• chanteleos

Kattfoder - billigare=dåligt?

Hej,

Väntar barn till våren och skulle gärna vilja spara in pengar lite här och där. Katternas mat är ju en grej som drar ganska mycket pengar, dock vill jag inte ge dem "dålig" mat. Är billigare mat samma sak som äckligt utan tillräckliga näringsämnen och är det zoo-mat som gäller om man vill ha friska katter?

Värdesätter mina pojkar för mycket för att chansa just nu.

• Svar på tråden Kattfoder - billigare=dåligt?
  • ludenben
    Fru U skrev 2007-10-22 13:36:12 följande:
    Så du baserar ditt ställningstagande på vad veterinären säger. Har du tänkt på varifrån veterinären får sin information? Det mesta veterinärer vet om näringslära har de fått lära sig av just torrfoderproducenter.Tyvärr får de lära sig ytterst lite om kattens näringslära på själva veterinärutbildningen
    Arg du låter!! Ja det är väl klart att jag lyssnar på vetrinärer som är mer kunniga än än tex kompisar, folk i dessa trådar, ica försäljare osv. Vår katt har i allafall inga problem och vi märker markant skillnad på honom nu mot när han åt mataffärsmat. De som hade honom innan gav han konservburkar typ maju och sånt men de blev han kass i magen av. Pälsen var inge fin alls, lukta fan från kattlådan. Fick rådet att byta till rc eftersom det är bättre för magen. Sagt och gjort. Nu kan han äta blötfoder från ica om det skulle krisa utan att bli dålig i magen men han vill inte ha det. Han ratar det totalt.
  • Nattugglan72

Jag har flera katter och har haft detta i många år. Jag har under dessa år tidigare testat många olika märken kattmat - men fann tillslut ett foder som är det absolut bästa för iaf mina katter (som också går ute). Det är Royal canin kitten. Även om det är för kattungar egentlgien så mår de bäst av just detta - pga av höga proteinhalten. Har man problem med för tjocka och eller inaktiva katter så ska man inte välja det - men mina katter gör av med mkt energi.

Ju billigare foder jag testat destu sämre päls, hull och framförallt lösa i magen har de blivit. De har fått äta mkt större mängder med. Jag har alltså tjänat på den dyrare maten eftersom de inte bajsar så ofta som med billig mat - och därmed blir det mindre att rensa i kattlådan, samt builligare kattsandskostnad. PLUS att de äter mindre - eftersom de blir mättare snabbare av kvalitetsfodret.

Lycka till!

• Fru U

Ja, jag är arg för jag har sätt så många katter lida i onödan pga att man litar på veterinärer som om de vore gud. De har inte någon särdeles bra utbildning i kattens näringslära. Man kan lära sig mer om hur en katt fungerar (särskilt när det gäller diet) genom internet än en veterinär kan

Vi litade på vår veterinär som sa att vår äldsta katt var allergisk när det sen visade sig att  hon hade diabetes. Vi botade själva henne! Veterinären som kom att ta hand om henne sedan diabetesen konstaterats var helt chockad över att vi lärt oss så mycket om kattens fysik att vi lyckats bota vår katt (något hon erkände att hon inte kunde gjort)

Dessutom så har vi en till katt som är sjuk i något som heter spondylit. Detta är något som bara syns på röntgen och eftersom hon är en extremt snäll katt så säger hon bara lite tyst ifrån när hon har ont. Veterinären bedömde att hon inte hade ont, men vi stod på oss (för vi känner ju henne) och en röntgen togs. Nu får hon smärtstillande och mår mycket bättre

Om man bara tar sig tid att läsa om kattens näringslära så kommer man att förstå varför torrfoder till 99% är dåligt för katter

Live and let live
  • ludenben

fru u: men om min katt inte lider utan mår jättebra, varför är du arg?? för man inte har samma åsikt som du?? eller för att jag har råd att ge min katt bra mat?? Bara för att du har råkat ut för en dålig vetrinär behöver det inte betyda att alla är dåliga. Jag har själv vart hos massa dåliga läkare som sagt si eller så som inte har stämt men inte tusan svärtar jag ner hela läkarkåren. Nä detta var en tråd för att ts undrade vad för foder hon skulle ta. Du har din åsikt men lilla gumman, du behöver inte vara arg för att andra väljer ett bättre foder än det du rekomenderar. Dina katter mår fint av mjau, visst fortsätt med det men jag tar rc!!

• Amicus verus est rara avis

Vi köper Royal Canin till katten. 10 kg kostar oss 499.-. En 10kg säck räcker ungefär 6-7 månader.. Det blir billigare än förr när vi köpte "billig" mat. Dessutom bättre. Så det funkar kanon för oss. :)

• Fru U

Det är inte bättre torrfoder. Du får gärna ha åsikten att det är ett bättre torrfoder, men det är INTE fakta

Jag kan ge hur många länkar som helst som förklarar varför blötmat är bäst för katt. Faktum är att burkmat inte är det bästa, utan näst bästa enligt dessa faktaartiklar skrivna av vetrinärer. BARF-mat (biologiskt anpassad rå föda) är igentligen det som  passar katten bäst

Live and let live
  • ludenben

Nä nu lämnar jag tråden!! ts:Testa hills eller rc, funkar det inte så gör det inte men som du ser, många är nöjda med den. Så lycka till!!

• mintchocolate

Fru U skrev 2007-10-22 14:13:00 följande:

Det är inte bättre torrfoder. Du får gärna ha åsikten att det är ett bättre torrfoder, men det är INTE faktaJag kan ge hur många länkar som helst som förklarar varför blötmat är bäst för katt. Faktum är att burkmat inte är det bästa, utan näst bästa enligt dessa faktaartiklar skrivna av vetrinärer. BARF-mat (biologiskt anpassad rå föda) är igentligen det som  passar katten bäst
    Fast det är nog olika från katt till katt. Precis som vi människor tål olika kost, så gör kanske katter det med.
    Jag märkte ju att min katt blev mycket bättre än Royal Canin och sämre än ICA-maten. DET är fakta.
  • en glad

Min veterinär hänvisade till oberoende forskning då hon rekommenderade Hills torrfoder. Likaså gällde det en sorts (dyr)blöt kattmat som säljs på djurdjukhuset och har, enligt henne, dokumenterad god effekt på äldre katter med lite dåliga njurvärden.

• Fru U

Jag har en katt som absolut inte går att byta över till annat än det specialtorrfoder hon får, men det beror på att hon inte är fullt frisk. En frisk katt mår bäst på en kött-diet

Live and let live
Svar på tråden Kattfoder - billigare=dåligt?