• Sånglärkan

Manglar ni??

Vi diskuterar just mangling! Jag har bott i lägenhet och haft tillgång till mangel med mina andra barn. Nu bor vi i hus och jag har förvärvat en begagnad mangel til framtida tygblöjor.

Min nyfikna fråga är: Manglar ni era lakan eller är det en utdöende konst i Sverige?? Tanten i elaffären såg nämligen lite undrande ut då jag hörde mig för vad en ny mangel kostade... ("Ja... vi har väl någon prislista någon stans...)

• Svar på tråden Manglar ni??
  • Christin3

Klart att jag manglar (är 21 år så jag är väll udda) man jag hade alltid manglade laka o dukar o handdukar när jag bodde hemma.

Har provat stryka lakan man uscha dom är hårda endå :S men det är svårt att ta me sej tvätten till tvättstugan (har egen tvättmaskin) när man har en 14månaders som inte kan gå -än- så om jag har mangling tar jag me det hem till mamma när jag hälsar på så passar hon liten o man måste ju ha hjälp o vika skiten =S

Kram Christine!

• Rose77

En till som manglar, allt ligger ju så fint sedan i linneskåpet

• Heidsan

Självklart manglar man det blir ju så mycke mjukare då!

• Mina

Jag maglar alla lakan eftersom lakanen då tar ungefär halva platsen i skåpen mot vad de gör annars. Dessutom känns det skönare att sova i manglade lakan. Stryka lakan tar mycket längre tid och är mycket jobbigare. Skönt att höra att man inte är den enda i universum som är under 50 och som manglar!

• Gablin

INGEN som kan förklara HUR man manglar???
    Jag vågar ju inte röra maskinen när jag inte vet hur man gör!!!

• Linis81

Varken manglar eller stryker.. stryker bara det som behövs.. tex skjortor och vissa tröjor..

• eccobell

Gablin:
    Det borde väl finnas en instruktion i närheten av mangeln någonstans.
    Annars kan jag scannna av vår till dig.

Jag manglar alltid lakan och kökshanddukar.

• Norrlandsmorsan

Mangel vad är det ?...Skratt "

Jag styker öven bara de absolut de nödvändigaste ....
    som skjortor .....som ex...

Med 5-7 tvättmaskiner om dagen lägger man ner stykprojekt...

Jag har 4 barn och alla idrottar både på skolan och på fritiden.
    Hm...osså alla sängbyten som vi gör minst en gång i veckan....

Hunden och katten lortar ochså ner massor....osså gubben och jag då.....

Det blir massor av tvätt....så mangling ...Näé det finns bättre saker man kan ha för sig ....

Men det luktar ju gott med nymanglad tvätt

• Sånglärkan

Gablin, jag är ju ingen mangelexpert som sagt, men om du nu har tillgång till elmangel är det ju bara att dra ut mangelduken helt (oftast finns ett frilägen så det bara är att dra och du behöver inte köra ut den) lägg sedan lakanet ihopvikt så slätt som möjligt på duken (gärna lite fuktat då som jag fick tips på i denna tråd) och kör igång.
    Sträck gärna lakanet medan mangeln matar in. Låt mangeln gå en stund, frikoppla och dra ut ditt släta lakan! Tänk på att om det är trävals och du har lätt fuktig tvätt ska mangelduken lämnas i utrullat läge så den får torka.

Är det en stenmangel ni har har jag ingen aning om hur det går till. De ser helt livsfarliga ut ju!

• go och glad

jag maglar inte heller. Brukar hänga upp lakan och så i tork rummet. och sedan få hjälp att vika ihop det snyggt. det blir lika bra det tycker jag.

• Lilldetta

Hej!

Jag har (trots min ålder 42) inte förrän nu kommit på det här med mangling. Manglar lakan, påslakan och örngott för det blir så mycket bättre med plats i skåpet för dem.

• Sånglärkan

Nu kanske vi blir fler som manglar också.
    Man får ju lite inspiration när man tittar i tråden!

Inte för att det är någon stor missonuppgift att få folk att mangla kanske, men man kommer kanske ihåg hur trevligt det är med mjuk och skön tvätt när man läser..?

• Avelyn

Jag manglar inte lakan och pålakan.. tycker det är så bökigt att mangla stora saker som de... men manglar kökshanddukar, Örngott och små handdukar. Det blir mer plats i byrån då. Lakan hänger jag slätt över dörrar när de ska torka.

Lärde mig mangla på jobbet för flera år sedan.. jobbar i hemtjänsten.

• Paincake

Mina föräldrar manglade alltid lakan när jag var liten... det är ju sååå härligt att krypa ner i nymanglade sängkläder

Vill göra det själv, men i vår tvättstuga får man inte mangla fuktiga sängkläder...de måste vara torra och då blir det ju inget bra resultat...eller? Någon som kan upplysa mig?

• AmMoE

Paincake--> Visst är det oslagbart att krypa ner i nymanglade svala lakan*mmm*. Jag torrmanglar i mon lilla elmangel och det blir ok, men i en riktig stenmangel blir det ju bäst

På tal om strykning så har jag faktiskt helt slutat stryka, och det är jag glad över. Förr (fram tills för ett par år sedan) strök jag i princip allt utan underkläder, strumpor och frottéhanddukar... Med två busgrabbar som kastar sig hämningslöst i lerhögar, vattenpölar och sandlådor OCH har en fantastisk förmåga att alltid spilla på sig kan jag säga att jag sparar MYCKET tid på att inte stryka

Svar på tråden Manglar ni??