• Ina79

Så trött på dessa dumma 15 timmars regler!

Är ingen mer än jag så trött och irriterad på vissa kommuners 15 timmar/veckan-regler?!
    Som i mjölby kommun; 8.30-11-30 och det ska man betala massor pengar för utan att de får ens äta lunch där!!
    Hur fanken tänker de?!
    Kan man inte protestera på nåt sätt?? Så de ändrar det där..

• Svar på tråden Så trött på dessa dumma 15 timmars regler!
  • aero

Att söka dagisplats till en med syskonförtur är en helt annan än att hitta två nya platser på samma Dagis eller åtminstånde i samma del av komunen.

• stina72

vårsol --> Visst går det att lösa.
    Men förskolan ska vara pedagogisk och maten är både pedagogik och socialt. Dessutom tycker jag faktiskt att om man betalar för en plats så kan väl ens barn få stanna 15 minuter längre och få lunch. Tack och lov fungerar det så i vår kommun
    Jag tycker inte att man ska ha en plats på nåder och vara så jäkla glad och tacksam för allt

• vårsol

Jag tycker inte att det är så mycket att hänga upp sig på. Är man föräldraledig så har man väl tid att fixa mat åt sin unge? På förskolan däremot, brukar det vara ganska stressigt för pedagogerna under maten så då är det bra om 15-timmarsbarnen går hem och äter tycker jag.

• stina72

Visst, du tycker så och jag tycker att barnen kan få mat innan de går hem

• vårsol

Även om det innebär en sämre matsituation för de barn som ska gå kvar hela dagen?

stina72 skrev 2007-10-31 19:12:33 följande:
    Visst, du tycker så och jag tycker att barnen kan få mat innan de går hem
  • killotjejmamma

Fattar inte varför alla föräldrar hakar upp sig så mycket på maten!!! Jag jobbar på förskola och förstår ärligt talat inte varför det är så viktigt med lunchen, mat finns väl hemma också?? Passa på att ha era barn hemma så mycket det går under föräldraledigheten för när man väl börjat att jobba så rullar tiden på. Nu menar jag inte att jag är emot att barnen är på förskolan när de fått syskon tvärtom jag tycker det är bra men i rimliga mängder. Tex när det är lov varför är det flest 15 timmars barn hos oss? de har föräldrar som är hemma kan man inte passa på att ha barnet hemma då? NEJ det går inte det verkar livsfarligt. En sommar så var det ett barn uppsatt en vecka att det skulle komma och det var ett 15 timmas barn, men då gick vår chef in och förbjöd dom att komma under sommaren, jag tycker det är skrämmande.

Jag hade min son på förskola när jag fick min dotter men jag passade på att ta lite extra ledigt lite titt som tätt. Givetvis var han ledig under alla lov och när det var dåligt med personal osv.
    Men det verkar som många föräldrar är så inkörda på att de betalat för platsen och ska minsann ha ut så mycket som möjligt av den,hm. Det vi betalar i avgift är bara en bråkdel av vad platsen egentligen kostar.

Vad jag försöker säga är att jag tycker att föräldrarna ska mer ansvar i hemmet och inte lämpa över till förskolan (gäller alla barn) lära barnet hur det ska uppföra sig vid matbordet kan man lika gärna göra hemma men det är mycket smidigare om någon annan gör det, eller är det inte så?

• Mrs Jane Doe
    stina72 skrev 2007-10-31 18:22:14 följande:
    vårsol --> Visst går det att lösa.Men förskolan ska vara pedagogisk och maten är både pedagogik och socialt. Dessutom tycker jag faktiskt att om man betalar för en plats så kan väl ens barn få stanna 15 minuter längre och få lunch. Tack och lov fungerar det så i vår kommun Jag tycker inte att man ska ha en plats på nåder och vara så jäkla glad och tacksam för allt
    För det första  betalar du bara en bråkdel av den egentliga kostnaden och för det andra - om nu maten ska vara pedagogisk och social (vilket jag håller med om att det ska vara) - så ska man väl knappast bara hasta över den (med tanke på att du tyckte det räckte med 15 minuter extra)...?
  • Tokaungen

Men inte ens Skolverket är speciellt nöjda med att barn till föräldralediga inte erbjuds att gå mer än 15 timmar per vecka! Den forskning som har gjorts visar bland annat att 15-timmarsbarnen får svårare att komma in i gruppen. Språksvaga barn får heller inte det stöd som de behöver under den begränsade tiden.

Från Skolverkets sida var det aldrig meningen att 15 timmar skulle bli den norm som det har blivit utan man ansåg att vistelsetiden skulle anpassas mer efter barnens och föräldrarnas behov.

Som student (och mammaledig) behöver jag inte bry mig om de här reglerna men jag hade utan att tveka skrivit in mig på en kurs för att komma runt den här regeln.

(Ramla inte av stolen - jag ÄR student på riktigt... )

• vårsol

Tokaungen - fast i varje fall gör man ju (eller bör göra) en individuell bedömning och barn med större behov FÅR gå fler timmar. Barn utan det större behovet klarar sig gott på 15 timmar. Är förskolan och pedagogerna bra så kommer 15-timmarbarnen in i gruppen.

• snigelina

Våra 15-timmarsbarn går 9,30-12,30 varje dag, det tycker jag fungerar bra. Är glad att det får äta där

Helst skulle jag velat att de gick 9-14 tre sammanhängande dagar (inte måndag, onsdag, fredag tex utan tre dagar på raken), men man får inte välja själv.

Svar på tråden Så trött på dessa dumma 15 timmars regler!