• Vitsippa75

Ni som får zonterapi

Hej!

Jag vill starta en tråd för er som provar zonterapi eller ni som vill börja. Jag ska börja på fredag 2/11. Zonterapi är ett behandlingsalternativ till att motverka infertilitet.

Det hade varit bra att stötta och samtala med varandra under behandlingarna.

Välkomna!

• Svar på tråden Ni som får zonterapi
  • Vitsippa75

Sandkornet och Carrie välkomna till zonterapitråden.

Sandkornet, hör gärna av dig igen om hur allt går. Vilken sorts utredning är det ni ska börja med? Är det allra första besöket?

Carrie, känner igen mig i din beskrivning. Jag har varit hos en homeopat som konstaterade att min levers funktion inte fungerade som den skulle och att den påverkade fertiliteten. Han sa något om att de små musklerna inne i organen inte jobbade fullt ut. Med zonterapi sätter man igång alla organ till max så jag hoppas att detta ska hjälpa.

Idag fick jag positivt utslag på ett äl test. Vi har bokat en tid för zonterapi på tisdag. Någon som vet om det är ok att få zonterapi vid ägglossning? Man ska ju inte få zonterapi när man är gravid men i detta fallet är det så tidigt så det kan väl inte störa på något sätt? Eller? Min zonterapeut trodde inte att det skulle vara någon fara.

Hur går det för er andra?

Kram

• marsiana

Vitsippa: Det skall inte vara några problem att få zonterapi vid ägglossning, man kan få zonterapi i början av en graviditet utan skada enligt min zonterapeut.
    När man har mens är det visst inte heller så bra eftersom det kan bli mycket intensivare.

Jag skall på nästa behandling imorgon och misstänker att jag hade ägglossning för ca en vecka sedan, har haft lite lätt mensvärk sedan dess, men det har jag ibland,sedan jag började med zonterapin vill säga.

• Vitsippa75

Marsiana, ok. Då vet jag det till nästa gång. Har redan avbokat, min zonterapeut tyckte också det var bäst att hoppa över denna gången. Vi tog det säkra före det osäkra helt enkelt. Det finns de som menar att det fastnande ägget lossnar från livmoderväggen om man sätter igång kroppen med zonterapi. Men det är säkert påståenden utan kunskap. Du brukar inte testa dig med älstickor? Själv kollar jag varje månad så att man säkert vet.

• sandkornet

Hej!
    Utredningen jag ska på är första besöket efter tredje missfallet. Jag var efter två missfall hos en läkare som gjorde VUL och tog lite prover och då var allt bra, men jag kände mig inte riktigt nöjd med läkaren så nu har jag bokat ny tid på nytt ställe.

Jag skulle vilja prova zonterapi. Synd att det är så dyrt. Tänk att allt som ökar välbefinnandet ska kosta så mycket pengar typ massage osv. Hur ofta går ni? När i cykel ska man börja om man inte har IVF?

• Vitsippa75

Sandkornet. Jag har bara gått två gånger så jag är ingen expert på området men min zonterapeut tycker inte det spelar så stor roll när man börjar. Huvudsaken är att man inte är gravid. Men enligt marsiana gick det bra att få zonterapi ibörjan av en gradivitet också. Annars ska jag gå en gång i veckan men har uppehåll mellan ägglossning och BIM. Jag håller med dig att det är tråkigt att det ska kosta så mycket. Min zonterapeut bor dessutom 4 mil längre bort.. Vad kostar det du har kollat upp?
    Jag betalar 360:- för 45 min. Hon gör en avslappnande fotmassage innan hon avslutar. Det är visst inte alla som gör så.

• Vitsippa75

Så här säger en som får akupunktur på fm:

Jag hörde från min akupunktör att man inte ska använda sig av zonterapi efter ÄL och vid graviditet... för det har utdrivande effekt!

• bethlurv

Hej!

Jag är ny här i tråden och undrar om det är ok att jag är med här.

Jag brukar få kombinerad fotvård och zonterapi hos Ingrids fotvård i Högdalen. Har förklarat att jag försöker bli gravid med insemination. Därför klämde hon lite extra på dessa punkter.
    Jag brukar ofta känna mig lite snurrig och trött efter behandlingen.

Hälsningar Bettan.

• Carrie

Hej tjejer!
    Har nu bokat tre tider, v. 1-3, inför nästa ivf. Har även fått rådet att ta linfröolja, äter dessutom zink, folsyra och e-vitamin. Ngn som fått liknande råd?

Bettan: jag kände mig sådan under mina första beh. blev bättre och bättre för varje gång.

Vitsippa: min zt säger att det är ok att få zt efter ivf MEN hon gör det inte. Om det är ngt fel på embryot blir det mf oavsett zt eller ej. Om embryot är livskraftigt skall det överleva zt. Men för säkerhets skull kommer jag inte att gå på zt efter ivf.

• Vitsippa75

bethlurv, välkommen hit. Trött har jag också blivit efter behandlingen. Sover mycket djupare än jag gjort tidigare.

Carrie, jag blev också rekommenderad att äta linfröolja och c-vitaminer. Äter också folsyra.

• marsiana

Oj där ser man, jag frågade min zonterapeut och hon sade att de tre första månaderna skall vara riskfria. Förra gången jag var där sa hon dock att behandlingen är klar, så nu är det bara att vänta o har det inte hänt något på ca tre månader skall jag komma tillbaka. Så nu hoppas jag bara på det bästa.

Svar på tråden Ni som får zonterapi