mammor till barn med celiaki del 3
Hej tjejer! Jag tar tag i saken och fortsätter här med vår tråd. Vi har ju blivit riktigt många nu och det är så kul! Välkommna gamla som nya celiakimammor och även ni mammor som själva har celiaki!!
Hej tjejer! Jag tar tag i saken och fortsätter här med vår tråd. Vi har ju blivit riktigt många nu och det är så kul! Välkommna gamla som nya celiakimammor och även ni mammor som själva har celiaki!!
Nu har ju min dotter slutat på dagis men jag skickade alltid med för att vara på säkra sidan. Risken var annars att de inte hittade lussebullar eller pepparkakor så hon fick något annat. Omtänksamt men jag tycker de ska ha "samma".
hejsan!! en liten fråga...
är det fler än jag som inte kommer åt recepten på celiakis hemsida??
jag förmodar att man ska logga in sig, men med vilket lösenord?
är det det som står på medlemskorten, för de funkar ju inte
Nu så är årets julbak över... Bakade pepparkakor igår både till Emma o till oss övriga i familjen, Emma tröttnade efter en plåt, men åt desto mer..hehe... Gjorde på receptet som står i 7 sorters kakor, det var kanonsmidigt att baka med, o inte gick de sönder heller om man inte gör som jag gjorde, kavlade ut degen lövtunn som jag gör med våran, ska man inte göra med hennes, då gick de sönder..*ler* Gjort lussekatter oxå till Emma o även till oss övriga... Emma hade en beställning att jag skulle göra en som en katt.. Så det gjorde jag, även Adam hade den beställningen, så just nu ligger det två katter i våran frys..*ler*
Idag blir det att bara ta det lugnt, har sån migrän idag, trist. Men inte så mkt att göra nåt åt direkt...
Trevlig första advent på er.
Kram
Lösenordet ska man ha fått i tidningen, kommer inte ihåg det just nu.
Lösenordet står på medlemskortet som man har fått. skafferi07 är det just nu. Ja, nu vet alla det .
Vi brukar skicka med en påse lussekatter till dagis. Pepparkakor har de alltid till Emma. Lite sur blev jag förra året dock för då bakade de andra pepparkakor, men inte Emma . Ska fråga om det i år så får jag ta med deg till henne isåfall.
Nu är peppakakorna och lussekatterna bakade! Goda blev de också trots köpdegen till pepparkakorna .
När du säger att det står på medlemskortet, menar du då att du har fått det för nästa år? Jag har inte fått något ännu.
Nej, det för nästa år har inte vi heller fått. Det är det för 2007. Står på baksidan där telefonnummer och adress till celiakiförbundet står.
Vi har haft "tur", vår skola/dagis har alltid låtit Edvin baka sånt han tål när det varit dags för sånt. Jag har ganska ofta erbjudit mig att lägga en deg och skicka med (råkar ha tid med det som föräldraledig med lilltjejen). Egentligen skulle jag gilla om de bakade allt glutenfritt... men nu är de 26 i klassen, så det har de väl inte lust med.
Nä, det blir väl till att försöka hinna baka pepparkakor på måndag. Jag har sån "tur" att Edvin inte gillar lussebullar, så jag skickar med vanliga när så behövs. Men ibland blir man överraskad med fikat, som på kör eller fotbollsträning. Tack och lov för att Edvin är cool med att "vänta på nåt gott" och får nåt substitut när vi kommer hem. Å ena sidan blir man lite lessen för hans skull, men å andra sidan så vet jag ju att innan E fick celiaki skulle ju jag haft svårt att komma ihåg andras ev allergier. Jag kan inte begära att andra ska komma ihåg jämt. Det är ju lika bra att Edvin lär sig leva med det helt enkelt. Så länge ingen försöker "lura i" honom något han inte tål. Men han frågar verkligen om allt när han är borta, tryggt.
Vi har alltid skickat med en liten pepparkaksdeg när det är dax för det baket på dagis, lussekatter har de alltid fixat till henne... Likaså godis när det är dax för tomtebesök på dagis, men ringer om de är det minsta osäkra. Det känns skönt..
Håller på o samlar in pengar till "julblomma" till fröknarna på dagis, fick ett kuvert ifrån en mamma vars son oxå har celiaki där det stod att "Våra fröknar är de bästa" och jag kan inte annat än att instämma med henne. De är verkligen de bästa, men det säger de flesta som har sina barn på olika dagis i landet. Men i samma veva så har en av de andra mammorna gått o köpt en present till alla fröknarna utan att ha samlat in några pengar eller sagt nåt (vi samlade in pengar i somras nämligen). Men jag hade andra planer, kan man säga till henne det eller vad säger ni andra?? Känner mig lite villrådig.
men..jag testade ju med det men kom ändå inte in
En annan fråga, får man Bulletinen automatiskt när man är medlem eller måste man beställa den? o hur ofta kommer den??
Uch jag har inte ns tänkt på dagis, jhag hoppas verkligen att de säger till om de skulle vilja att ja skickade med bullar elle ngt (året runt), men tror inte de fikar så mkt med tanke på kalmar komuns kostpolyci...måste kolla upp med lussebullar till luciafirandet!!! tck för att ni påminde mig o mind förvirrade hjärna..inte lätt med en tre veckors här hemma att komma ihåg allt!!!
trevlig advent på er!!