mammor till barn med celiaki del 3
Hej tjejer! Jag tar tag i saken och fortsätter här med vår tråd. Vi har ju blivit riktigt många nu och det är så kul! Välkommna gamla som nya celiakimammor och även ni mammor som själva har celiaki!!
Hej tjejer! Jag tar tag i saken och fortsätter här med vår tråd. Vi har ju blivit riktigt många nu och det är så kul! Välkommna gamla som nya celiakimammor och även ni mammor som själva har celiaki!!
mammact- Jag har oxå letat febrilt efter mjuk pepparkaka (glutenfri) men har tyvärr inte hittat något recept ännu. Men hittar jag åt ett recept så hojtar jag till
Tänkt på en sak...angående det som hände din dotter på dagis. När våran son fick fel mat på dagis så skrev personalen en tillbudsrapport- OSIS (olycksfall & skador i skolan) För barn/elev i förskola, grundskola, fritids, gymnasium.
Som punkt 7 på den blanketten finns allergisk reaktion, födoämnen.
Punkt 12 får personalen ge kommentarer och förslag på åtgärder.
Personalen menade själva att blanketten ska fyllas i för att man på bästa sätt ska förebygga att liknande saker ska hända igen. "olyckan" behöver inte ha skett. Med celiaki är det ju väldigt svårt att med blotta ögat se hur stor skada barnet tagit med. Vid bakning där degen inehåller vanligt mjöl ska en med celiaki inte ens vistas i samma rum. Så förstår ärligt talat inte hur personalen resonerat.
Kan vara bra att veta att blanketten finns!
Hej! Hoppar in här oxå. Har en son med spannmålsallergi, så han äter inget med vete, råg, korn och vetestärkelse. Äter era barn med celiaki vetestärkelse? För det är inte mycket min lille kille kan äta på den glutenfria hyllan då det mesta innehåller vetestärkelse. Han tål heller inte mjölk och soja, så det har blivit en del förändringar i hans kost sedan vi tog bort även spannmålen. Ren havre har vi börjat med igen för ca 1 månad sen och än så länge verkar det gå bra.
Ska ta och plöja igenom sidorna här och se vad ni skrivit.
Tack himlavalv!! SKa ta upp det på dagis. HEmma försöker jag att baka på kvällen eller när Emma inte är hemma om jag har vetemjöl eller annat i. De påstår att de inte haft fritt mjöl i närheten så jag hoppas det!! Emma leker ju med vanlig playdou lera som har gluten i sig. Inte så ofta, men ändå. Hur ställer ni andra er till det?
Välkommen blackangel!! Ja, våra barn äter ju vetestärkelse. Förstår att det är jobbigare att hitta produkter. Fråga gärna om det är något så försöker vi stötta varandra här så gott vi kan!!
Hoppas för er skull att det inte händer igen.
Julia kan inte leka med vanlig play-doh lera utan att reagera, så jag hade blivit galen om hon fått baka med vanligt mjöl. På vårt (hennes) dagis så får alla vid hennes bord baka glutenfritt om hon skall baka. Det är en självklarhet.
På vilket sätt reagerar hon när hon leker med playdoh?? Kan vara intressant att veta, för jag har ju inte märkt något på Emma.
Muffins med potatismjöl är supergott!! Jag har recept. Ska leta upp det och skriva in det de närmaste dagarna om du vill!!
Det var alldeles för länge sen jag kikade in här... Livet rusar på så man knappt hinner tänka.
Hur fort kommer era recept från dietisten? Var dit i början på nov o har ff inte sett till några... De skulle ta lite tid att skriva så hon skulle skicka dem. Jobbar dessutom som "mest" under hennes telefontid så jag har inte tagit mig för att ringa heller. Tycker det borde finnas nån mailadress nånstans :-S
zeol fjhgfjfdg
detrgfi