• Ina79

Så trött på dessa dumma 15 timmars regler!

Är ingen mer än jag så trött och irriterad på vissa kommuners 15 timmar/veckan-regler?!
    Som i mjölby kommun; 8.30-11-30 och det ska man betala massor pengar för utan att de får ens äta lunch där!!
    Hur fanken tänker de?!
    Kan man inte protestera på nåt sätt?? Så de ändrar det där..

• Svar på tråden Så trött på dessa dumma 15 timmars regler!
  • gusass

Varför inte anpassa dessa 15 timmar utefeter barnets behov.
    I våran kommundel har det länge varit 3h/dag men fick igenom nyligen 5h/3 dagar.
    Nu är min son 4 år och sover inte.
    Skulle han ha haft behov av sömn skulle jag ha haft honom på 3h/dag. Han behöver inte sova sin tid där.
    Sedan finns det barn som bla har språksvårigheter och behöver kontinuitet.
    Som sagt se vad just Ditt barn behöver.

• vårsol

Men ger tre dagar per vecka mer kontinuitet än fem dagar?

gusass skrev 2007-11-02 08:40:05 följande:
    Varför inte anpassa dessa 15 timmar utefeter barnets behov.I våran kommundel har det länge varit 3h/dag men fick igenom nyligen 5h/3 dagar.Nu är min son 4 år och sover inte.Skulle han ha haft behov av sömn skulle jag ha haft honom på 3h/dag. Han behöver inte sova sin tid där.Sedan finns det barn som bla har språksvårigheter och behöver kontinuitet.Som sagt se vad just Ditt barn behöver.
  • Ina79

Gud vad mycket ni skriver, intressant dessutom!
    Men jag måste få säga;
    Varför ska barnen gå precis till strax innan lunch och som nån skrev: känna lukten av mat men stressa därifrån och se kompisarna äta ihop??
    Vi betalar ju en sjukhelsikes dyr avgift för dessa ynkliga timmar! eller hur?? som för 2 barn; 5 % av hushållets inkomst...
    det tycker jag är mycket,visserligen beroende på vad man tjänar.
    Men om de inte ens får äta mat eller knappt hinna landa där, så känns det surt!
    Är det NÅGON som bor i MJÖLBY Kommun??
    Kan inte svara på alla inlägg, lite svårt..

• aprillen

Av ren nyfikenhet, vad är det för sjuhelsikes dyr avgift ni betalar, har oxå barn i förskolan o kan inte påstå att jag tycker avgiften är dyr.

• Blondie 80

Jag blir tokig! Vi har nyligen köpt hus i en 30-timmarskommun och väntar syskon i februari. Nu har kommunen i sin budget kommit med förslaget att minska till 15 timmar. Jag tycker att det är en dålig lösning för ALLA; för min dagsiälskande son, för mig och för vår lilla bebis som kommer att tillbringa all sin tid med att ta sig till och från dagis.

• anja1661

mina barn har gått 15h/v och då lades timmarna såhär: mån, ons, fre mellan 9.30-14.30.
    superbra tycker jag! då hinner de både vara med på förmidagsaktiviteter och måltider.
    vi fick välja om vi ville ha tre dagar a 5timmar eller fem dagar a 3timmar....

• tjejmaffian

förskolan är till för de barn vars föräldrar arbetar. Ju fler sk 15 timmars barn som finns på avdelningen, som ju egentligen inte är i så stort behov av förskolan eftersom de ju har en förälder hemma, destu större barngrupper...Fattar inte varför föräldralediga ska ha sina barn på förskolan...vill man inte vara hemma med sina barn? kan man inte själv aktivera dem/laga maten hemma? Jag vet att jag nu retar upp en massa föräldralediga, men jag måste få säga vad jag tycker...

• jessican

Jag förstår inte varför man som förälder skyndar sig upp på morgonen och stressar iväg till förskolan för att lämna sitt ena barn, ta med det andra hem igen och återvända efter två timmar!!!
    För mig känns det som en mycket stressig situation för alla i familjen.

• Jenzanmam
    mariemamma skrev 2007-11-01 17:58:07 följande:
    Det bästa för 15-timmarsbarnen vore kanske att gå i en egen verksamhet som är anpassad för 15-timmars som t.ex. gamla lekis. Det vore perfekt tycker jag.
    Har dom i våran kommun..då slår dom i hop alla 15 tim barn..
    Dom får inte ens vara kvar på sitt dagis..!!
  • mariemamma

Fast man är ju ofta föräldraledig ganska länge, många ca. 1,5år, så man hinner ju gå rätt länge i den verksamheten. Jag hade tyckt det varit toppen men jag valde att ha min son hemma tills han var 3, så han har nyligen börjat för första gången.
    Förskolegrupperna förändras ju ändå varje år fröknar försvinner, barn försvinner. Det är inte en konstant grupp. I min sons grupp kommer 8 barn sluta i höst, sen får vi se om någon i personalen blir gravid, en går på föräldraledighetsvik så hon kommer antagligen sluta.
    Detta är inget unikt att grupper förändras det gör det även om man går kvar på samma förskola. Många byter dessutom avdelning vid 3år och börjar nytt.
    Men idag när många får syskon så tätt som två år kan man tycka att det vore bättre att ta hem dem helt och kanske ha dem i någon typ av verksamhet ett par gånger i veckan. Allt sådant har tagits bort pga maxtaxan, det är synd tycker jag.

Svar på tråden Så trött på dessa dumma 15 timmars regler!