• mammact

mammor till barn med celiaki del 3

Hej tjejer! Jag tar tag i saken och fortsätter här med vår tråd. Vi har ju blivit riktigt många nu och det är så kul! Välkommna gamla som nya celiakimammor och även ni mammor som själva har celiaki!!

• Svar på tråden mammor till barn med celiaki del 3
  • Kazeer

Någon här kanske kan förklara vilka symtom ett barn har som inte tål gluten?

Min son är nio månader. Hans bajs luktar absolut avskyvärt och är i 95% av fallen ganska löst, som en gröt ungefär. Jag tog upp det med BVC-sköterska och hon sade att det kan bero på för mycket fibrer och för lite fett i kosten. MEN det kan också bero på gluten. Hon sade också att "glutenbarn" ofta är håglösa, inte vill leka och inte har någon aptit. Inget av det stämmer på min son.

Hur upptäckte ni att era barn inte tål gluten?

• abnocto

Alla reagerar olika men min dotter hade "biafra-mage", bajset luktade fruktansvärt, hon kräktes ofta vid maten och tyckte om att vara själv. Däremot gick hon upp i vikt vilket är vanligt att de inte gör. Hon var då 1 1/2 år och nu efteråt kan vi säga att det på gick i ett halvår.

• Feline
    Kazeer skrev 2007-12-09 19:21:49 följande:
    Någon här kanske kan förklara vilka symtom ett barn har som inte tål gluten?
    Precis som abnocto sa så är det där med symtom väldigt varierande.

Vår dotter såg oförskämt frisk ut, var pigg och livlig och hade bra aptit om man ser till mängden hon åt - hon var (är) väldig svår att få att äta varierat.
    Det vi reagerade på var väl främst hennes uppsvällda mage, att det luktade så hemskt om blöjorna och att vi behövde byta flera gånger om dagen och det var alltid väldigt löst. Plus att det alltid blev värre varje gång hon åt bröd.

Hon var liten när hon föddes och växte i raketfart fram tills det började, då fortsatte hon gå upp i vikt men märkbart långsammare från en vecka till en annan.

När hon var som sämst slutade jag ge henne bröd och hon levde i stort sett bara på fullkornsvälling(!) och då blev hon lite bättre. Detta tillsammans med att hon såg så pigg och friskt ut så trodde ingen att det var något fel.
    Vi fick helt enkelt byta läkare för att få reda på vad det var.
  • mammact

Nämnde hon inget om mjölk? Som sagt så är det så olika vid glutenintolerans. Min dotter kräkte hela tiden och rasade i vikt och fick biaframage och var väldigt slö. Lycka till och stå på dig!

• Kazeer

Abnocto, Feline, Mammact: Tack för era svar! Det låter ju som att det kan vara väldigt, väldigt olika från barn till barn.

Än så länge är det ju bara lukten som riktigt stämmer in, men jag oroar mig ju ändå en del. Finns det några problem, så vill jag ju att det upptäcks så snart som möjligt. Han är lite runt om magen, men inte jättemycket. Ska be BVC-sköterskan ta en titt vid vägningen på onsdag.

Mjölk nämnde hon inget om, men det ska jag också fråga på onsdag.

Än en gång, tack så mycket för hjälpen!

• Feline

När era barn har blivit helt bra av den glutenfria kosten, har de ibland haft ont i magen då? Bara sagt som taget ur luften att de har ont i magen, liksom utan anledning?

Julia har sagt det nu i 1.5 vecka. Pigg och leksugen som vanligt så hade hon inte sagt något hade jag aldrig gissat att inte allt var bra. De första dagarna tänkte jag faktiskt inte mer på det, men nu har det gått så lång tid så nu börjar jag blir orolig (man är ju lite extra pjoskig när det gäller hennes mage nu förtiden)

• abnocto

Låter ni era barn äta pommes frites på hamburgerrestaurangerna fast de friterar allt i samma fritös? Vet att MAX gör så men tror nog de andra gör likadant.

• mammact

JA, jag låter Emma göra det. Var i kontakt med vår celiakirepresentant för ett tag sedan och då ställde jag just denna fråga om pommesen och friteringen på tex max och mcdonalds. Svaret jag fick där var att det är ingen fara. Alla frityrrester från annat åker ner i botten och skulle det mot förmodan sitta något på pommesen så är den biten isåfall så pass stor att man ser det. Så det skulle inte vara någon fara.

• mammact

Någon som har något bra recept på mjuk pepparkaka? Så sugen på det och jag vill gärna göra så att Emma tål också. Kanske någon som har ett lätt recept??

Svar på tråden mammor till barn med celiaki del 3