• Vitsippa75

Ni som får zonterapi

Hej!

Jag vill starta en tråd för er som provar zonterapi eller ni som vill börja. Jag ska börja på fredag 2/11. Zonterapi är ett behandlingsalternativ till att motverka infertilitet.

Det hade varit bra att stötta och samtala med varandra under behandlingarna.

Välkomna!

• Svar på tråden Ni som får zonterapi
  • Isolde7

Hej
    Jag har också testat zonterapi. Vissa punkter gjorde väldigt ont ( livmoder, urinblåsa, äggstockar) men det var väldigt avslappnande. Efteråt fick jag mer energi och kände mig lugn. Jag har fått mer flytningar och kissade jätte ofta flera dagar efteråt.

• sandkornet

Hej! Låter spännande med zonterapi. Funderar på att prova. Jag har regelbunden mens och blir gravid, men får missfall. Ytor ni att zonterapi kan hjälpa då? Jag ska börja utredning i slutet av nov. Någon idé att börja innan? Någon som går i Stockholm?

• julia6

Jag kan rekommendera Tobias på Barnhusgatan 6, han är jättebra
    Han är också akupunktör och ibland fick jag både akupunktur och zonterapi av honom Det kändes sköööönt efter behandlingen. Han satte också igång min förlossning med Love./J

• julia6
    450 kr betalade jag för zonterapi, för akupunktur och zonterapi betalade jag 700 kr. Kan tyckas dyrt men värt varenda krona
  • marsiana

Hej svejs allesammans!

Vad kul att första behandlingen gick bra, smärtan kommer att bli mindre ju mer gånger du går, så vart det för mig iallafall. Jag hade en väldigt kraftig blödning en månad. Men annars har jag lite kraftigare blödningar än vad jag hade tidigare, då blödde jag väldigt lite, så något har hänt i kroppen. Jag har börjat känna av äggstockarna också, det känns som ett gott tecken.

Sandkornet: Jo jag tror att man skall kunna bli hjälpt av zonterapi om man har lätt för att få missfall, jag är inte helt hundra men ring en zonterapeut och fråga. Lycka till

• Åga

Min sambo har av och till (från år 1995) gett mig zonterapi. Vi är självlärda, det finns bra litteratur! Fick hormonrubbning 1994 (prolaktin), gick på utredning (i två år) vilken avslutades med "du har ett systemfel" samt att jag inte skulle kunna få barn utan att genomgå hormonbehandling. Ordinerades dessutom pravidel... ville inte ta ytterligare hormoner (än mina egna alltså) utan började med zonterapi (för välbefinnande i stort och inte fokuserat på barnlöshet). Missfall 2001 i v12. Var aldrig på sjukhus för det. Räknade bort barn helt, men så hösten/vintern 2005 nytt mod och jag körde egenbehandling med fokus på punkterna för barnlöshet. Vilken utrensning (jag hade även slutat snusa under våren, läste nånstans att nikotin kan dra ner fertiliteten...) - svarta flytningar. Maj 2006 gravid. Vår underbara dotter är drygt 8 månader nu! Jag tror definitivt på zonterapi för min del och har även svarat bra på akupunktur. Men precis som när det gäller annat så är vi ju olika och den här sortens terapi funkar kanske inte alls på andra.

• Vitsippa75

Åga, roligt att höra din historia. Jag hoppas att vi blir hjälpta av zonterapi. Det känns rätt. Om inte annat så har det säkert någon positiv effekt på kroppen. Jag ser fram emot mitt andra besök på onsdag

• Vitsippa75

Hej tjejer!

Hur går det för er med zonterapin? Jag har gått två gånger nu. Det som är mest annorlunda är att jag blir lättare trött på kvällen. Nu tar jag även linfröolja. Snart har jag ett liten hälsokost affär där hemma... Ska gå näst vecka också, då är vi mitt i ägglossningen. Jag har också varit på VUL och det såg bra ut.

• sandkornet

Hej!
    Jag har inte bokat någon tid ännu. Kassan är lite skral. Även om jag tror på både akupunktur och zonterapi och tror att det kan hjälpa att man kommer i balans på något sätt. Jag ska på utredning i slutet av nov och bestämde mig för att vänta tills efter det. Kanske väntar tills efter jul när alla julklappsköp o sånt är över. Jag har varit på massage hos en som påstå sig ha koll på meridianer o sånt. Hon sa att jag hade läckage i nåt??? Vet inte riktigt vad som menades men allt med mig var inte ok. Jag har inte gått dit igen, men borde kanske ha gjort det...

Jag hade tänkt att jag skulle ringa o fråga när i cykeln det är bäst att börja. Har bara inte orkat. Någon som vet?

• Carrie

Hej!
    Jag skall gå på zt igen inför vår sista ivf. Fick zt i våras och blev då gravid men det fanns inget foster tyvärr. Jag upplever att min lutealfas har normaliserats efter jag började gå på zt, nu kommer mensen inte tidigare än dag 12-13 efter äl och har i princip inga spottings alls. Kvinnan jag går hos säger att jag har blockeringar på levern som i sin tur styr hormonsystemet och påverkar fertiliteten, hon arbetar med de blockeringarna och hon säger även att jag har blockeringar på tjocktarmen som också har betydelse för att kunna bli gravid. Så jag hoppas att det kan hjälpa oss iom nästa ivf.

Lycka till alla!

Svar på tråden Ni som får zonterapi