• Bei Bei

Ni borde skämmas!

Ja alla ni som är "vardagsrasister" här på FL.

Jag läser tråd efter tråd om hur "dom" (invandrare, mörkhyade, ickesvenskar) bara förstör, lever upp våra bidrag, hotar våran tradition, invaderar dagis, tar över våra bostäder och jobb. Jag blir så TRÖTT på denna trångsynhet!

Fattar ni inte att många av dessa människor som ofrivilligt blivit tvungna att söka sig hit har gjort det för att de inte ÖVERLEVER annars!
    Fattar ni inte att många av dessa människor har enormt djupa sår och har upplevt hemska saker?
    Fattar ni inte att dessa människor förtjänar en bättre värld, kärlek & trygghet?

Dessa människor borde få vårat fulla stöd istället för bara massa skitsnack och hårda ord.
    Hjälp dem att få en bättre start i Sverige istället.
    Varför kan vi inte hjälpa varandra? Varför måste vi vara så förbannat egoistiska?

Jag är less på den svenska avundsjukan och på fördommar som inte stämmer.

AMEN!

♥ Ronja ♥
  • Svar på tråden Ni borde skämmas!
  • Zebilah
    Astoria Blue skrev 2007-10-16 17:18:01 följande:
    Zebilah: Prova att läsa mitt inlägg en gång till.
    jag har läst det men vill iaf ha svar ifrån dig om ALLA invandrare är så?
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Jamila ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Zebilah
    Maddoxito skrev 2007-10-16 17:17:07 följande:
    Tycker bara att d är synd att man ska ta bort svenska traditioner, som i något annat inlägg om skolpjäserna osv, det är riktigt tråkigt, för d tyckte jag iaf va jätte kul när jag gick i skolan.. Visst, det finns lika många puckade svenskar som det finns av turkar o alla andra folkslag..
    Ja inte ska vi behöva ta bort skolpjäser och sånna saker, dom som itne vill vara med på det kan juh välja att avstå i sånna fall men svenskarna måste juh få fortsätta med sitt, det hålle rjag med om.
  • Astoria Blue
    Zebilah skrev 2007-10-16 17:19:23 följande:
    jag har läst det men vill iaf ha svar ifrån dig om ALLA invandrare är så?
    NEJ!!

Är det OK att nån människa beter sig så, frågar jag då DIG?
  • TessaLisa

Jag lever i ett invandrartätt samhälle (ca 400 asylsökande på 2000 invånare eller nåt sånt), men jag upplever sällan några bekymmer med dem.
    De flesta är oerhört trevliga, vänliga, öppna och tillmötesgående.
    De flesta gör sitt bästa för att inte vara till besvär.
    De allra flesta vill inget hellre än att arbeta och göra rätt för sig. Att plugga svenska är viktigt.

Ibland blir det kulturkrockar t.ex. nu när det har varit ramadan och muslimerna har träffats hemma hos varandra och haft fest långt in på natten och andra hyresgäster i samma hyreshus har ibland blivit störda, men det är en gång per år!

Andra kulturkrockar är synen på barnen. I många länder är alla barn "byns barn" och alla vuxna säger till och håller ordning. Om jag som svensk då inte markerar när jag ser att barnen till de asylsökande gör något som är fel (typ spelar fotboll på huvudled eller pallar äpplen i någons trädgård) så sänder det också signalen att jag inte bryr mig och att beteendet är ok! Det är inte så himla lätt att komma till ett nytt land och lära sig skriva och framför allt de oskrivna reglerna, men med vänlighet kan man komma långt!

Vi svenskar är också så himla rädda för att störa andra. vi pratar tyst, undviker att spela musik högt o.s.v Många människor kommer från kulturer där man SKA höras! Man pratar högt, skriker tvärs över gården o.s.v.

Det finns massor med kulturella skillnader som vi svenskar ofta går och retar oss på istället för att prata med de invandrade om.

Droger, kriminalitet och våld skriver flera om. Min förklaring är INGET FÖRSVAR, men en alternativ förklaring.
    Om jag hade suttit som asylsökande i flera år i samma land utan att få varken avslag eller uppehållstillstånd och ständigt fått leva i ovisshet och rädsla så skulle jag inte må bra. Jag skulle få ett taskigt humör, kanske dränka sorger i alkohol och droger o.s.v. Kanske har jag burit med mig ett stort bagage av otäcka upplevelser som ligger kvar obearbetade.
    Jag är fortfarande en människa. Jag behöver fortfarande hjälp, precis som vilken annan människa som helst.
    Mitt drogmissbruk kan mycket väl ha hängt kvar som en verklighetsflykt från min tid i fattigdom eller krig.

Jag ser inte invandringen som ett hot. Jag ser det som något självklart!
    Det är få individer som orsakar problem, men tyvärr läggs allt fokus på just dessa individer.

• Lisen08
    Astoria Blue skrev 2007-10-16 17:16:58 följande:
    För att klargöra en sak: Hade det varit en svensk som gjort detta mot min dotter, hade jag inte dunkat honom i ryggen för det. Men att vi tar oss på att ta in folk och ställa upp för dessa när vi knappt klarar av att reda upp våra egna ungdomar, det ger jag inte mkt för. Svensk eller ickesvensk!!
    Jag tror att en anledning till att vi har vissa problem med våra egna barn är att vi (vissa) planterar åsikter i deras huvuden redan när de är små.
    Ren och skär indoktrinering.

Vad gör du t ex själv för att hjälpa invandrarna att intregreras?

Respekt ska visas åt båda håll och det du beskriver hände med din dotter är ju helt vedervärdigt.

MEN, berättigar det verkligen till att döma en hel grupp med människor?

Skulle du själv vilja bli bemött med förakt av t ex ett gäng engelsmän vars erfarenhet av svenskar är = falska, tråkiga, lömska och opålitliga?

Berättigar det att de kan döma dig som en opålitlig och lömsk människa?
  • Zebilah
    Astoria Blue skrev 2007-10-16 17:20:52 följande:
    NEJ!!Är det OK att nån människa beter sig så, frågar jag då DIG?
    Precis det jag ville komma fram till. alla invandrare är inte dåliga likväl som inte alla svenskar är dte för att vissa är det.

Nej det är inte okej att en människa beter sig så.
  • ixxia

jobbade på min syrras cafe igår, där satt en mörkhyad tjej och snackade om stans "alla äckliga turkjävlar"  hon va trött på "svartskalle idioten XXXXX" mm, mm, ingen som reagerade på det av andra människor som satt och fikade, hade det varit en svensk som satt och pratade så högt om andra människor hade denna mer elr mindre blivit lynchad, varför verkar det ok att "dom" snackar om varandra på detta sätt men om "vi" skulle göra det blir det ett jädrans rabalder? för så tycker iaf jag att det verkar vara....?!

jag har tappat mitt tålamod! har du sett det?
  • Lisen08
    ixxia skrev 2007-10-16 17:35:20 följande:
    jobbade på min syrras cafe igår, där satt en mörkhyad tjej och snackade om stans "alla äckliga turkjävlar"  hon va trött på "svartskalle idioten XXXXX" mm, mm, ingen som reagerade på det av andra människor som satt och fikade, hade det varit en svensk som satt och pratade så högt om andra människor hade denna mer elr mindre blivit lynchad, varför verkar det ok att "dom" snackar om varandra på detta sätt men om "vi" skulle göra det blir det ett jädrans rabalder? för så tycker iaf jag att det verkar vara....?!
    Såklart att det är annorlunda. Varför är det svårt att förstå det??

Det är ju som att snacka skit om sig själv med en viss distans.
    Men att snacka skit om andra är långt ifrån samma sak.
  • ixxia
    Lisen08 skrev 2007-10-16 17:42:23 följande:
    Såklart att det är annorlunda. Varför är det svårt att förstå det??Det är ju som att snacka skit om sig själv med en viss distans.Men att snacka skit om andra är långt ifrån samma sak.
    så om en tjej från tex colombia sitter och kallar ngn från turkiet turkjävel bara för att hon är mörkhyad så är det ok?
    jag har tappat mitt tålamod! har du sett det?
Svar på tråden Ni borde skämmas!