• Dag o natt

Omskärelse/könsstympning

Att den kvinnliga könsstympningen är fruktansvärt vidrig hoppas jag verkligen att vi alla är väldigt överesne om!!!

Men den manliga? Pga annan tråd så har det  framkommit en ganska delad uppfattning. Jag har försökt göra en omröstning som inte är fördel för varken den ena eller den andra åsikten utan försökt hålla den neutral...

Så frågan lyder alltså är du för eller emot en manlig omskärelse/könsstympning på BARN?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 16:13:19:
    Har fått klagomål att omröstningen är ledande och inte neutral. Vilket FAKTISKT inte var min mening...

Se svar alternativet istället som:

EMOT

FÖR

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse/könsstympning
  • FruMansour
    Eisa skrev 2007-11-11 20:58:44 följande:
    Låt oss hylla den jättenödvändiga förhuden! Jaaaaa*ironi*
    Hehe
  • SkåneP

"Låt oss hylla den jättenödvändiga förhuden! Jaaaaa"

Låt oss skära bort den jätteonödiga öronsnibben!

• DaCiss

Ja ser du några fördelar med att skära bort örsnibben så gör det

SkåneP skrev 2007-11-12 08:35:52 följande:
    "Låt oss hylla den jättenödvändiga förhuden! Jaaaaa"Låt oss skära bort den jätteonödiga öronsnibben!
  • SkåneP

"Ja ser du några fördelar med att skära bort örsnibben så gör det"

Fördelar? Det har väl inte med saken att göra?

• Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 10:33:16 följande:
    "Ja ser du några fördelar med att skära bort örsnibben så gör det"Fördelar? Det har väl inte med saken att göra?
    Vad menar du med att eventuella fördelar inte har med saken att göra? Det är ju pga de eventuella fördelarna många väljer att omskära. Hur kan det inte vara relevant?
  • SkåneP

"Det är ju pga de eventuella fördelarna många väljer att omskära."

Aha - vi utesluter alltså omskärelse som utförs av religiösa skäl.
    Ok vilka fördelar medför det?

Ur infektionssynpunkt bytar man ju bara infektionsrisk mot ungefär lika stor komplikationsrisk.

• Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 10:39:09 följande:
    "Det är ju pga de eventuella fördelarna många väljer att omskära."Aha - vi utesluter alltså omskärelse som utförs av religiösa skäl.Ok vilka fördelar medför det?Ur infektionssynpunkt bytar man ju bara infektionsrisk mot ungefär lika stor komplikationsrisk.
    Nej jag utesluter ingen. Jag skrev att MÅNGA väljer att omskära pga detta. Många är inte alla.

"Ur infektionssynpunkt bytar man ju bara infektionsrisk mot ungefär lika stor komplikationsrisk."

Inte om alla omskars under kontrollerade förhållanden inom tex svensk sjukvården.
  • SkåneP

"Nej jag utesluter ingen"

Grejjen är att drivkraften bakom religösa cermonier har väldigt lite med ev fördelar att göra.

"Inte om alla omskars under kontrollerade förhållanden inom tex svensk sjukvården. "

Vad är konsekvensen av att inte omskäras?

• Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 10:47:20 följande:
    "Nej jag utesluter ingen"Grejjen är att drivkraften bakom religösa cermonier har väldigt lite med ev fördelar att göra. "Inte om alla omskars under kontrollerade förhållanden inom tex svensk sjukvården. "Vad är konsekvensen av att inte omskäras?
    Vad konsekvensen är beror ju på varför man gör det.
    Nu verkar du vilja diskutera endast de som gör det av religiösa skäl, och det är väl rätt inskränkt eftersom man omskär av många andra skäl än religion?!

Amerikaner, canadensare och sydkoreaner gör det av massa olika orsaker, renlighet, infektionsrisker, modefluga osv....
    Och judar och muslimer gör det av religiösa skäl, uppenbarligen
  • SkåneP

"Vad konsekvensen är beror ju på varför man gör det. "

Ehhh. Nej.

Konsekvensen är vad som händer om man (inte) gör det.
    Det lär ju kunna hända oavsett orsaken till att man (inte) gör det.

"Nu verkar du vilja diskutera endast de som gör det av religiösa skäl, och det är väl rätt inskränkt eftersom man omskär av många andra skäl än religion?! "

Ja, jag är inskränkt. Det var därför jag efterfrågade andra skäl (min konskekvensfråga).

renlighet :
    Är inget problem.

infektionsrisker :
    Som sagt - byt en risk mot en annan.

modefluga :
    Så om avklippta öronsnibbar blir på modet tycker du det är rimligt att man gör det på spädbarn?

Men jag undrar igen, vad är konsekvensen av att inte göra det?
    Vad är det som drabbar icke-omskurna i sådan stor omfattning?

Svar på tråden Omskärelse/könsstympning