Jag har inte sagt emot vaccinationer. Mina är vaccinerade, även mot TBC. Men, jag hävdar ändå att risken för ett barn som växer upp i Sverige som icke vaccinerad mot att få polio är väldigt liten. I samma måttstock som risken att få förhudsrelaterade sjukdomar.
Vi tar besluten om vaccination över våra barns huvuden, med barnets välmående i åtanke. Hur kan det vara så svårt att förstå att det finns föräldrar som gör detsamma i andra länder, men då handlar det om omskärelse på pojkbarn?
Hur är det svårt att se att vi är älskande föräldrar, de allra flesta av oss och vi agerar med våra barns bästa i åtanke? Vaccinationer ifrågasätter inte många i Sverige, varför? För vi alla vet varför vi gör det. I länder där det är vanligt med omskärelse är det knappast många heller som ifrågasätter det heller då de vet varför de gör det. Men kanske dom där hade ifrågasatt dig för att du velat vaccinera dina barn ifall det inte görs där och utsätta barnet för de eventuella riskerna som finns vid en vaccination. Och här är det svårt att förstå növändigheten med omskärelse.
För mig är det inte svårt att förstå varför det krockar med omskärelse i Sverige. Det är inte norm och det som inte är norm finns det ofta ingen förståelse för från den stora massan. Man behöver heller inte förstå allt men man kan ändå visa respekt mot andra föräldrar och de val de gör för sina barn med deras barns bästa i åtanke.
miss chilli skrev 2007-11-09 17:43:34 följande:
Nej självklart vill inte alla resa, med det kommer ju fortfarande folk hit från andra länder som då kan bära med sig smittan. Polio förekommer fortfarande i delar av Afrika, Asien, i Egypten mm där vaccination är ovanligt. Och eftersom polio är en mycket allvarlig sjukdom är det nog rätt bra att fortsätta vaccinera mot den.