• Sånglärkan

Manglar ni??

Vi diskuterar just mangling! Jag har bott i lägenhet och haft tillgång till mangel med mina andra barn. Nu bor vi i hus och jag har förvärvat en begagnad mangel til framtida tygblöjor.

Min nyfikna fråga är: Manglar ni era lakan eller är det en utdöende konst i Sverige?? Tanten i elaffären såg nämligen lite undrande ut då jag hörde mig för vad en ny mangel kostade... ("Ja... vi har väl någon prislista någon stans...)

• Svar på tråden Manglar ni??
  • Jenko

Jag manglar alltid alla lakan, ibland kökshandukar oxå. Klarar inte av att sova i lakan som är skrynkliga Är ju så lätt o går snabbt. Min mamma o mormor manglade alltid sina lakan. Mamma har aldrig sagt åt mig att "såhär ska du göra" när hon manglat, jag har bara tagit efter liksom

• Sånglärkan

Tack ÄngelBängel för infon... Då får jag väl ta fram sprayflaskan och återfukta när det är dags.

(Jag gillar ditt nick förresten. Vår busiga dotter Engla får ofta heta Änglabängla när hon är besvärlig...!!!)

• jefa

Jag manglar alltid lakan och handdukar. Det blir skönt och dessutom mycket plattare så att det får plats med mer i skåpen!

Jag fick min mammas mangel när de flyttade till lägenhet, det var kanon :)

• Sånglärkan

Oooo vad fint det blev när jag manglade "återfuktade" lakan.
    Jag känner mig så nöjd över mitt begagnade köp och känner mig mucho huslig!!

• Tefnut

Jag manglade alltid innan, men har vi flyttat till ny lägenhet och här finns ingen mangel. Alla lakan ser så trista ut nu.

• AmMoE

Åh, jag trodde att jag var ensam om detta husmorsgöra
    Kul att se att fler gör det. Min mamma manglade aldrig, men mormor har lärt mig Det är ljuvligt att lägga sig i manglade svala lakan ju

Ett tag när vi hyrde en lägenhet i ett privat litet hus där det inte fanns mangel, då tog jag lakanen i en väska och cyklade 1 mil till mormor och så gjorde vi det tillsammans. Samlade på mig i princip alla lakan och körde allt på en gång, och så fick jag lite lunch oxå

För övrigt torrmanglar jag allt (intresseklubben antecknar, va?) Använder gärna gamla hederliga stenmanglar, men nu bor vi i eget hus, så då får en liten elmangel duga. Fick en i inflyttningspresent av mannen.

• Sånglärkan

AmMoE: Hi hi, det är ju nästan komiskt att man känt detta uppdämda behov av att mangla samt att man nästan smyger med det som att det vore skämmigt att vara alltför gammaldags präktig!

Jag blir uppriktigt sagt glad av att mangla och nästan ännu gladare av att höra att andra gör det!

Ängel bängel, god for you!!

• Lindakaivi

Jag manglar alla säng kläder och alla handdukar

Svar på tråden Manglar ni??