• barnkär01

1200 kcal/dag

Har några kg som jag vill bli av med och försöker just nu äta enligt 1200kcal/dag samt motion.
    Tycker dock det är lite svårt att veta exakt hur mkt jag kan äta innan jag kommer upp i 1200 kcal men försöker räkna på ett ungefär.

Någon som äter enligt liknande/har gjort eller som bara kan ge tips på hur man kan äta under en dag?

Just nu äter jag ungefär såhär:

Frukost: yoghurt/fil med bär eller skivor banan och kanel. En fullkornsmacka med skinka/messmör. En kopp kaffe.

Lunch: Tonfisk/kyckling/räkor med fullkornspasta/bulgur samt sallad till. Eller wok, gryta med kyckling, grönsaker. GI-plättar, GI-lasagne m m.

Middag: mindre portion på kvällen med antingen rester från lunchen eller bara ngt lätt som havregrynsgröt etc...

Mellanmål under dan: frukt, fullkornsbröd med pålägg, några bitar skinka eller fetaost etc...

• Svar på tråden 1200 kcal/dag
  • barnkär01

Älskarlivet: ja det är typ så jag äter. brämhults juice är såå god!

Ellah: nej, ja tror inte heller de gör ngt. äter man bara enligt detta och rör på sig i veckorna tror ja man kan unna sig ngt en dag på helgen.
    har funderat på om jag ska köpa lite cambridge påsar och kombinera med, har gjort det förut och det är mkt lättare att inte äta för mkt då eftersom de innehåller så få kcal (150 kcal), bara att de blir lite dyrt eftersom ja redan har mat hemma..... jaja, får se!!

fler som har tips eller erfarenheter??

va tror ni om yoghurt? jag äter alltid naturell, och brukar faktikst köpa den 3%iga som innehåller 60 kcal/1dl samt mellanfil som bara är 45kcal/1 dl.... men det är väl inge socker i lättyogurt naturell? annars är de ju socker i nästan alla andra fruktyougurt, just därför jag inte äter det. Den naturella trots sin fetthalt på 3% känns ändå "naturlig" liksom eftersom det inte är nå socker......

• ann0rlunda

wwoo.. 1200 kcal per dag PLUS motion.. hmm..

• Älskarlivet
    barnkär01 skrev 2007-10-10 22:23:48 följande:
    Älskarlivet: ja det är typ så jag äter. brämhults juice är såå god!Ellah: nej, ja tror inte heller de gör ngt. äter man bara enligt detta och rör på sig i veckorna tror ja man kan unna sig ngt en dag på helgen. har funderat på om jag ska köpa lite cambridge påsar och kombinera med, har gjort det förut och det är mkt lättare att inte äta för mkt då eftersom de innehåller så få kcal (150 kcal), bara att de blir lite dyrt eftersom ja redan har mat hemma..... jaja, får se!!fler som har tips eller erfarenheter??va tror ni om yoghurt? jag äter alltid naturell, och brukar faktikst köpa den 3%iga som innehåller 60 kcal/1dl samt mellanfil som bara är 45kcal/1 dl.... men det är väl inge socker i lättyogurt naturell? annars är de ju socker i nästan alla andra fruktyougurt, just därför jag inte äter det. Den naturella trots sin fetthalt på 3% känns ändå "naturlig" liksom eftersom det inte är nå socker......
    Den yougurten är okej! Allt som ör naturellt !
  • barnkär01

Okej, va bra... sitter med naturell yogurt nu, med hallon mums.

emelie88: ja jag vet, de låter lite men det ligger runt där när man vill få en viktminsknning, jag fyllde i mina uppgifter på netdoctor.se, och kan äta ca 1300 kcal, så det ligger runt där för mig..

• Jennie med ie

En genomsnittlig kvinna förbrukar ca 1400 kcal/dygn bara av att finnas till och leva, av att hålla kroppens funktioner igång. Sen ökar förbrukningen för varje gnutta fysisk aktivitet, och ju mer man väger desto högre förbrukning generellt. 2000-2200 kcal/dygn totalt förbrukar en genomsnittlig icke hårt idrottande kvina. Så det är väldigt ovanligt att man behöver ner så lågt som 1200 kcal/dygn för att få ett tydligt eneregiunderskott och därmed viktminskning.

• barnkär01

Det var inte det jag frågade om och ville veta när jag startade den här tråden. Jag vet att den mängden kcal jag äter är tillämpat för just mig, och att jag ska gå ned i vikt på det.

• Jennie med ie
    barnkär01 skrev 2007-10-11 13:13:17 följande:
    Det var inte det jag frågade om och ville veta när jag startade den här tråden. Jag vet att den mängden kcal jag äter är tillämpat för just mig, och att jag ska gå ned i vikt på det.
    Nej så blir det ibland, att man inte bara får veta precis vad man önskar sig. Men kunskap är inte farligt, jag lovar. Så var så god.
  • P28

Jennie med ie skrev 2007-10-11 13:02:39 följande:

En genomsnittlig kvinna förbrukar ca 1400 kcal/dygn bara av att finnas till och leva, av att hålla kroppens funktioner igång. Sen ökar förbrukningen för varje gnutta fysisk aktivitet, och ju mer man väger desto högre förbrukning generellt. 2000-2200 kcal/dygn totalt förbrukar en genomsnittlig icke hårt idrottande kvina. Så det är väldigt ovanligt att man behöver ner så lågt som 1200 kcal/dygn för att få ett tydligt eneregiunderskott och därmed viktminskning.
    Vill man gå ned ett kilo i veckan så är det exakt 1200 kalorier den kvinna du beskriver ovan behöver äta. Ett kilo i veckan ligger i maxgränsen för vad som rekommenderas som "normal" viktminskning, så jag tycker att 1200 kcal som en generell riktlinje är helt okej.
  • ann0rlunda

barnkär01 : ja men när du tränar så förlorar du ju kcal. och måste ändå äta mer. du kan inte äta 1200 kcal och träna. det måste gå jämnt ut.

Svar på tråden 1200 kcal/dag