• Sånglärkan

Manglar ni??

Vi diskuterar just mangling! Jag har bott i lägenhet och haft tillgång till mangel med mina andra barn. Nu bor vi i hus och jag har förvärvat en begagnad mangel til framtida tygblöjor.

Min nyfikna fråga är: Manglar ni era lakan eller är det en utdöende konst i Sverige?? Tanten i elaffären såg nämligen lite undrande ut då jag hörde mig för vad en ny mangel kostade... ("Ja... vi har väl någon prislista någon stans...)

• Svar på tråden Manglar ni??
  • Veneno

Jag manglar inte, har ingen aning om hur man gör. Min man däremot brukar mangla all mangelbar tvätt när han tvättar.

• maryan

åhhh.. stenmangel.... önskar jag bodde i ett hus med en sån. Älskar maglade sängkläder och dukar men vi har bara en liten elmangel här och den är rätt värdelös när det kommer till sängkläder... eller rättare sagt den är helt värdelös överlag - ingenting blir slätt.

• Sånglärkan

Tack allihopa för bilder och kommentarer! Fantastisk länk du hade där MosterMaggi til en riktigt mangelentusiastisk sida!

Tro nu inte att jag är någon mangelexpert. Jag kände bara behovet av att äga en egen nu när vi flyttat till hus och ska ha ett tredje barn. Vi har orkat med tygblöjor av viksort bara för att vi kunnat mangla dem enkelt i tvättstugan.

Jag kan bara tipsa er som blivit sugna på att köpa mangel att det nog finns en del bra begagnade i div. tvättstugor. Jag satte in en annons på en lokal sajt och fick napp på en jättefin elmangel för 500 kr. Det är knappt använd och pryder verkligen sin plats hemma hos oss...

• Trynträ

Det är jättehärligt med nymanglade lakan men själv har jag ingen mangel och är nog för lat för att orka mangla.

• Nightfalls

Manglar?? Näe,jag hånglar.

Flåt...kunde inte låta bli...

• Du är för liten

jaa sängkläder ibland, men inte så ofta.
    Min mamma är mangelgalning och manglar till och med underkläder
    Så hade et inte varit för henne hade jag nog knappt vetat vad det var.

• Du är för liten

och JA, min pojkvän manglar, så det finns väl män som manglar antar jag.

• Sånglärkan

Nu undrar jag också: hur är det egentligen ska man mangla lakanen lite fuktiga??

• ÄngelBängel

På samma sätt som det blir slätare om man stryker kläder som är lite fuktiga blir det slätare när man manglar lite fuktigt.

Jag är stormanglare. Äntligen har jag en i tvättstugan där jag bor. I min förra lägenhet fick jag ta med lakanen hem till mamma, syster med mangel i tvättstuge eller till jobbet när jag jobbade på servicehus. Det blir så slätt och jag har inte tålamod till att stryka dukar.

Skulle dock aldrig våga mig på en stenmangel, de ser ju helt livsfarliga ut

Svar på tråden Manglar ni??