• juliah

Vita hem del 6

Om ni skulle få välja vilket kakel ni ville till ett kök, vilket skulle det bli då?

• juliah

Vi har en rätt jobbig sak framför oss. Jag vet inte riktigt om det är sunt för vår familj att påbörja fler projekt men vi ska totalrenovera köket...en tredje gång på tre år.

Det funkar inte som det är just nu med otillräcklig isolering av golv och hiskeligt många möss som tar sig in.
    Så nu ska jag sätta mig och rita upp lite olika lösningar, och ska passa på att flytta om lite och eventuellt göra köket större.

Skulle vilja höra med er vad ni tycker är bäst/sämst med era kök.

• juliah

Suck, jag vet inte om jag tycker att det här projektet är så jätteroligt egentligen. Ska iallafall ta fram husritningar och skissa lite framöver. Jag funderar på att låta en del av vardagsrummet som vi tänkt som sovrum ryka till förmån för köket.
    Vi lär ju ändå vilja sova på samma våning som barnen i många år framöver.

• juliah

Enji, ja du måste prova tillbehören. Syltan tipsade om att det finns glasstillbehör också Skrattande

• juliah

Surtfurf, du är enormt duktig, så vakra smycken. Jag är ju svag för rosa! Vackert!
    Såg även din tavla med bilder på stenar, jättefin.

Jag skulle vilja ha in är ett skafferi, ordentligt stor frys vilket vi saknar just nu, den är löjligt liten. Vet inte riktigt hur jag ska styra upp det här. Skulle gärna riva en vägg men den är nog bärande. Önskar att ni var här så att jag kund efå lite hjälp på plats så att säga.

qqqertr fts
  • juliah

Oj så konstigt mitt inlägg blev längs ner.

• juliah

Surfturf, jo vi har ju uthus men där är inte isolerat tror inte att de fixar att vara ute i vinterkylan.

Hade givetvis inga ritningar på huset. Nu får jag måtta själv *lat*

• juliah

Tack för alla kökstips. Just nu känner jag mig på vippen till att bli galen med alla beslut och all planering. För att inte tala om att genomlida ännu mer renovering.

Nu ska jag kila in på Ikeas hemsida och planera lit. Tar tacksamt emot alla tips ni har!

Väggen bakom kökssoffan är bärande, går alltså inte att ta bort men om man tar bort själva dörren som leder till vardagsrummet borde det kännsa luftigare. Smälla upp en vägg i vardagsrummet och då ha det rummet som blir som matrum.
    Och i köket istället för köksö en snygg avlång bänk av något slag där man kan ha förvaring och arbetsyta.

Numberone, förstår verkligen att du blir ledsen, prata prata prata är mitt råd!

malins, sjävklart ska du köpa dynor, det är ett bra köp!

• juliah

numberone, jag läste att män många gånger kan "halka" efter ca 6 månader i det stora som händer, graviditet, förlossning bebis. Så tålamod och dialog är mitt tips.

malins, jo vi väntar till sommaren, men jag vill vara väl förberedd eftersom maken är impulsiv, rätt vad det är så har han rivit ur rubbet.
    Det är något jag inte kommer att kunna få, och det lär bli skafferi. Suck, vil bo i ett slott Skrattande

• juliah

lillafruluva, ja precis det är ett sådant skafferi vi har just nu. Vi har ju endast ett litet kylskåp samt frys, och vi måste ha två stora, det är ohållbart just nu.
    Ja jo jag är glad att jag har en flitig man! Nästan alltid...Skrattande

Svar på tråden Vita hem del 6