• chanteleos

Kattfoder - billigare=dåligt?

Hej,

Väntar barn till våren och skulle gärna vilja spara in pengar lite här och där. Katternas mat är ju en grej som drar ganska mycket pengar, dock vill jag inte ge dem "dålig" mat. Är billigare mat samma sak som äckligt utan tillräckliga näringsämnen och är det zoo-mat som gäller om man vill ha friska katter?

Värdesätter mina pojkar för mycket för att chansa just nu.

• Svar på tråden Kattfoder - billigare=dåligt?
  • goldcoast

Vi köper Royal canin 10 kg påse till katten.

Visst den kostar 500 spänn & lite till.

Men den räcker där efter.

man tjänar på att köpa sådan mat istället för burkmat eller så.

• Tristanya

Burma -- oj, kan katter äta rå kyckling.. våran ena katt älskar grillad kyckling som man köper i affär.. o kycklinfile! tillagad! men det kan väl inte vara någon fara? ger ju självklart inte bitar som är kryddade!

• Burma

Tristanya: man kan absolut ge rå kyckling till katter är den tillagad försvinner oftast dom viktiga näringsämnena. Finns många som börjar gå in för det där med att ge rå föda (Barf) för att det är mest naturligt för katten (om man tänker på vad dom skulle leva av om dom levde vilt) Dock finns det en hel del att tänka på och lära om man vill byta ut all vanlig kattmat, så det är lite pyssel (mer att läsa finns på länken ovan)

• Zaria
    Burma skrev 2007-10-20 21:58:00 följande:
    Tristanya: man kan absolut ge rå kyckling till katter är den tillagad försvinner oftast dom viktiga näringsämnena. Finns många som börjar gå in för det där med att ge rå föda (Barf) för att det är mest naturligt för katten (om man tänker på vad dom skulle leva av om dom levde vilt) Dock finns det en hel del att tänka på och lära om man vill byta ut all vanlig kattmat, så det är lite pyssel (mer att läsa finns på länken ovan)
    Sånt är jättespännande, provade på både katten och illern,dock var de båda hopplösa och tyckte det var äckelpäckel och tyckte jag var världens vidrigaste matte...tackar ödmjukast för att man försökte läsa på och göra något bra,nästa gång tänkte jag prova från början,katten är 7 år och illern gör som katten säger,inte de bästa förutsättningarna att lyckas med BARFandet.
  • BimBim o Knorrans Mamma

Vår katt lever och mår bra. Hon käkar euroshopper kattmat, middagsrester, lite grädde ibland samt fåglar, råttor, sorkar mm mm.

Skulle inte få för mig att köpa tex royal till vår kisse!
    Hon är en jägare. En duktig sådan med.
    Kan ju inte skämma bort henne FÖR mkt då slutar hon ju jaga

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • Tilcha

Vi köper Mjau torrfoder som är ganska billigt och sen får dem Hemköps burkmat ibland.

Har hört att torrfoder är bra för tänderna bland annat å burkmaten är bra för katterna får i sig mer vätska då eftersom de innehåller vatten. Däremot har jag hört att Whiskas e den sämsta burkmaten. Enligt tester iaf.

Å innan nån börjar protestera så kan jag berätta att jag inte kommer ihåg vart jag såg testet. Tror det var i en djurtidning eller Råd & Rön.

• Pumpkin

Inga protester härifrån i alla fall, Whiskas är skit.

Tilcha skrev 2007-10-20 23:43:29 följande:
    Vi köper Mjau torrfoder som är ganska billigt och sen får dem Hemköps burkmat ibland.Har hört att torrfoder är bra för tänderna bland annat å burkmaten är bra för katterna får i sig mer vätska då eftersom de innehåller vatten. Däremot har jag hört att Whiskas e den sämsta burkmaten. Enligt tester iaf.Å innan nån börjar protestera så kan jag berätta att jag inte kommer ihåg vart jag såg testet. Tror det var i en djurtidning eller Råd & Rön.
  • Tilcha

Kan ju tillägga att mina katter mår alldeles utmärkt trots att de inte får fin zoomat.

• timberhochmandie
    Pumpkin skrev 2007-10-20 23:44:47 följande:
    Inga protester härifrån i alla fall, Whiskas är skit.
    Synd att katterna gillar det då... :-/

Mina katter lever mest på torrfoder (Hill's) men när jag ska vara snäll eller så ger jag dem blötfoder. Då blir den ene helt till sig i trasorna medan den andra sniffar på slabbet (Hill's även det nu för tillfället) och väntar på att jag ska ge honom nån MAT.
Svar på tråden Kattfoder - billigare=dåligt?