• Lynn84

Vita hem del 6

Godmorgon!

Ville bara visa mig! Så ni vet att även jag är uppe tidigt om mornarna!

Gick upp heeeelt i onödan (är hemma idag med) när jag hörde en liten fis gråta av trötthet ute på toaletten. (han vägrade somna igår också!) och nu sitter jag är pigg och vet inte vad jag ska hitta på.

Fast särskillt onödigt var det kanske inte....det skär lite i mamma hjärtat när lillkillen sitter trött på toan och kissar, ber om att få sova igen. Zzzzzzz.....

Hoppas på en skön dag! Detsamma för er andra!

Kram!

~Mamma till Colin 2 år och bebis i magen~
  • Lynn84
    Beatrize74 skrev 2007-12-03 08:51:00 följande:
    Jag låter denna bilden tala för sig själv.  Ni förstår precis hur jag känner!
    Faktum är Bea att jag inte kan låta bli att sluta le när jag ser konstverket.
    Jag vet hur du menar med att man vill pimpa sin egna jul. Utan karlar och barn....men det är ju endå rätt charmigt med deras små kreationer.

Och...när vi själva var små så fanns det ju inget som var så stort som att få ha sitt egna julpynt framme. Minns känslan och du bortser (förhoppningsvis) mot färgchocken!

*fniss*
    ~Mamma till Colin, snart 3! och bebis i magen~ :0)
  • Lynn84

Till Bea igen!...

Jag ska göra pepparkakshus med Colin till helgen. Blev lite nyfiken på hur man gör med gelatinbalden i fönsterna. Vet att jag sett ett underbart pepparkakshus i någon inredningstidning som hade det..säkert från förra året.

Berätta!

Juliah!

Jag drömde om ditt reportage i tidningen i natt. *fniss*
    Först var det ett rätt stort reportage om ett annat hem, sen kom det några få bilder på ditt...och på korten var det små hjärtan i olika storlekar. Du vet som dem satt så där kitchigt runt om. :0/
    Så tänkte jag..."ja...han hade ju sagt det på aftonbladet - inte för vitt!"
    *skrattar* och så var det bara några få bilder på raggsockor och sånt som låg på fina filtar. Inget som kännetecknar ditt hem.

Ojojojo...så kansigt man kan drömma. Lite små roligt. Hoppas du tar det på rätt sätt nu och inte blir hispig! Det kommer nog vara bra många fler bilder - och de där hjärtanen är nog inte heller med! *fnissar*

• Lynn84
    Bea

Usch...jag vet precis vad du menar. Vi har haft många tuffa perioder med Colin.
    Vi har så dåligt samvete över hur vi har hanterat det så vi skäms. Tyvärr är både jag och Andreas människor med extremt dåligt tålamod. Vår trötthet tack vare jobbet påverkar oss otroligt mkt och vi somnar båda två oftast med dåligt samvete över hur dagen har varit. Skrutten som ligger brevid oss i sängen har då två föräldrar som ligger och tittar på honom om kvällarna och säger förlåt för att vi inte är bättre än vad vi är.

När jag var gravid läste jag väldigt mkt. Tyckte ditten och datten var viktigt. Men när jag väl blev mamma så slutade jag. Då det egentligen är som viktigast. Iaf i viss mån. Man kan ju bli smärre knäpp av alla böcker med. Men en del saker ger en eftertanke, ideér och tips på hur man kan ta sig framåt utan att ha dåligt samvete. Har två bra böcker...i bokhyllan....en påbörjad för länge sen "trottsboken" och den andra har jag inte ens öppnat. Ibland orkar jag inte läsa långa texter som skrivs här på forumet men nu tog jag mig verkligen tid. Jag reflekterade över din situation och beundrar din kreativitet du försöker lösa problemen med. Jag önskar jag kunde tänka så finurligt när det väl gällde.

Periodvis orkar jag mer, andra gånger så rasar det på en gång. Särskillt när man vet att det gäller jäkelskap och saker som han så väl vet är aja baja! Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Colin är en väldigt vuxlig liten pojke så många ggr tror vi att han är äldre än vad han är. Och ständigt denna oro för vad andra ska tycka. "ouppfostrad, bortskämd, jobbig, pillig....etc" Vi är så oroliga hela tiden för vad andra ska tycka. Hur kan man vara så dum som förälder. Vårat barn är ju det bästa vi har. Han är duktig, säger andra, så då ska man väl vara nöjd. *usch så dum jag är*

Nu har vi skärpt till oss och försöker vända på saker och ting istället.
    Säga " tänk nu på vad du gör" istället för " nu var du dum" *skäms*
    Om man säger "nu är du dum" för många ggr blir barnen dumma då?

Usch...jag skulle kunna skriva hur mkt som helst.
    Ville bara skriva av mig lite jag med. Det är svårt att veta hur man ska hantera barn ibland. Det är jobbigt att visa för er som läser hur vi har det hemma och hur usla vi är som föräldrar. Vi älskar ju våran lilla son, han som ska bli storebror och pratar med bebisen i magen. Kräktes hela natten förra veckan, gosade med mamma och pappa i soffan. Blir bortskämd med presenter när han är dålig och skiner som en sol när han är på gott humör.............................
  • Lynn84
    Camilla R skrev 2007-12-03 20:53:14 följande:
    Det glädjande är ju att utan elektricitet så är den typ 1000 kronor billigare
    Kikar in så här på kvällen och säger "åh! då kan ju jag också köpa den!!!"
    Tycker det är hutlöst dyrt med en ljusstake för över 2000 pix....men jag skulle endå gärna vilja ha den. Jag är dock mer för den staken utan elektricitet så det gjorde mig suuuuper glad att den är bra mkt billigare för stearinljus!!! *jippi*

Nu kan även jag glänsa med en Westergaard...*stavning?*

Vart vänder man sig för prisuppgifter etc...bilder....
  • Lynn84

Mimmi

Jag kommer absolut inte in på din sida. Jag vet inte vad du har gjort, man måste ha inloggning och lösen..känner mig som en skurk! Gråter

*skrattar*

Skulle iaf väldigt gärna vilja komma in och kika på ditt fina hem!

KRAAAM!

• Lynn84

Hej på er!

Hoppas alla har det bra! Eller iaf så bra som det går att ha det - såg att några var sjuka.
    Hinner inte läsa ikapp så har bara läst nuvarande sida.
    Mimmi - testa te med lite salt i. Mjölk kan du ta om du inte kan vara utan det i. Annars kan mjölkprodukter förvärra om man har en dålig mage samtidigt. :0/

Ikväll ska vi på liten julfest hos min syster. Baka lite pepparkakor och ha det skoj.

I tisdags var vi på UL. Allt är bra *skönt* Vet precis vad som gömmer sig där inne nu!
    ;0))) Måste dock hålla det hemligt....*kämpar*

Hoppas ni får en bra helg!

Kram på er!

~Mamma till Colin, snart 3! och bebis i magen~
  • Lynn84

Hej på er!

Vill också gnälla lite....

Foglossning, värkande rygg och dåligt humör går INTE ihop!

Idag har jag försökt baka lussekatter för första gången i mitt liv...tror jag.
    De blev INTE fina! Mycket bra recept...men en påse saffran till hade inte skadat.
    Det där JÄVLA lusse katterna ser ut som nått en fyllegubbe har försökt baka!

Sen så har jag en son som verkar fått i sig något sorts "vägrar-lyssna-ska-göra-tvärt-emot-piller".

Ibland önskar jag verkligen att jag hade lätt för att gråta. Gråta när man verkligen behöver det och inte för att man tittar på Idol!

Ingen som kan ge mig lite styrka...kanske t om några tårar så jag kan få ur mig all ilska, frustration och besvikelse....det senare är över att pengar kan ta slut så snabbt och alla julklappar inte är inhandlade. För att man behöver massa nya kläder till hela familjen och det kostar massa pengar så man måste stå och svettas i kassan när man ska betala.

Vi ska även ha visning av lägenheten här på torsdag kväll...och i ärlighetens namn skulle jag behöva vara ledig hela dagen i morgon för att hinna röja, tvätta nya sängkläderna, piffa och få det helt ooootroligt fint till halv sex på torsdag kväll.
    Jag hinner inte vara på alla ställen samtidigt - tyvärr. Precis som Bea säger.
    Man försummar barnen för att hinna med vardagsbestyr - laga mat, städa osv...endå ser det ut som bomben här jämt! *snörvel*
    Tänk om man endå vore hemma fru på 50-talet!!! Faktiskt!!! Barnen blev väluppfostrade, mamman hade tid, riktig hemlagad mat fanns, fint skinande hem! Helt annan mentalitet! Och ORK!

Nu har jag väl tjatat sönder er...fast jag skulle kunna skriva ännu mer.

Styrkekramar till dig Bea från mig!

• Lynn84

Tack MiaMariah!!!

• Lynn84
    Sylt skrev 2007-12-12 09:30:19 följande:
    Godmorgon!Har också precis lämnat på dagis o känner att jag måste skriva av mig - helt OT!!!Är sååå trött på detta dagis av lite varierande orsaker, men det går i vågor o man hoppas alltid att det skall bli bättre. Men nej... jag skall nog sluta hoppas. Att få en annan dagisplats i kommunen är svårt (spec eftersom vi inte letar plats i aug). Han står i kö på andra ställen, men vi måste nog bli mer aktiva.Iaf - I bilen på väg t dagis säger treåriga killen -"Alla stora killar är tuffa och dumma mot tjejer". "När Ville (lillebror) blir stor skall han också bli en tuff kille som är tuff mot tjejer". Jag frågar vad han menar med detta och vi reder ut det ganska bra. Kommer fram till att han faktiskt är en "snäll" kille och att det även finns "tuffa" tjejer mm mm. Jag jobbar ganska hårt för att det inte skall vara så könsuppdelat, hemma har han både vagnar/dockor/bilar/lera/bollar/svärd mm mm. Han älskar verkligen sina gosedjur o fixar lika mkt med dem som sina pistoler. Kommer t dagis o sonen har med sig ett armband som han gjort hemma (sånt gör de inte på dagis). Han är jättestolt o vill visa. Det första fröken säger är "Oj, vad tufft"! Pärlor som ser ut som flygplan, det är ju för riktiga killar, sådan skulle vi också ha här, vi har ju bara tjejpärlor". Själv blir jag bara trött o försöker ta upp ämnet med henne. Berättar om vår diskussion i bilen o säger att jag gärna vill att de skall prata om det med barnen. Då säger hon "ja, men du har har ju en väldigt grabbig son". OCH!!! Även om han hade varit det (och vad är spec grabbigt??) så behöver han väl ändå prata om att tjejer o killar är lika mm, t om nästan ännu mer än om han hade varit en "feminin" kille.Blir bara så trött o ledsen! Man kan ju försöka hur mkt som helst hemma, när det nästan motarbetas på dagis. Jag förstår att barnen pratar mkt med varandra o att det är där han hör mkt av detta. MEN, är det inte personalens jobb att hjälpa barnen att sortera/reda ut sina berättelser?Är jag gnällig o petig? Föör noga med att det skall vara jämlikt/rättvist??
    Jag känner med dig måste jag säga!
    Det är inte lätt det där när dagis gör en sak och hemma är det åt det motsatta hållet.

Själva har vi en underbar personalstyrka på dagis och vi är kanon nöjda. Colin går på ett tillfälligt dagis där saker och ting inte är som på andra ställen. De har en väldigt liten innergård (ser ut som en stor hundgård med gunnebo stängsel) Detta ligger precis vid vägen. Jag lovar och svär att jag har varit arg och lessen, pratat med rektorn under möten och gjort vad jag kunnat, men endå, endå så sköter pedagogerna allt så bra och fint att det väger upp till att inte standarden är den bästa.

Barnen har så kul, de pysslar - MYCKET, sjunger och har lite lätt gympa, är ute mkt under dagarna, träffar dagbarnvårdarna och deras barn 1-2 ggr i veckan. (för att lära känna varran och hjälpa till när så behövs)

Men....när sonen kommer hem och ska "panga", skrika som ett monster, hytta med nävarna, brottas osv osv osv så känns det förjävligt att han lär sig sånt från andra barn som jag försöker hålla honom ifrån. Jag är allergisk mot spindelmannen, batman och alla andra urtråkiga figurer som var "modernt" när jag var lite....men nu vill Colni oxå ha - för det har hans kompis! *grymt* Han och pojken i fråga som är ett år äldre brottas mkt på lekgården och pedagogerna låter dem hållas under uppsikt - så länge de inte blir för hårda tag. Och det kan jag inte säga nått om. Visst, han är ju pojke och många pojkar leker så, men för mig hade han gärna fått vänta ett tag till.
    Som förälder känner jag sån vanmakt över att inte kunna hålla ett öga på alla situationer som uppstår och saker som jag inte vill att min son ska lära sig, ha, eller göra mot andra.

Hänger ni med?

Alltid lika långt från mig...men det är så skönt att kunna prata av sig om allt möjligt här, inte bara inredning.

Sylt! Hur gammal är din pojke?
    Tänkte lite på hur dana diskussioner du kan föra med honom. Berätta att mamma och pappa tycker det är viktigt att man tänker på detta, gör så här....fast alla människor gör inte det. Men att ni vill att han ska ha det i sina tankar. (såklart svårt att säga till ett mindre barn.....)

Lycka till och stooor kram!
    ~Mamma till Colin, snart 3! och bebis i magen~
Svar på tråden Vita hem del 6