• Ina79

Så trött på dessa dumma 15 timmars regler!

Är ingen mer än jag så trött och irriterad på vissa kommuners 15 timmar/veckan-regler?!
    Som i mjölby kommun; 8.30-11-30 och det ska man betala massor pengar för utan att de får ens äta lunch där!!
    Hur fanken tänker de?!
    Kan man inte protestera på nåt sätt?? Så de ändrar det där..

• Svar på tråden Så trött på dessa dumma 15 timmars regler!
  • Jambosana
    Ina79 skrev 2007-10-30 21:06:48 följande:
    Är ingen mer än jag så trött och irriterad på vissa kommuners 15 timmar/veckan-regler?!Som i mjölby kommun; 8.30-11-30 och det ska man betala massor pengar för utan att de får ens äta lunch där!!Hur fanken tänker de?!Kan man inte protestera på nåt sätt?? Så de ändrar det där..
    Kräv istället att få 5 timmar 3 dagar istället. Du betalar ju inte en massa pengar, maxtaxan är runt 10 % av vad ditt barn kostar oavsett vistelsetid. Innan maxtaxan kom kostade en heltid i min kommun 3 700:- :-O Då tycker jag att 1200 är billigt för den kvalitet som fsk har. Fsk är primärt till för barntillsyn, är man föräldraledig så har man ju inte det problemet. Däremot är det vikigt för barnet att inte fsk-tiden får ett barubt och långvarigt hack pga den social biten.
  • Huddinge mamma

Jag tycker 15 timmar i veckan är lite snålt faktiskt.Jag har BF i Feb 08 med mitt andra barn, jag är mest orolig hur jag ska kunna underhålla min Isak på då 3 år när jag har en liten bebis att ta hand om.Jag är rädd att han kommer att bli rastlös och uttråkad hemmma med mig och bebisen i början. Och 15 timmar i veckan som ska fördelas ut på 5 dagar det är ju knappt att man hinner lämmna innan man ska dit och hämta igen. Och nu när han har gått 40 timmar i veckan i 1,5 år så komer det att bli en sån omställning för honom. Kostnaden spelar ingen roll för mig jag är mest orolig för Isak, och det sociala för hans skull. Men det är klart att jag inte kommer att sitta inne under hela mammaledigheten men just i början när bebisen är så liten och mest behöver ammas och sova.

• Mrs Jane Doe

Huddinge mamma skrev 2007-11-11 09:38:53 följande:

Jag tycker 15 timmar i veckan är lite snålt faktiskt.Jag har BF i Feb 08 med mitt andra barn, jag är mest orolig hur jag ska kunna underhålla min Isak på då 3 år när jag har en liten bebis att ta hand om.Jag är rädd att han kommer att bli rastlös och uttråkad hemmma med mig och bebisen i början. Och 15 timmar i veckan som ska fördelas ut på 5 dagar det är ju knappt att man hinner lämmna innan man ska dit och hämta igen. Och nu när han har gått 40 timmar i veckan i 1,5 år så komer det att bli en sån omställning för honom. Kostnaden spelar ingen roll för mig jag är mest orolig för Isak, och det sociala för hans skull. Men det är klart att jag inte kommer att sitta inne under hela mammaledigheten men just i början när bebisen är så liten och mest behöver ammas och sova.
    Om man nu är orolig över hur man ska klara av att underhålla/ta hand om två barn samtidigt borde man kanske allvarligt fundera på varför man skaffar fler än ett...? eller i alla fall väntar med nästa till man anser sig klara av det...?
  • tesseb

jag har inte läst hela tråden men måste säga att det är skönt att vår kommun har 30 timmar för barn med småsyskon. Vår lilla dotter har kolik och det skulle vara outhärdligt för vår son att vara hemma nästan hela dagarna i detta eviga skrik. Nu får han komma ut och bara ha kul i 6 timmar varje dag och när han sen väl är hemma går det lite lättare för honom att ta hennes skrik. Sen när hon mår bättre i magen ska vi minska på antalet timmar som han är på dagis men nu i början har det varit skönt för alla i familjen att han varit på dagis.

• jenny99

Min dotter var 5 år när jag var föräldrarledig.
    Hon gick på dagis 15 timmar,5 timmar 3 dagar i veckan och fick äta med de andra.Men jag vet hur gärna hon ville gå där längre eller mer,hon var så ledsen för det..jag pratade med personalen och deras chef om detta,och tro det eller ej men hon fick vara där mer,19 timmar i veckan.

Jag förlängde 2 dagar till 16:00 o min dotter blev super nöjd.

Jag tycker tiderna 3 timmar om dagen är värdelöst.
    5 timmar ska det vara,max 25 timmar i veckan anser jag.

• Huddinge mamma

Jag ser att du inte förstår vad jag menar....

Mrs Jane Doe skrev 2007-11-11 10:29:58 följande:

Huddinge mamma skrev 2007-11-11 09:38:53 följande:
    Om man nu är orolig över hur man ska klara av att underhålla/ta hand om två barn samtidigt borde man kanske allvarligt fundera på varför man skaffar fler än ett...? eller i alla fall väntar med nästa till man anser sig klara av det...?
  • Sunshine79

Min dotter har 15h timmar i veckan 8.30-11.30, det var rätt så jobbigt att gå enda till dagisen bara för dessa timmar...när min son hadde kolik, och ville inte heller ligga i barnvagnen...komma hem amma fixa lunche hämta...hadde jag valt så är det bättre med 15h i 3 dagar...hon vill själv till dagis och leka med dem andra barnen, hon frågar mig alltid varför hon inte få äta....ibland när jag hämtar henne 11:20 sitter barnen och äter och hon blir arg på mig för natt jag kommer sen???villket jag säger högt att jag inte gör att dem äter tidigt...dem ber om ursäkt...men det känns, i alla fall...har tatt upp det med kommunen men hjälper ej...dumma regler.....

• tildemilde

Jobbar på fsk, men har bara ett barn så jag saknar erfarenhet från mamma sidan. Men som det är menat att vi ska jobba så är det utifrån barnet och vistelsetiden ska vara under "pedagogisk" tid. Våra barn får vara tre dagar i veckan 9 -14 vilket innebär att barnen hinner med skapande, lek, rörelse, utevistelse osv på två timmar, mellan 9-11, resten av tiden äter vi och sover: När barnet vaknar så är det dags att gå hem, är detta inte tidstjuveri? Vad är då vårt uppdrag på förskolan? Skulle det då inte vara bättre med fem dagar i veckan 9-12 eller 8-11? Sedan så ser vi också att barn som har syskon hemma ofatst kommer till skolan alldeles för tidigt efter sjukdom och även på lov och klämdagar så är det ibland de enda barn som är på fsk.

• Sar

Men hur kan du inte anse måltiden vara pedagogisk???
    Att kunna fungera socialt och äta i grupp vilket både kan innebära att hantera störningar och ändå få i sig mat, att få sitt eget matintag triggat av att andra barn äter (mkt värt för barn med dålig matlust), prova andra sorters mat än hemma, kunna prata om var maten kommer ifrån etc, träna sig att orka sitta still den tid det tar att äta, vänta på sin tur att ta för sig?
    Jag kan faktiskt inte se att någon annan tid (samling el.dyl) innehåller så många pedagogiska moment!
    Som mamma ser jag det positivt om barnen sover på förskolan, det ger mig mer tid med vaket barn hemma. De som har 15 h barn p.g.a. ny bebis får också en chans att både hinna amma och sova med bebin i lugn och ro så att det äldre barnet kan få mer helgjuten uppmärksamhet när det kommer hem vilket gynnar barnet. Det finns också en viss pedagogik i att lära sig somna tillsammans med andra barn, med andra sovförutsättningar och utan sina föräldrar.

• Sam Zw

att börja äta tidigare innan 3 timmars barnen går hem är ju inte så lyckat. men går barnet mellan 8-11 så kommer dom väl mitt i frukosten som inte heller är så kul att bara se på när de andra äter.
    på dagis här äter barnen fr 8, lu 11,30 så 9-12 vore passande att gå tycker jag. (äta lunch)
    men tror att barnen går 9-14 3 dagar i veckan i stället.

Svar på tråden Så trött på dessa dumma 15 timmars regler!