• Stora Gosan

EDA+krysta

Hej! Någon som vet hur man krystar om man har EDA? Endel säger att det tar längre tid att krysta om man har tagit EDA, kan man "fusköva" på tekniken innan förlossningen, eller har någon tips om hur man skall tänka när man skall krysta med bedövning?

Vill helst ha svar från de som tror på EDA under förlossningen, och talar om dess fördelar

• Svar på tråden EDA+krysta
  • taksi

Jag fick bra instruktioner av bm och sjuksköterskan för hur jag skulle krysta. Hade EDA och kände väl av lite krystimpulser, men inte så jättemycket. Fast för mig så blev det sugklocka eftersom det var tvunget att gå fort pga syrebrist hos bebisen. Innan dess hann jag i alla fall krysta på nästan en kvart och tyckte verkligen att personalen hjälpte mig hur bra som helst!

• Hanna36

Jag fick en Eda på natten vid 3-tiden.. den var rena himmelriket!
    PÅ morgonen då den började ta slut och krystvärkarna närmade sig så fyllde de inte på den just för att jag skulle "vara med" och känna krystvärkarna! Gick hur bra som helst..

• Cheera

Jag hade riktiga pinvärkar som gjorde att jag inte fick sova ett smack. Nästan 2dygn efter att värkarna börjde så la dom in mig med EDA (var öppen nästan 2cm då). Förlossningen tog 4 timmar allt som allt. Hade krystvärkar i 8 minuter, förlösande BM trodde det skulle ta en timma så hon försvann ut genom dörren när jag var fullt öppen så att jag skulle få krysta ifred (dottern var inte riktigt nersjunken). Men 8 minuter och jag bara "tröck" när jag kände att jag behövde det. Krystvärkarna kändes ingenting jämfört med pinvärkarna

• susidus75

Min barnmorska fick tala om när jag hade värkar och när jag skulle krysta. Det var knepigt att veta om jag gjorde rätt, tog i lagom mycket eller inte. Krystade ca 50-60 min.

Min andra förlossning födde jag utan EDA, då kände jag hur jag skulle göra och hur kraften skulle användas. Krystade kortare tid.

• Stora Gosan

Ok..sugklocka, är det smärtsamt? Vill bara veta vad man kan vänta sig..eller hjälpte EDA:n mot det oxå?

taksi skrev 2007-10-24 22:10:32 följande:
    Jag fick bra instruktioner av bm och sjuksköterskan för hur jag skulle krysta. Hade EDA och kände väl av lite krystimpulser, men inte så jättemycket. Fast för mig så blev det sugklocka eftersom det var tvunget att gå fort pga syrebrist hos bebisen. Innan dess hann jag i alla fall krysta på nästan en kvart och tyckte verkligen att personalen hjälpte mig hur bra som helst!
  • Stora Gosan

Ok, men blev det inte en chock för dig med den plötsliga smärtan? Eller det förtränger man väl?

Hanna36 skrev 2007-10-24 22:10:36 följande:
    Jag fick en Eda på natten vid 3-tiden.. den var rena himmelriket! PÅ morgonen då den började ta slut och krystvärkarna närmade sig så fyllde de inte på den just för att jag skulle "vara med" och känna krystvärkarna! Gick hur bra som helst..
  • Stora Gosan

Orkar du beskriva dina "pinvärkar" och dina krystvärkar lite närmare?

Cheera skrev 2007-10-24 22:12:53 följande:
    Jag hade riktiga pinvärkar som gjorde att jag inte fick sova ett smack. Nästan 2dygn efter att värkarna börjde så la dom in mig med EDA (var öppen nästan 2cm då). Förlossningen tog 4 timmar allt som allt. Hade krystvärkar i 8 minuter, förlösande BM trodde det skulle ta en timma så hon försvann ut genom dörren när jag var fullt öppen så att jag skulle få krysta ifred (dottern var inte riktigt nersjunken). Men 8 minuter och jag bara "tröck" när jag kände att jag behövde det. Krystvärkarna kändes ingenting jämfört med pinvärkarna
  • Hanna36

Stora Gosan skrev 2007-10-24 22:18:48 följande:

Ok, men blev det inte en chock för dig med den plötsliga smärtan? Eller det förtränger man väl?
    Nej, jag kände inte av någon smärta.. förutom då jag hade krystvärkar.. och ja, de gjorde ont, men man kunde ju vara med och göra något då, dvs krysta!
  • Stora Gosan

ok...kan man krysta för mycket? Kan det vara farligt så man spricker mer? Är det inte bara att "trycka" allt vad man har, som att vara typ jätteförstoppad?

susidus75 skrev 2007-10-24 22:13:41 följande:
    Min barnmorska fick tala om när jag hade värkar och när jag skulle krysta. Det var knepigt att veta om jag gjorde rätt, tog i lagom mycket eller inte. Krystade ca 50-60 min.Min andra förlossning födde jag utan EDA, då kände jag hur jag skulle göra och hur kraften skulle användas. Krystade kortare tid.
  • Marlene B

Fick inga krystvärkar alls då bedövningen tog för bra och värkstimulenade inte hjälpte.

Krystade i 15 minuter sedan var hon ute.

Svar på tråden EDA+krysta