• chanteleos

Kattfoder - billigare=dåligt?

Hej,

Väntar barn till våren och skulle gärna vilja spara in pengar lite här och där. Katternas mat är ju en grej som drar ganska mycket pengar, dock vill jag inte ge dem "dålig" mat. Är billigare mat samma sak som äckligt utan tillräckliga näringsämnen och är det zoo-mat som gäller om man vill ha friska katter?

Värdesätter mina pojkar för mycket för att chansa just nu.

• Svar på tråden Kattfoder - billigare=dåligt?
  • Tilcha

Mjau har oxå plastförpackningar.

MEn säg att det gäller bara de med papperssäckar då.

• Heisan

När jag hade hundfoder i papperssäck så hällde jag över det i en fodertunna med lock. Höll sig superbra..*ett tips*

Medlem i VVV-Våga Vägra Vinter
  • TipEx

TS

Köp ordentligt foder till dina missar om du är rädd om dem!
    Ordentligt foder köper du på zoobutiker el hos vetrinären.

Skiten som finns på vanliga matvarubutiker är skräp.
    Sedan finns det folk som väljer att blunda för fakta!

www.lupus.se/
    www.swecat.com/v4/category.php/195

Här är länkar till bra kattfoder!

• BimBim o Knorrans Mamma
    Zaria skrev 2007-10-20 23:53:54 följande:
    BimBims Mamma skrev 2007-10-20 23:42:11 följande:Det där är bara en myt, katter jagar trots instinkt, tom innekatter "leker" dvs jagar trots att de bor inne med ständig tillgång till mat, man får inte en katt att jaga genom att ge dem bra foder,katten jagar lika bra på foder som är bra för katten.
    Var lite menat som ironi där i slutet därav denna -------->
    Men vår katt är till för att hålla möss borta och bor bara ute. Och hon får mest euroshopper
    Har aldrig skrivit att man får en katt att jaga om den får bra foder....
    (¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
  • Heisan

Haha, våra Hills uppföda katter jagar möss så det står härliga till, o lägger dem gärna så att man riskerar att trampa på dem...

Nä men skämt åsido... Rent prismässigt så tycker jag att Hills är ett superbra foder. Skulle jag ha gett mina kissar blötfoder så skulle det kosta ca 900:-/mån jämfört med nu max 300:-/mån, plus att jag får en 5 kg:s påse gratis varje gång jag köper en säck. Så mina katter kostar mig 400:-/ månad i mat o sand o jag har fyra stycken.

Medlem i VVV-Våga Vägra Vinter
  • ligo
    Heisan skrev 2007-10-20 23:53:56 följande:
    Mina katter äter Hills torrfoder o även om 15 kg kostar 550:- Så är det bra mycket billigare än att köpa billigt foder. Jag har fyra katter o en säck räcker över två månader.
    Jaaa jag håller med dej,, dom bajsar mindre och äter lagom,, tyvärr med billigare foder så äter dom mera, och jaa då bajsar dom ju mera spklart oxå... då blir det mera sandbyte istället..

Om man räknar ut vad maten kostar / måltid så jaa inte är det speciellt mycket inte..

Jag kan inte säga om det är bättre eller sämre, men jag håller mej till det lite dyrare fodret och där man vet att det kollas nu och då.. Det gör säkert dom andra fodrena oxå men. aja jag evt inte,, jag köper iaf oxp på zooaffären..

//L
  • Nirnaeth

Vi har två katter, som enbart kan äta Royal Canin, sensitive eller nåt sånt (min sambo som köper hem den varje gång)
    Vi köper 10 kg säck, varannan månad, kostar 499:-

När vi jämförde med andra som också har två katter, men som köper "vanlig" mat, så visade det sig att våra matutgifter var mindre än deras.
    Och då äter våra ändå kvalitetsfoder.

*~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • Fru U

Mjau burkmat ska vara den bästa för katten näringsmässigt sätt. Den innehåller bara någon procent kolhydrater.

Torrfoder köpt i djuraffärer (royal canin, hill mfl) innehåller upp till 40% kolhydrater och en katt ska igentligen inte ha så mycket kolhydrater i sin mat. En katt är köttätare och bör äta en kost som består av just kött

Det har dock kommit ett nytt torrfodermärke som innehåller 75% kött (orijen har jag för mig att det heter). Dock gick vår lilla katthona upp en hel del i vikt på det (hon vägrar äta annat än torrfoder trots idoga försök från min sida att ändra det)

En annan aspekt på torrfoder är att katter brukar få isäg den vätska den behöver från maten alltså är det inte naturligt för dem att dricka så mycket som det behövs om de äter torrfoder vilket i längden kan leda till en hel del fysiska problem (njurar, lever mm mår inte bra utan ordentligt med vätska)

Live and let live
  • ludenben

Burkmat innehåller ju massa skit. Royal canin och Hills är ju de fodren som vet. rekomenderar. Skulle aldrig ge vår katt sån skit som matbutikerna säljer. RC är utvecklat för kattens urinsystem och de fodren från typ ica innehåller alldeles för mycket salt som kan ge njurproblem.

• FruSundahl

Våra 2 katter äter ca6-7 kg mat i månaden. Köper mjau då det är billigast, (ser inte eldorado osv som alternativ då dom slutar äta då) och det spelar annars ingen roll vad det är för märke om det är finare eller ej för dom äter likförbannat lika mycket. Så istället för 500:- på finmat ger jag 100:- för mat som dom äter och är nöjda med

Det man inte minns har inte hänt
Svar på tråden Kattfoder - billigare=dåligt?