Inlägg från: Beatrize74 |Visa alla inlägg
  • Beatrize74

Vita hem del 6

Birks och Kalles mamma skrev 2007-12-03 08:56:03 följande:
    Nämen oj! Jag förstår att barnen är stolta. Kan  du inte erbjuda dem att äta upp huset? Tomtegubbarna kan ju kanske stå i deras rum? Säg att mamma inte har plats i vardagsrummet / TV-rummet / Biblioteket / Köket / Sovrummet / etc...
    Hihi...ja-a...äta upp huset kanske. Men det är ju ändå en skapelse. Tomtarna är ok  (frånsett den där HEMSKA i mitten...han får nog "rymma" tror jag)
    nublu skrev 2007-12-03 08:57:20 följande:
    Bea: Så hemskt var det väl ändå inte? Så länge barnen är små är nog det där smällar du får ta. Det är rätt mysigt med pepparkakshus egentligen. Idag ska jag försöka få ändan ur röven och börja på min vetenskapliga artikel om företagskultur. *pust*
    Näe...jag tycker nog också att det är mysigt med pepparkakshus. Jag älskar ju hus av alla de slag. Jag vill göra pepparkakshus med dem själv nästa år..men då ska vi göra en annan modell och ha gelatinblad som fönster och lite annat...och inget nonstop på taket. Lycka till med studierna...det brukar lossna när man väl har tagit sig för att börja.
    newht skrev 2007-12-03 08:57:44 följande:
    Bea! Hujeda mig!!! Vet du...jag hade fixat till massor med kristyr o gjort hela stugan snöig! Det borde göra susen...ett evigt pilljobb, man lägger kristyr som i rutor runt varje nonstop så det ser ut som ett tegeltak o så gör du som hängade droppar längs kanten som ser ut som istappar...blir mycket...eh...finare då!
    Kristyr är ju inte så dumt...och det skulle nog bli lite...ehh..finare då! Tack för tipset!
    Eddan skrev 2007-12-03 08:59:23 följande:
    Beatrize 74: du har möjligtvis inte katt? Annars kan jag rekommendera en lagomt nyfiken katt samt ett rangligt bord!  Skämt åsido, det är ju tanken som räknas och de hade säkert jätteroligt när de gjorde huset! Tänk goda tankar och håll ut (annars får du väl käka upp huset och säga att du inte kunde hålla dig eftersom det såg så inbjudande ut ). Fast tomtarna kan ju bli svårare att få i sig
    Hihi...näe...tyvärr har vi inte kvar vår katt och inget rangligt bord heller, men du kittlar fantasin till nästa år!
    lillafruluva skrev 2007-12-03 09:02:03 följande:
    Bea- eller låt florsocker bli ett snötäcker över skulpturen!!
    DET var ingen dum idé. Det ska jag faktiskt nappa på....jag ska pudra hela med florsocker på taket och på tomtarna också (och den där typen med snypen uppsyn ska bort från arrangemanget)

Näe...jag ska verkligen inte "förstöra" barnen genom att vara en ragata och bara kräva en viss sorts pyssel. Kommer aldrig glömma den artikel jag läste i någon inredningstidning för ett och ett halvt år sedan. Där beskrev modern i det vita hemmet, hur sonen gjort ljusstake i slöjden. Alla hade målat sina ljusstakar i klarröda nyanser, i svart, guld eller grönt och rött etc. Men han hade målat sin vit. När slöjdläraren hade frågat om valet hade han svarat att:
    "Annars vill inte mamma ha den framme!"

Och SÅ vill vi ju ingen av oss här inne att det ska bli. Man får nog akta sig så man inte bli julfascist och förstör stämningen mer än bygger upp den.

(Och apropå det så får ni önska mig lycka till när jag försiktigt ska fråga maken ikväll om det är ok om jag tar över HANS julsyssla - att dekorera granen. Vill han inte, eller det verkar vara känsligt för honom så kommer jag backa. Det skulle bara vara så roligt att göra lite vita pysselsaker till granen i år och jag har ju  - som jag nämnt tidigare - inte så många ställen att göra av mina pysselsaker i övrigt)
  • Beatrize74

Lisa - superfina bilder! Tycker särskilt mycket om "JUL"staken och de där vackra "burkarna" du har högst upp på hyllan i köket. Vad är det för något?? Ser så vackert ut.

• Beatrize74
    nublu skrev 2007-12-03 10:05:32 följande:
    Bea: Lycka till med pepparkakshusmakeover, julpyntande och förhandling.
    Tack vännen!  
    Pärla1 skrev 2007-12-03 10:07:07 följande:
    Oj, massa att läsa ikapp, får se hur mkt jag hinner med...Lisa: Vilka underbara bilder, jättefina!!Vill också slänga in lite bilder i tråden, men vi har haft vår kamera hos sambons syster i en vecka nu, börjar få abstinens...Juliah:Köpte Aftonbladets bilaga igår, men hittade inget?
    Pssst...tror det är nästa helg!
  • Beatrize74
    Lynn84 skrev 2007-12-03 12:40:56 följande:
    Faktum är Bea att jag inte kan låta bli att sluta le när jag ser konstverket.Jag vet hur du menar med att man vill pimpa sin egna jul. Utan karlar och barn....men det är ju endå rätt charmigt med deras små kreationer. Och...när vi själva var små så fanns det ju inget som var så stort som att få ha sitt egna julpynt framme. Minns känslan och du bortser (förhoppningsvis) mot färgchocken!*fniss*
    Hihi...det ska jag absolut försöka göra...jag och sonen ska "snöa" till den lite nu med florsocker dessutom.

Puh...förövrigt känner jag mig helt SLUT! Dottern är i värsta "kan själv" och "vill inte" perioden. Och hon är minst lika envis som jag, så det blir ganska tuffa matcher ibland när det gäller saker man faktiskt bör göra - som borsta tänderna, tvätta händer och annat. Saken är den att hon inte på några vis går att "klura" och "finurla" med. Så här kan det låta när vi tvättar händerna:
    "Nu ska vi tvätta händerna"
    "Nej"
    "Jo, vi har varit på toaletten - då är händerna smutsiga"
    "Nej, jag VILL inte"
    "Inga diskussioner vännen, kom här"
    (Tjej lyftes upp på pallen, men viker in benen under sig)
    "Sätt ner fötterna"
    Efter lite trilsk och en hel del bestämdhet går det.
    "Har du sett att mamma köpt en ny tvål, här...lukta...den luktar lavendel"
    "Näe..."vrider bort huvudet.
    "Det är precis likadana blommor på den som det var i trädgårdlandet i somras...kommer du ihåg? Precis bredvid jordgubbarna som du och Hugo gick och åt av"
    "Nej!"
    Då häller jag upp vatten i handfatet och sätter i proppen så att det blir fyllt av vatten. Tänker att det kan vara spännande att plaska med fingrarna och lite lockande. Tänker att jag är klurig och att hon inte kommer kunna mooootstå detta.
    Jag plaskar själv runt där med händerna och jagar efter tvålen, nynnar och har mig.
    Dottern sneglar, stoppar ner ena handen, för att sedan direkt dra upp den igen när hon kommer på att hon håller på att ge med sig och faktiskt få händerna rena.
    "NEJ!" säger hon då bestämt.

Då tar den, nu inte så pedagogiska mamman längre, händerna och resolut doppar dem i tvättfatet, skrubbar snabbt rent händerna och torkar dem. Dottern skriker som om hon håller på att stickas med nålar, kastar sig ner med våta händer och springer ifrån badrummet ungefär som "Kevin" i "Ensam hemma" springer genom huset, med armarna härjandes och fäktandes överallt. Sedan hittar man henne inkrupen som en liten ilsken igelkott vid soffan. Rara ömma ord, mjuka smekningar leder bara till gallskrik och slag. Jag går därifrån och låter henne varva ner och hör hennes gråt ändra karaktär. Vi kramas, jag pussar på henne och avleder henne med saker som finns runtomkring.

Allt är bra...för ungefär femton minuter...innan det är dags för nästa utbrott.

Jag är helt SLUT!
    Och hon med. Nu har hon gråtit sig igenom den senaste halvtimman och ligger äntligen i sängen och somnade omedelbart. Svettig och in i dödens trött efter allt skrikande och gråtande.

Nu är det lite lugnt för första gången på flera timmar och sonen kommer försynt och frågar..."Ska vi bygga med Lego nu mamma?"

Jag KAN ju inte säga nej...jag älskar ju honom och han leker så snällt själv när syrran får sina gråtattackar och hormonerna och alla känslor rusar genom hennes kropp.

Vi ska pyssla lite han och jag. Behöver den kreativiteten att hämta kraft ifrån, annars går jag under.

(Och kan inte låta bli att känna lite ångest inför de drabbningar jag och dottern kan tänkas ha när hon kommer i puberteten och jag i troligen i förstadiet till klimakteriet samtidigt. Puh!)
  • Beatrize74
    Lynn84 skrev 2007-12-03 12:52:55 följande:
    Till Bea igen!...Jag ska göra pepparkakshus med Colin till helgen. Blev lite nyfiken på hur man gör med gelatinbalden i fönsterna. Vet att jag sett ett underbart pepparkakshus i någon inredningstidning som hade det..säkert från förra året.Berätta!
    Jag vet faktiskt inte hur man "ska" göra, men jag har faktiskt bara limmat mina med vanligt lim eftersom vi inte äter vårt pepparkakshus. Du måste visa bild sedan.
  • Beatrize74
    nublu skrev 2007-12-03 13:09:00 följande:
    Bea: That's life! Men visst är de söta, särskilt när de sover!
    Jopp...det är ju det. *andas, andas*
    newht skrev 2007-12-03 13:20:11 följande:
    BEA; Du e underbar o du skriver så himla bra att man ser dig o din dotter framför sig o din lille kille som försynt frågar om uppmärksamhet!
    Åhhh..tack....nu har han och jag fixat lite, men det gick åt helvete *skrattar*. Det slutade med fågelfrö över hela golvet och kokosfett över hela diskbänken....måste gå och sanera...var bara tvungen att gå och just ANDAS lite.
    Peak skrev 2007-12-03 13:22:04 följande:
    Bea - hur gammal är hon? Lowe är snart 1½ får väl börja förbereda mig snart...men alla åldrar har ju sin "charm" Lowe vill inte leka själv så mycket, speciellt när jag sitter vid datorn kan han inte göra ngt alls själv! Vill gärna vara där jag är hela tiden! Det är väl nån period han går igenom, ska gå till bibblan idag och låna en bok "Barnets första 6 år" tänkte att den kan ge lite information om olika stadier de går igenom. Hemskt när man är där men när man läser ditt inlägg tänker jag genast att det är någon fas de går igenom annars skulle de int ebete sig så och så blir jag nyfiken på varför de agerar som de gör. Det kan inte vara lätt för de små liven (eller deras föräldrar) men du verkar ju hantera det väldigt lugnt och fint, jag kan tappa tålamodet snabbare än så!
    Hon fyllde två år i september. Det har inte varit så här tidigare, utan det har kommit de senaste dagarna och det kommer gå över. Jag tycker faktiskt så otroligt synd om dem, det måste ju kännas som när en annan har PMS eller när man var i puberteten...liksom så där upp- och-ned...man kan inte hindra alla känslor och omtumlande tankar som kommer upp...man vill ha kontroll...men har det inte alltid - vilket leder till frustration och ilska. Jag förstår det som sagt...frågan är om jag UTHÄRDAR det på smidigast möjliga hjälp så länge jag är helt ensam med ansvar och annat som jag känner mig nu. Så hjälplös man känner sig också när dottern bröt ihop på förmiddagen och bara låg och snyftade i soffan. "Pappa, jag vill ha min pappa, var är pappa?"
    "Han är på jobbet gumman" svarar man då. Känner all frustration och sorgsenhet i sin egen kropp och känner den längtan som hon själv känner - i min egen kropp. Vi ringde till honom och hon fick sitta och vila i min famn med ena örat mot mitt bröst och andra mot telefonen med pappas trygga röst i. Men vad gör man? Jag vill OCKSÅ "ha" honom hemma. Förstår precis hennes frustration. Och frustrationen blir högre när jag pratar med honom och förstår att HAN inte förstår till viken grad både barnen och jag saknar honom - han som är MITT I LIVET på något sätt....vi har ju bara varandra här hemma.
    lasseliten skrev 2007-12-03 13:22:12 följande:
    Bea - jag känner igen det du beskriver så väl. Låter lite som de drabbningar jag hade med sonen för några veckor sen. Vi var båda helt slut. Kände hur jag försökte jonglera med 10 bollar, samtidigt sjunga och köra med bilar...allt för att få sonen nöjd. Tillslut orkar man inte mer, att försöka få dem på bra humör. Ringde vår underbara BVC-tant och sa att något inte stämmer...är han sjuk tro? Men det var han (såklart) inte utan han gick igenom en (jobbig) period. Vaknade en morgon och sonen var på stålande humör. Allt gnäll var som bortblåst. Dessa faser eller perioder tär verkligen på en...skickar massor med kramar!
    Klokt av dig att ringa. Känner igen det där från sonen också. En period där i våras, när han var 2,5 år så kunde vi verkligen nästa "klocka" hans perioder. Det kom en vecka av motstånd - sedan följde fyra till fem lugna veckor innan nästa period var och det höll nog på nästan hela våren till hans treårsdag. Nu är han så lugn och harmonisk så det känns ju som ett bevis på att man red ut det på ett bra sätt. Svårare att göra med dottern som har det tuffare än vad sonen hade. Och dessutom HINNA. Jag har börjat ge henne ännu mer "egentid", men tyvärr har det hittills slutat med att hon varit arg och ledsen även när vi varit ute bara hon och jag. Det kommer vända, men jag känner så extra för henne då jag ser att hon har svårt att hitta sig själv i alla känslor, att hon kommer bortom sig själv i sina utbrott. Det gjorde aldrig Hugo, han hade ändå en smula kontroll i sina karuselldagar, han kunde behärska sig, stanna upp, avledas etc. Dottern blir bara som en ilsken liten boll som hävdar sig och slår mot allt runtomkring och ingen får komma in i bubblan.

..

Inte så mycket inredningsprat från min sida idag som ni ser. Mycket tankar runtomkring detta blir det som ni ser. Jag hade glömt bort hur det var.

Giv mig styrka liksom!
    Nu väntar min kokosfettindränkta diskbänk på mig. Bläääh!
  • Beatrize74

Peak - fina bilder - du påminde mig om att jag har en ljusstake som ser ut som din någonstans. :-O Var kan den vara tro? Hade inte en tanke på den förrän nu. Har ju till och med själv kvar bilder på den från förra året. Hmmm....måste ligga på vinden bland julsakerna fortfarande. Burkarna var supersöta...var finns de att köpa?

• Beatrize74
    Sylt skrev 2007-12-03 21:06:49 följande:
    Tjenatjena!Känner igen barn som tar kraft. Just nu har en "elak igelkott som skrattar" intagit vår treårings fantasi. Idag gjorde igelkotten av med nyckeln till tv-skåpet, innan dess så har han hällt ut glitter o bitit i ett ljus..... behöver jag säga mer....Sen kunde jag inte stå emot Coop-elljusstaken längre, kostade 149:- o det fanns bara en vit kvar... står på verandan! Var det en sådan som exploderade för ngn dag sedan *inte berätta för maken*....
    Hihi...vad roligt...känner igen det med. Här hemma pratade min treåring om "min bankrobot som står och bankar på gatan för att han tycker det är roligt" och "min målarrobot som målar ALLT jag vill SVART"

Det ni...hur ska detta gå. Sonen älskar verkligen svart och när jag och han målar saker vita så säger han:
    "Mamma, du måste köpa svart färg också?"
    "Varför då älskling?"
    "För jag ska måla min säng SVART och så ska jag ha min gröna tofsar med guld på. De ska fortsätta hänga på sängen. Och så vill jag ha svarta sängar, det är snyggt mamma"

Jodusåatt....får se hur länge det dröjer innan jag får byta ut lite detaljer i hans rum.
Svar på tråden Vita hem del 6