• barnkär01

1200 kcal/dag

Har några kg som jag vill bli av med och försöker just nu äta enligt 1200kcal/dag samt motion.
    Tycker dock det är lite svårt att veta exakt hur mkt jag kan äta innan jag kommer upp i 1200 kcal men försöker räkna på ett ungefär.

Någon som äter enligt liknande/har gjort eller som bara kan ge tips på hur man kan äta under en dag?

Just nu äter jag ungefär såhär:

Frukost: yoghurt/fil med bär eller skivor banan och kanel. En fullkornsmacka med skinka/messmör. En kopp kaffe.

Lunch: Tonfisk/kyckling/räkor med fullkornspasta/bulgur samt sallad till. Eller wok, gryta med kyckling, grönsaker. GI-plättar, GI-lasagne m m.

Middag: mindre portion på kvällen med antingen rester från lunchen eller bara ngt lätt som havregrynsgröt etc...

Mellanmål under dan: frukt, fullkornsbröd med pålägg, några bitar skinka eller fetaost etc...

• Svar på tråden 1200 kcal/dag
  • XtravaganzaNU

Här är en som kör på 500 kcal per dag. Jag är med i en vlcd-diet (very low calorie diet). I pulvrena och shakarna som man äter tillgodogör man sig ändå av det kroppen behöver för att inte bryta ner. Så det viktiga är ju att man får i sig rätt summa proteiner, vitaminer, mineraler etc. Man kan ju inte bara stirra sig blind på kalorier. För om jag äter 1500 kalorier som enbart består av kolhydratintag så är det ju också att bryta ner kroppen. Jag ville också säga att jag mår toppenfint just nu! Fast det är en extrem diet. Men det går.

• Karisma

Enligt viktklubb.se så kan man äta 1300kcal i veckan och ändå träna, styrketräning, aerobics, ja vad man vill utan att behöva äta mer. Känner man sig hungrig efter ett pass så gör det självklart inget att man äter extra. Man går ner ca 1kg i veckan vilket är helt normalt.

Jag gick ner 27kg på 7-8mån genom att äta 1300kcal och motionera. Jag mådde superbra, behövde inte alls mer. Så visst kan du äta 1200kcal ts.

Kram K.

• barnkär01

karisma: ja jag kämpar på, tycker det funkar bra. äter många små mål och rätt mkt frukt. tycker inte 1300kcal känns nå drastiskt lite, tror de var runt 600 mindre kcal än för att "hålla vikten".

nu blir det kyckling med pesto å grönsakr.. mums!

nån annan som kör samma??/liknande??

• tvilling77

barnkär01: Okej, det var ju bra, jag hade fått uppfattningen att du tränade mer, det ber jag om ursäkt för! Jag promenerar själv väldigt mycket med tung barnvagn och bränner ganska mycket under tiden jag är ute, har ju pulsklockan till hjälp!

Jennie med ie: Men det menar inte jag heller! Jag själv ligger på ett kaloriintag på minst 1500/dag och mer när jag tränar och har gått ner 3 kilo på lika många veckor så jag menar bara att man inte behöver ligga lågt (som tex pulverdieter) för att gå ner hälsosamt i vikt! Jag äter massor med god mat men som är väl sammansatt protein/fett/kolhydrater för att ge mig en bra viktnedgång! Man behöver alltså inte vara "rädd" för kalorimängden så länge det kommer från rätt källa och man motionerar, då sköter kroppen resten!
    TS äter ju mat iallafall så hon tar ju hand om sin kropp, men när det gäller pulverdieter står jag fast vid att det är skit för kroppen i det långa loppet!! Hur kan man liksom inte vilja äta mat?!

• Jennie med ie
    tvilling77 skrev 2007-10-14 11:31:27 följande:
    Jag själv ligger på ett kaloriintag på minst 1500/dag och mer när jag tränar och har gått ner 3 kilo på lika många veckor så jag menar bara att man inte behöver ligga lågt (som tex pulverdieter) för att gå ner hälsosamt i vikt!
    Ja det är ju precis vad jag menar också (fast utan att lägga de värderingarna i mitt inlägg som du gjorde i ditt), det var uttalandet från TS som jag sade emot... "ja jag vet, de låter lite men det ligger runt där när man vill få en viktminsknning"
  • Jekyll

Vet inte hur du beräknar dina värden. Men jag ska ge dig en guide. 1g kolhydrater ger 4Kcal,1g protein 4Kcal, fett 9Kcal och alkohol 7Kcal/1g.

Jag ska inte ge dig nån form för moralpredikan, men att äta 1200Kcal i loppet av en dag är allt för lite! Din kropp kommer att ställa inn sig på svält och detta har flere icke gynnsamma effekter på din kropp.

Men eftersom du skriver "jag vet vad jag gör" i andra svarsinlägg så ska jag inte vägleda dig. Men det är tydligt att du INTE vet vad du gör! Lycka till med viktnedgången :)

• tvilling77

Jennie med ie: Det har du rätt i, det kan vara svårt ibland att skriva inlägg utan värderingar men det är ju ett diskussions forum där man för fram erfarenheter/kunskaper även om det ibland tolkas fel..det skrivna ordet är svårt på det sättet!
    Att enbart lägga fram fakta brukar ändå vara svårt eftersom personer oftast inte är mottagliga för annat än vad dom själva vill höra...

Jag har själv provat banta på alla möjliga sätt, bland annat pulver för många herrans år sen och jag tycker nog att jag blivit klokare med åren då jag hittat sätt att tappa vikt utan att svälta mig själv...välbehövligt när man försöker gå ner baby kilon! Därför blir det kanske lätt att man tar fram pekpinnen och det är ju inte direkt rätt alla gånger....men många kan behöva ruskas om ibland oxå!

• Videkorgen
    barnkär01 skrev 2007-10-13 19:15:38 följande:
    karisma: ja jag kämpar på, tycker det funkar bra. äter många små mål och rätt mkt frukt. tycker inte 1300kcal känns nå drastiskt lite, tror de var runt 600 mindre kcal än för att "hålla vikten".nu blir det kyckling med pesto å grönsakr.. mums!nån annan som kör samma??/liknande??
    Hejhej, jag har inte läst hela tråden, men jag kör 1300 kalorier per dag nu, tränar dock inte mycket (har varit segt förkyld). Jag tappar väl ca 0.5 kg i veckan kanske. Det verkar fungera bra för mig, mår bra och så
  • No Saint

1200 kcal är väldigt lite om du tränar. Jag skulle rekommendera att du åt ett mellanmål extra på ca 250 kcal för varje motionstillfälle, gärna en proteindrink.

• barnkär01

frejjan: jag har tappat i snitt 1 kg/vecka jag med, och då har jag ätit lite mer på helgen och haft en unnardag. (dock med måtta) Så det funkar bra för mig med. hur äter du under en dag??

No saint: jag tränar inte mkt, den motion jag utför är promenader några ggr/vecka.

• No Saint
    barnkär01 skrev 2007-10-15 11:09:59 följande:
    frejjan: jag har tappat i snitt 1 kg/vecka jag med, och då har jag ätit lite mer på helgen och haft en unnardag. (dock med måtta) Så det funkar bra för mig med. hur äter du under en dag??No saint: jag tränar inte mkt, den motion jag utför är promenader några ggr/vecka.
    Gör det när du promenerat då.
    Kroppen kan bara förbränna en viss mängd fett i veckan, därefter är det muskler och vätska som tappas. Hur mycket kroppen kan förbränna är inviduellt, men för det mesta är det max ett kg. Jag kan t.ex inte förbränna mer än ca 0,6kg i veckan. Det förbränner jag vid 2100kcal likaväl som vid 1700kcal. Att äta för lite är alltså onödigt.
  • barnkär01

No saint: jo men det är ju ändå det totala kcaloriintaget som avgör... skulle jag äta 2100 kcal (1900 kcal är det rekommenderade intaget för att HÅLLA vikten på för mig) har jag svårt att tro jag skulle tappa lika mkt i vikt.

• Videkorgen
    barnkär01 skrev 2007-10-15 11:09:59 följande:
    frejjan: jag har tappat i snitt 1 kg/vecka jag med, och då har jag ätit lite mer på helgen och haft en unnardag. (dock med måtta) Så det funkar bra för mig med. hur äter du under en dag??No saint: jag tränar inte mkt, den motion jag utför är promenader några ggr/vecka.
    Jag äter samma hela veckan, har ingen unnardag. Alltså så äter jag 1300 kalorier per dag, fördelat över 5 mål. Grovt bröd och osötad yoghurt till frukost. Magert pålägg. Allmänt magert kött, quinoa, nästan ingen pasta eller ris tex. Ofta keso eller en grov macka till mellanmål. Mycket kyckling osv. Så äter jag
  • tvilling77

barnkär01: Fast det stämmer ju inte riktigt, jag promenerar i princip varje dag och därför ökar mitt kaloriintag från ca 1500 till ca 2000-2100, då äter jag ett extra mellanmål som en smoothie eller nåt, och jag har gått ner 3 kilo på lika många veckor!

• barnkär01

tvilling77: ok fast jag kör på som ja gjort hittils iaf, det funkar för mig fast mitt kcaloriintag är lite högre än 1200 kcal,skrev de i TS för ja läst de är det rekommenderade intaget för att tappa i vikt, men enl den siten ja är med på ska jag äta runt 1300,så det är så jag äter nu, sen blir det ngt högre om jag motionerar mer.
    har du gått ned 1kg/vecka eller? har du mkt att tappa?

• barnkär01

tvilling77: ok fast jag kör på som ja gjort hittils iaf, det funkar för mig fast mitt kcaloriintag är lite högre än 1200 kcal,skrev de i TS för ja läst de är det rekommenderade intaget för att tappa i vikt, men enl den siten ja är med på ska jag äta runt 1300,så det är så jag äter nu, sen blir det ngt högre om jag motionerar mer.
    har du gått ned 1kg/vecka eller? har du mkt att tappa?

• No Saint
    barnkär01 skrev 2007-10-15 11:31:44 följande:
    No saint: jo men det är ju ändå det totala kcaloriintaget som avgör... skulle jag äta 2100 kcal (1900 kcal är det rekommenderade intaget för att HÅLLA vikten på för mig) har jag svårt att tro jag skulle tappa lika mkt i vikt.
    Det stämmer. Jag menade inte att DU skulle äta 2100kcal, jag bara tog det som ett exempel på att man det inte är någon idé att plåga sig i onödan.
    Om du ska äta 1900kcal för att hålla vikten så är 1200kcal rimligt om du inte tränar, och om du sen har en ätardag i veckan så blir ju det totala intaget högre ändå. Om du nu har det.. Fast jag håller envetet fast vid att du ska ta en proteindrink efter träning. Musklerna behöver det och rent proteinpulver ger inte många extra kcal.
Svar på tråden 1200 kcal/dag