• sesssan

Kom inte fram till 112!!!!!

Jag ringde 112 för några veckor sedan...angående min lilla dotter som då var 7 månader.
    I Luren  hör jag "var god återkom, just nu är det många som ringer"
     jag ringde 3 ggr, och samma sak alla gångerna.
    Till slut kom jag fram till sjukvårs upplysningen efter kö som begklagade detta.Dom sa att det kunde vara så!!
     Men gud ska det vara så??? Man måste ju kunna komma fram till 112...JÄMT!!!!!

Mamma till världens goaste unge!!
  • Svar på tråden Kom inte fram till 112!!!!!
  • L jung
    sesssan skrev 2007-11-16 23:15:18 följande:
    Därför att maskindikemeldel är frätande och mkt farligt för det mesta. Min dotter spydde som en gris och ändrade färg i ansiktet.Dom sa på sjukvårdsupllysningen att det var 112 jag skulle ringa, men när jag sa att  inte kom fram så fick jag det svaret jag skrivit ovanJag vet mkt väl när man ska ringa 112 och inte då jag jobbar i vården och ofta ringer olika nödnummer!!!!!!!!
    DU GJORDE HELT RÄTT!!!

tråkigt bara att dom inte svarade omedelbart....
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Fånga Dagen ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • AnnaGBG
    AnnaGBG skrev 2007-11-16 23:23:01 följande:
    Ursäkta, men det låter ju jättekul, bara! Här i Göteborg var det världens kampanj för några år sedan om 114 14, det stod precis överallt. Jag har ringt det numret några gånger men man väntar ihjäl sig.
    Men gud! Jag såg just vad jag citerade! Det var ju inte det att du var rädd som var jättekul, SJÄLVKLART!! Min lillasyster fick i sig maskindiskmedel när hon var liten ( jag är 15 år äldre så jag kommer väl ihåg paniken )
  • Rapunzella

Sesssan: Jag skrev mitt inlägg under tiden som ditt publicerades, så jag såg aldrig vad du hade svarat. Jag förstår helt och fullt att du ringde 112 om din dotter hade ätit maskindiskmedel. Jag undrade bara vad som hade hänt.

Inte desto mindre så ringer många människor av fel orsaker, och detta är skälet till att det kan vara upptaget. Inte blir det lättare av att folk blir stötta så fort man påpekar att de gör fel...

• tessan8micke
    L jung skrev 2007-11-16 23:22:25 följande:
    tror inte det hör till 'allmänbildning' utan det är helt enkel dåligt och otydlig information till allmänheten....  (jag har ju som sagt jobbat på larm och förr var det endast ett nummer att ringa, såvida man inte själv valde att direkt ringa sjukhuset eller poliskontoren)
    Precis vad jag tänkte, bättre info om var man ska vända sig i olika situationer skulle ju underlätta för alla.

TS, gick allt bra med dottern?
  • IS THIS IT

Vill bara förtydliga att jag självklart inte tycker att TS gjorde fel som ringde 112! Det var lägenhetsinbrottet jag hade i tankarna vid mitt tidigare inlägg, och kanske var det just sådana samtal som gjorde att TS inte kom fram till 112.

• L jung

Jag tror att eftersom en stor del av befolkningen är medelålders till äldre, och det förr endast var ett nummer att ringa, så sitter den gamla vanan nog i.
    Bäst vore med en rejäl kampanj i hela landet och inte enbart i någon storstad....

• tessan8micke
    Rapunzella skrev 2007-11-16 23:25:30 följande:
    Sesssan: Jag skrev mitt inlägg under tiden som ditt publicerades, så jag såg aldrig vad du hade svarat. Jag förstår helt och fullt att du ringde 112 om din dotter hade ätit maskindiskmedel. Jag undrade bara vad som hade hänt.Inte desto mindre så ringer många människor av fel orsaker, och detta är skälet till att det kan vara upptaget. Inte blir det lättare av att folk blir stötta så fort man påpekar att de gör fel...
    Jag vet inte om du syftade på mig nu då, anledningen till att jag blir liite irriterad (inte så farligt dock) är väl snarare att man blir beskylld för att inte vara allmänbildad och inte ha sunt förnuft...

Annars är det ju jättebra att bli upplyst om att det inte är 112 som gäller alltid.

Men i TS fall så förstår jag att hon ringde 112 och då är det ju hemskt när man sitter panikslagen och inte kommer fram.
  • AnnaGBG
    L jung skrev 2007-11-16 23:29:51 följande:
    Jag tror att eftersom en stor del av befolkningen är medelålders till äldre, och det förr endast var ett nummer att ringa, så sitter den gamla vanan nog i.Bäst vore med en rejäl kampanj i hela landet och inte enbart i någon storstad....
    Nu är det snart dags för en ny kampanj här dock. Ett nytt nr som kan avlasta 114 14. Dit man kan ringa i fall som lika gärna kan vänta några dar. Eller nåt.
  • destino

har varit med om såna situationer innan, dvs att ingen svarar eller att man väntar och väntar, en gång var jag nära att dö, så mannen tog mig i bilen och körde, men tro inte att han klarade att köra enligt regler för det sprutade blod överallt, rena skräkfilmen och dottern var 8-9 månader, henne fick vi ta med oss...

väl där på akuten så skulle vi gå till en annan avdelning, men då jag svimmade flera ggr tog de hand om mig, och då hade jag förlorat så mycket blod, det hela varade ca 3 timmar,från första telefon smatalet??
    nån gång var det min dotter som hade attacker, men då ringde jag alla nr så rädd man var och det enda jag hoppas att vi håller oss så friska som möjligt, eller att vi bor nära akutmottagning???

• tessan8micke
    IS THIS IT skrev 2007-11-16 23:27:27 följande:
    Vill bara förtydliga att jag självklart inte tycker att TS gjorde fel som ringde 112! Det var lägenhetsinbrottet jag hade i tankarna vid mitt tidigare inlägg, och kanske var det just sådana samtal som gjorde att TS inte kom fram till 112.
    Jag lovar att han inte ringde 112 för att jävlas med alla andra som behövde hjälp just då.
  • L jung
    AnnaGBG skrev 2007-11-16 23:32:11 följande:
    Nu är det snart dags för en ny kampanj här dock. Ett nytt nr som kan avlasta 114 14. Dit man kan ringa i fall som lika gärna kan vänta några dar. Eller nåt.
    har inte hört om något sånt här i stockholm.... ?
  • sesssan

Jo allt gick bra..som tur var var våran sort vi hade (Yes poer drops) inte frätande och när jag till slut hade kommit fram till sjukvårdsupplysningen efter lååång kö så hade hon börjat må bättre. Gav henne massa vatten. Och efter en stund var hon sig själv igen. Jag var nog mera skakad än vad hon var.

Tror inte hon fick  i sig så mkt. våran maskin som tydligen gått sönder då det låg kvar lite rester i Hon stod ui gåstolen i bara en sekund för jag skullel dricka vatten sen skulle hon få lunch..så hände det..maskinen var klar och disken skulle torka..inte visste jag att det låg kvar rester..Hade ju aldrig ställt henne i närheten annars.

Har nog aldrig känt mig som en sämre mamma Sjukvårsdupplysningen kopplade mig till giftccentralen, och dom s att att det händer ganska ofta , fick prata med en jätte go kille som lungnade mig.

Mamma till världens goaste unge!!
  • AnnaGBG
    L jung skrev 2007-11-16 23:34:07 följande:
    har inte hört om något sånt här i stockholm.... ?
    Nej, jag har heller inte hört det. Det var ett förslag från mig bara
  • L jung
    AnnaGBG skrev 2007-11-16 23:34:50 följande:
    Nej, jag har heller inte hört det. Det var ett förslag från mig bara
    hehe... trodde du menade att det var på gång!!! sorry!! Generad
  • tessan8micke
    sesssan skrev 2007-11-16 23:34:32 följande:
    Jo allt gick bra..som tur var var våran sort vi hade (Yes poer drops) inte frätande och när jag till slut hade kommit fram till sjukvårdsupplysningen efter lååång kö så hade hon börjat må bättre. Gav henne massa vatten. Och efter en stund var hon sig själv igen. Jag var nog mera skakad än vad hon var.Tror inte hon fick  i sig så mkt. våran maskin som tydligen gått sönder då det låg kvar lite rester i Hon stod ui gåstolen i bara en sekund för jag skullel dricka vatten sen skulle hon få lunch..så hände det..maskinen var klar och disken skulle torka..inte visste jag att det låg kvar rester..Hade ju aldrig ställt henne i närheten annars.Har nog aldrig känt mig som en sämre mamma Sjukvårsdupplysningen kopplade mig till giftccentralen, och dom s att att det händer ganska ofta , fick prata med en jätte go kille som lungnade mig.
    Man blir ju livrädd såklart, skönt att det inte var någon fara iaf.
Svar på tråden Kom inte fram till 112!!!!!