• Sara Li

Varför vitt i stället för träfärgat?

Jag tycker det är jättefint när tak, golv och lister är träfärgade. Det verkar som om de flesta inte tycker som jag, utan istället vill bo i ett hem som närmast kan liknas vid ett sjukhus färgmässigt? Man ser på TV hur de målar fina naturfärgade tak med vitt, vitt, vitt... varför vill nästan ingen ha naturligt färgade detaljer i sina hem?

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Svar på tråden Varför vitt i stället för träfärgat?
  • Junipingla

Det finns alla gånger de som vill ha trä i sitt hem, men just nu är ju modet vitt och jag är personligen inne i en vit era. Vitt är fräscht, stilrent, kan vara romantiskt, gör ett rum ljusare etc.

Viktblogg: 56kilo.se -24.1 kg | Hus & Inredning: fullthus.se
  • kaksmulan

Jag tycker absolut att det är vackert med trä! MEN jag är grymt less på mörknad furu! Det är INTE vackert och finns det bara liiiiite furu i mitt hem blir det vitmålat!!!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • annca

Har frågat mig sammaledes.
    Vi fick nästan med milt våld tvinga våra målare att inte måla våra lister vita, utan lasera dem istället. De såg totalt frågande ut över att någon inte ville ha vita trädetaljer...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Thursday

Tja, för mig beror det på vad det är för trä helt enkelt. Gulnad furu gillar jag helt enkelt inte. Men gärna eklister till exempel!

• hepe

Våra snickare tyckte också att vi var totalknäppa när vi ville ha vår furu vitlaserad istället för vitmålad.

• Honey

Jag håller med dig=) Det ska vara träfärgat=)

* Vi fick en liten Antonia *
  • annca

Våra är alltså laserade i riktigt mörkt trä, typ "Indiska"-trä i några rum, vitlaserat i sovrumet och körsbärslaserat i hela undervåningen.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Trolltoka

Har träpaneltak i hela huset + bröstpanel i hallen + barnrummet, alla lister + dörrar träfärgade. Helmysigt! Ger sån varm, ombonad känsla. Om det inte hade varit för att förra husägarna rökt inomhus i mer än 10 år, så allt trä är missfärgat, flottigt och äckligt som bara försvinner om man slipar, och hur lätt är det att slipa ett paneltak?

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Sara Li

Så skönt att det finns fler som vill ha kvar den naturliga känslan i sina hem!

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Crazy Baby

Jag tycker inte om träpanel av den anledningen att jag inte tycker om känslan av att bo i en bastu eller i en liten fjällstuga! Vi har vitlaserast vårat tak så vi se ådringen igenom, för helvitt känns för sterilt!

Svar på tråden Varför vitt i stället för träfärgat?