• chanteleos

Kattfoder - billigare=dåligt?

Hej,

Väntar barn till våren och skulle gärna vilja spara in pengar lite här och där. Katternas mat är ju en grej som drar ganska mycket pengar, dock vill jag inte ge dem "dålig" mat. Är billigare mat samma sak som äckligt utan tillräckliga näringsämnen och är det zoo-mat som gäller om man vill ha friska katter?

Värdesätter mina pojkar för mycket för att chansa just nu.

• Svar på tråden Kattfoder - billigare=dåligt?
  • Fru U

Burkmat innehåller inte en massa skit. Torrfoder gör det därimot

Det är mycket ovanligt att en katt som äter blötmat utvecklar njuproblem medans det är väldigt vanligt att katter som äter torrfoder får just njurproblem

Var baserar du ditt ställningstagande på? Har du läst igenom vad de olika foderna innehåller?  Räknat ut torrsubstans-värdet?

Live and let live
  • asul

Katten blir förmodligen inte sjuk av att äta billig mat. Men det blir dyrare! Det billigaste är att köpa stor säck av ett bra foder. Dels så äter inte katten lika mycket och så går det inte åt lika mycket sand eftersom de bajsar mindre.

Det som kan skada katten fodermässigt är att ge enbart fisk. De blir blinda och dör så småningom av taurinbrist. En annan farlig sak är att kombinera billigt torrfoder och burkmat. Det ger störst risk att få urinsten. Men det krävs anlag för urinsten för att få det. Och med ett dyrt foder minimerar man risken även om katten har anlag.

Men det som är absolut vanligast är övervikt! Och det är minst lika plågsamt som allt annat!

• ludenben
    Fru U skrev 2007-10-22 13:30:26 följande:
    Burkmat innehåller inte en massa skit. Torrfoder gör det därimotDet är mycket ovanligt att en katt som äter blötmat utvecklar njuproblem medans det är väldigt vanligt att katter som äter torrfoder får just njurproblemVar baserar du ditt ställningstagande på? Har du läst igenom vad de olika foderna innehåller?  Räknat ut torrsubstans-värdet?
    Ja de torrfoder från ica innehåller sånt som katterna får njurproblem av men hills och rc gör inte det. De är de fodren som vetrinären rekomenderat. De rekomenderar inte att man ger mat från mataffären för det har inte lika högt näringsvärde som de bättre och dyrare fodren man köper hos tex vetrinären eller i zoobutiken. Man ser direkt på vår katts päls vad han äter för foder. Vid billigare foder delar sig pälsen...
  • Fru U

En av mina katter utvecklade diabetes delsvis pga torrfoder (royal canin). Idag får hon blötmat och är helt frisk och insulinfri (alla blodprover hos veterinären var jättebra). Tycker det säger en hel del

Live and let live
  • Fru U

Så du baserar ditt ställningstagande på vad veterinären säger. Har du tänkt på varifrån veterinären får sin information? Det mesta veterinärer vet om näringslära har de fått lära sig av just torrfoderproducenter.

Tyvärr får de lära sig ytterst lite om kattens näringslära på själva veterinärutbildningen

Live and let live
  • mintchocolate

Jag tror det är olika från katt till katt. Mina gamla katter och kompisarnas katter fick/får billig mat och de mådde/mår bra. Mina katter levde länge dessutom.
    Min nuvarande katt kan däremot inte äta billigt foder. Vi gav henne enbart det i början och fick ta henne till veterinären då hon var så smal. De rekommenderade då kvalitetsfoder.
    Nu tog detta foder slut häromveckan, så vi köpte Kitekat bara för att ha någon dag och det gör vi inte om! Hon spydde två gånger av det.
    Konstigt att det kan vara så olika, men det är väl som med oss människor. En del har mer känslig mage än andra. Både kissen och jag har känslig mage

• Nirnaeth
    Fru U skrev 2007-10-22 13:34:21 följande:
    En av mina katter utvecklade diabetes delsvis pga torrfoder (royal canin). Idag får hon blötmat och är helt frisk och insulinfri (alla blodprover hos veterinären var jättebra). Tycker det säger en hel del
    Äter våra katter blötfoder får dom akuta diarréer och spyr hela tiden. Även billigt torrfoder från mataffären gör detta med deras magar.
    Den ena katten blev så dålig att han fick gulsot på grund av att han slutade äta den maten.

Det enda dom kan äta som dom mår bra av är Royal Canin.

Alla katter är olika, precis som människor. Så bara för att din katt blev sjuk av RC betyder ju inte det att det är skadligt för alla andra djur. Så det säger egentligen ingenting
    *~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • Fru U

Provade ni BARF-mat? (eller RAW som det heter på engelska)

Risken för foder-utvecklad diabetes ökar ju mer kolhydrater ett foder innehåller. Det är inte naturligt för en katt att äta  40% kolhydrater

I.o.m att vi ger våra djur bara en sorts mat (läs:märke) så blir deras magar väldigt känsliga när vi bytar foder.

Live and let live
  • Nirnaeth
    Fru U skrev 2007-10-22 13:47:35 följande:
    Provade ni BARF-mat? (eller RAW som det heter på engelska)Risken för foder-utvecklad diabetes ökar ju mer kolhydrater ett foder innehåller. Det är inte naturligt för en katt att äta  40% kolhydraterI.o.m att vi ger våra djur bara en sorts mat (läs:märke) så blir deras magar väldigt känsliga när vi bytar foder.
    Våra var så från början. När vi fick dom som kattungar hade dom konstant diarré, och mådde inte alls bra.
    Vi provade olika foder, som skulle vara neutrala och bra för deras magar, på inrådan från veterinär.
    Till slut föreslog han Royal Canin kitten, och efter bara ett par dagar var magarna bra igen.

Dom hade då inte fått RC tidigare, och var alltså vana vid blötfoder och annat torrfoder som Friskies osv. Olika hela tiden, vilket dom inte kan hantera.

Sen när dom blev lite större kom min sambo på att vi skulle prova och se om dom kunde äta ica-maten, vilket resulterade i samma sak igen.

Nu gör vi så att vi ger dom den maten som dom bevisligen mår bra av, som veterinären rekommenderat. Vi blötlägger den dock innan, just för att undvika njurproblem.
    *~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • Fru U

Det är ju bra att ni blötlägger den Huvudsaken är att era katter mår bra

De flesta katter skulle dock må bäst på en föda som för dem är naturlig. Dvs en diet som till 90-95% består av kött

Live and let live
Svar på tråden Kattfoder - billigare=dåligt?