• Ina79

Så trött på dessa dumma 15 timmars regler!

Är ingen mer än jag så trött och irriterad på vissa kommuners 15 timmar/veckan-regler?!
    Som i mjölby kommun; 8.30-11-30 och det ska man betala massor pengar för utan att de får ens äta lunch där!!
    Hur fanken tänker de?!
    Kan man inte protestera på nåt sätt?? Så de ändrar det där..

• Svar på tråden Så trött på dessa dumma 15 timmars regler!
  • SmileyMalin

Att barn till föräldralediga/arbetslösa har en maxgräns på 15 timmar tycker jag är självklart. Tycker synd om dom barn som bor i kommuner med högre gränser som träffar dagispersonalen mer nä siona egna föräldrar.

Därimot borde man då ha en lägre avgift, och kunna ha mer inflytande över hur timmarna ska placeras. Åtminstone borde alla kunna välja om man vill ha 5 korta dagar eller 3 lite längre dagar i veckan!

• snusmumriken2

anne h skrev 2007-11-03 13:30:16 följande:

Jag skulle, som morsa, hellre ha mina barn på förskolan den tid du som förskolelärare har tid att ge dem lite pedagogisk handledning, i stället för att de ska äta där.. för matstunden och allt som följer med den -vilket är jättebra träning, men inte det jag allra helst vill att en fsk ger mina barn- får de tillsammans med andra även privat.. tex på ÖF, med släkt och vänner osv.-och nej, jag är inte förskolelärare, jobbar inte på förskola (fast jag har faktiskt inte haft mina barn på fsk när jag fått bebis, då har de alla varit hemma, fungerar det också och ger betydligt mindre stress åt oss alla )
    Jag förstår inte riktigt ditt inlägg, vill du utveckla?
  • anne h
    snusmumriken2 skrev 2007-11-03 15:56:53 följande:
    anne h skrev 2007-11-03 13:30:16 följande: Jag förstår inte riktigt ditt inlägg, vill du utveckla?
    Vilken bit av det? att jag hellre ser att en förskolelärare lägger sin tid på pedagogik än matning..?
    matningen har jag inga problem med hemma, däremot den pedagogik en förskolelärare -som jag iaf inbillar mig - har saknar jag.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Ina79

Antar nog att det mest är Mjölby kommun det är "fel" på helt enkelt, eftersom de är så löjligt jobbigt benhårda på sina regler. de flesta av er verkar bo i vettiga kommuner där ni kan få rucka lite grand på tiderna.

Var bor ni, om jag får fråga, alla ni i tråden!???? är så nyfiken ...

• Dimisi

Vi bor i Småland, på landsbygden. På vår lilla förskola i byn får man fördela sina 15 timmar i stort sett hur man vill. Man pratar med personalen och kompromissar lite, för de vill ju självklart inte ha många barn när det är väldigt lite personal.

Om vi hade haft det som i din kommun, Ina 79, då hade jag nog övervägt att skippa förskolan. Vi har inte gångavstånd, så vi får ta bilen varje gång vi ska till förskolan. Att fara iväg med bilen varje dag, på tider som inte passar mig och bebisen - det känns som mer besvär än nytta. Dessutom kan man ju spara en hel del per år genom att inte utnyttja förskolan.

• madebyinferno

Linnéa går 15h/v och vi betalar 858:-/månad
    8.45-12.30 måndag till torsdag, hon har precis ätit lunch när jag hämtar så det är rätt skönt att bara kunna gå hem och lägga henne, oftast sover lillebror då också så jag kan vila med dem

Stolt mamma till Milliam 001112, Linnéa 050909 och Elias 070706
  • soldis

Tycker 15 timmar är bra. Visst känns det lite trist att betala fullpris men samtidigt kostar ju platsen egentligen mycket mer. När vi båda jobbade hade vi sonen där 7 timmar per vecka och fick ändå betala samma summa, detta pga att maken jobbade kvällar och att farmor ställde upp ibland. Detta kändes surt däremot, att inte få ha honom någon dag extra för HANS SKULL, dvs för kontinuiteten. Tycker för övrigt att 8.30-11.30 är ganska bra. Hos oss är det lämning 8.00 och jag "hinner" aldrig innan 8.30.

• snusmumriken2

anne h skrev 2007-11-03 19:50:44 följande:

Vilken bit av det? att jag hellre ser att en förskolelärare lägger sin tid på pedagogik än matning..?matningen har jag inga problem med hemma, däremot den pedagogik en förskolelärare -som jag iaf inbillar mig - har saknar jag.
    För mig framgick det inte riktigt om du tyckte det var bra eller inte med de 15 timmar vi i förskolan kan erbjuda dina barn.
    Det var ett rörigt inlägg...

Har ju inte varit med i diskussionen tidigare så det kanske framkommit något jag ej tagit del av.

Nu tolkar jag det som att du tycker att det är bra med de 15 timmar som innebär att barnen inte äter på förskolan? Har jag förstått dig rätt då?

Fö vill jag bara poängtera att matsituationen på förskolan inte bara handlar om "matning"...
    Hela situationen vid maten, ta mat själv, hur mycket/lite ska jag ta?, vänta, äta med bestick, samtala med kamraterna, matematik, begrepp mm mm är en viktig del i pedagogiken även det! För en del barn är detta viktigt att få ta del av då de inte får den biten hemma.
  • Anna björk84

är ju bra att barnen får gå på dagis 15 tim och leka lite?? lunch får de säkert tid till senare i livet tt öta me 20 andra barn.. är väl jätte mysigt att luncha me sina små och prata om vad man gjort under dagen?! Dyrt kan jag ju inte tycka att det är om maan jämför me andra länder.. är billigt i sverige me tanke på vad varje barn kostar egentligen att ha på förskola

• Sar

Jag tycker att de 15 timmarna (8-11) är helt fel då jag tycker att matstunden tillsammans med andra barn (och utan sina föräldrar) är den största pedagogiska stunden på hela dagen.
    För de barn som har lite svårt att komma med i leken blir det också helt fel, de har just så pass satt igång när de ska hämtas (för att inte tala om när det luktar pannkaka just när de ska fara och lunchen hemma INTE är pannkaka).
    Jag ser också ett problem om orsaken till 15 h förskola är ett nytt syskon och det blir struligt med amning och sömnåterhämtning om man har långt till förskolan och därför knappt hinner dit och tillbaka innan det är dags att hämta.
    Vår förskola (som var frivillig till projektet 15 h på dessa tider) har faktiskt ändrat sig och erbjuder 15 h 3 dagar per vecka istället.

Svar på tråden Så trött på dessa dumma 15 timmars regler!