för totala kcalintaget/dag.

Tips: Skaffa hushållsvåg, anmäl dig på någon uträkningssida t.ex viktklubben, hälsovakten, så kommer allt att gå fint.
Svar på tråden 1200 kcal/dag