• chanteleos

Kattfoder - billigare=dåligt?

Hej,

Väntar barn till våren och skulle gärna vilja spara in pengar lite här och där. Katternas mat är ju en grej som drar ganska mycket pengar, dock vill jag inte ge dem "dålig" mat. Är billigare mat samma sak som äckligt utan tillräckliga näringsämnen och är det zoo-mat som gäller om man vill ha friska katter?

Värdesätter mina pojkar för mycket för att chansa just nu.

• Svar på tråden Kattfoder - billigare=dåligt?
  • Tilcha
    timberhochmandie skrev 2007-10-20 23:50:57 följande:
    Synd att katterna gillar det då... :-/ Mina katter lever mest på torrfoder (Hill's) men när jag ska vara snäll eller så ger jag dem blötfoder. Då blir den ene helt till sig i trasorna medan den andra sniffar på slabbet (Hill's även det nu för tillfället) och väntar på att jag ska ge honom nån MAT.
    Jo några katter måste ju gilla Whiskas eftersom de fortfarande finns att köpa men rent näringsmässigt så var de sämst i testet. De innehöll mest "skit" om man säger så. =)
  • Zaria

BimBims Mamma skrev 2007-10-20 23:42:11 följande:

Vår katt lever och mår bra. Hon käkar euroshopper kattmat, middagsrester, lite grädde ibland samt fåglar, råttor, sorkar mm mm.Skulle inte få för mig att köpa tex royal till vår kisse!Hon är en jägare. En duktig sådan med.Kan ju inte skämma bort henne FÖR mkt då slutar hon ju jaga
    Det där är bara en myt, katter jagar trots instinkt, tom innekatter "leker" dvs jagar trots att de bor inne med ständig tillgång till mat, man får inte en katt att jaga genom att ge dem bra foder,katten jagar lika bra på foder som är bra för katten.
  • Heisan

Mina katter äter Hills torrfoder o även om 15 kg kostar 550:- Så är det bra mycket billigare än att köpa billigt foder. Jag har fyra katter o en säck räcker över två månader.

Medlem i VVV-Våga Vägra Vinter
  • Zaria
    Tilcha skrev 2007-10-20 23:53:09 följande:
    Jo några katter måste ju gilla Whiskas eftersom de fortfarande finns att köpa men rent näringsmässigt så var de sämst i testet. De innehöll mest "skit" om man säger så. =)
    Klart katten gillar det om man alltid gett det eller inte ger något annat, jag kan erkänna att min katt i början fick friskies (för 4 år sen),men bytte till RC, ville någon ha Friskies efter det? Har även provat med ett matbutiksfoder som enligt kattuppfödare är jämnställt med RC (Perfect fit) men han ville inte ha det.
  • Tilcha

Har hört att man inte ska köpa för stora säckar med torrfoder som blir stående för länge för då försvinner fettet som finns i maten.
    Vi köpte en stor säck en gång å den blev alldeles mörk efter ett tag för att fettet från torrfodret trängde ut genom säcken.

• timberhochmandie
    Tilcha skrev 2007-10-20 23:58:30 följande:
    Har hört att man inte ska köpa för stora säckar med torrfoder som blir stående för länge för då försvinner fettet som finns i maten.Vi köpte en stor säck en gång å den blev alldeles mörk efter ett tag för att fettet från torrfodret trängde ut genom säcken.
    Fintorrfoder köper man ju i plastförpackningar med ziplås. I alla fall Hill's.
  • Heisan

Hills är i plastsäck med ziplås så det är inte något problem som jag har märkt..

• Heisan
    timberhochmandie skrev 2007-10-21 00:01:32 följande:
    Fintorrfoder köper man ju i plastförpackningar med ziplås. I alla fall Hill's.
  • en glad

Vi köper Hills på djursjukhuset på rekommendation av veterinären! Dyrt, men bra!

Svar på tråden Kattfoder - billigare=dåligt?