• sesssan

Kom inte fram till 112!!!!!

Jag ringde 112 för några veckor sedan...angående min lilla dotter som då var 7 månader.
    I Luren  hör jag "var god återkom, just nu är det många som ringer"
     jag ringde 3 ggr, och samma sak alla gångerna.
    Till slut kom jag fram till sjukvårs upplysningen efter kö som begklagade detta.Dom sa att det kunde vara så!!
     Men gud ska det vara så??? Man måste ju kunna komma fram till 112...JÄMT!!!!!

Mamma till världens goaste unge!!
  • Svar på tråden Kom inte fram till 112!!!!!
  • Agamemnon

Det trodde jag faktiskt inte kunde hända... Det är ju fruktansvärt!

Lyckligast av alla: BF 5 mars, 2008!
  • Champagne

Sånt händer lite då och då tyvärr. Jag har ringt 112 från jobbet (när jag ska beställa brådskande ambulanstransporter), och blir lika irriterad varje gång man får en automatisk röst i örat.

• mupppallekuling

Det är oftast inte så många operatörer som sitter och tar emot nödsamtalen. I vårt län är de tre stycken och då har de även vanliga trygghetslarm och vanliga larm utöver 112.

• tessan8micke

Det är ju förjävligt..min pappa hade inbrott i sin lägenhet för några veckor sen, han ringde först 112, blev hänvisad till ngt annat nummer eftersom det inte var akut (?) där fick han vänta i telefonkö i 15min, sen blev han kopplad till en polisbil och fick vänta i 10 minuter till innan de äntligen kunde ta hans samtal.
    Helt sjukt.

• AnnaGBG
    tessan8micke skrev 2007-11-16 22:49:13 följande:
    Det är ju förjävligt..min pappa hade inbrott i sin lägenhet för några veckor sen, han ringde först 112, blev hänvisad till ngt annat nummer eftersom det inte var akut (?) där fick han vänta i telefonkö i 15min, sen blev han kopplad till en polisbil och fick vänta i 10 minuter till innan de äntligen kunde ta hans samtal.Helt sjukt.
    Har också haft inbrott i en lägenhet men då skall man ju faktiskt ( om det inte är ett pågående inbrott ) inte ringa 112 utan 11414.

112 är ju verkligen till för nödsituationer.
  • imperia72

Min dotter som är 13 ringde mig från macken brevid där vi bor (ca 5 minnuter från oss) det hade varit en bil med killar som hade stannat och skrickigt åt henne att hon skulle hoppa in i bilen annars så skulle de jaga henne tills hon gjorde det, de kallade henne en massa saker. Hon blev förstås jätte rädd och sprang in på macken och fick låna telefonenoch ringde mig. Jag ringde då 112 flra gånger och fick samma svar som TS när jag kommer fram så säger de att de ska skicka en bil på en gång. Jag klär på mig och springer till macken och väntar dä i 30 minnuter med min dotter, ingen polis kommer.
    Jag pratde med dem senare och då påstår de att de hade varit där men at då var inte vi där, jag har pratat med henne på macken och hon säger att polisen var inte där.
    Jag tycker att det sänder ut helt fel budskap till min dotter, hur ska hon nu veta att polisen hjälper henne om hon behöver det??

• mupppallekuling

Visst är det så Anna GBG. Larmcentralen (112) kopplar (i alla fall i mitt län) alltid vidare alla polisärenden till LKC (länskommunikationscentralen). Polisen tar alltså själva hand om alla nödsamtal.

• tessan8micke
    AnnaGBG skrev 2007-11-16 22:53:40 följande:
    Har också haft inbrott i en lägenhet men då skall man ju faktiskt ( om det inte är ett pågående inbrott ) inte ringa 112 utan 11414.112 är ju verkligen till för nödsituationer.
    Ok, men första tanken är nog för de flesta att ringa 112, jag hade faktiskt ingen aning om att man kunde ringa 114114..
    Men det värsta är ju att man sen får vänta i kö i 25 minuter, känns inte riktigt ok.
  • mupppallekuling

112 larmar inte ut polisen utan har endast direktontakt med ambulans och brandkår (räddningstjänst).

Svar på tråden Kom inte fram till 112!!!!!