• fairyfloss

BH på barn?

Min svägeskas dotter fyllde 7 och fick välja lite kläder med sin mormor. Hon valde ett bh-set (det var inte heller bara en topp utan hade två små, om än platta, kupor). Jag tänkte bara att hade det varit min 7åring hade hon inte fått ha den på sig. Men klart att barnen blir påverkade av allt sånt där, så det kan ju kännas elakt att förbjuda dem också!

Vad tycker ni, är bh/toppar okej på barn? I vilken ålder är det okej att börja med det?

• Svar på tråden BH på barn?
  • xenaa

håller med er. Jag fick bröst rätt tidigt. Mina började växa när jag gick i 3:an -4:an då fick jag en sån bh topp av mamma men de är ju ingen riktigt bh men stöd fick man senare fick vi handla bh till mig när jag gick i 5-6

♥Leo 07-06-22 ♥
  • palmblad

Tycker inte flickor ska ha bikini heller. Dock används det inte så mycket som vanlig bh. Tycker inte heller bikini är okej för vuxna på inomhusbad.

• eleena

Över min döda kropp att mitt BARN får ha på sig underkläder för utveclade kvinnor. Hon är nio, hon får bh när det finns nått att stoppa i den. Om man inte kan ha en fysisk närhet och/eller intimitet samt förtroende med/för sitt barn, så kanske man ska fundera på andra saker än huruvida barnet kan lära sig att sätta på sig en BH i tidig pubertet eller inte.

Tycker att vuxenunderkläder på barn är otäckt nära sexindustrins ideal.

• S 71

Min är 12 och för mycket utvecklad, så hon vill ha behå, eftersom det döljer lite under tröjor.

~Kärringen emot strömmen~
  • trolltyg

Det är ju en sak när det behövs, barnt utvecklas tidigt och behov kan finnas. Men det jag är så emot är att barn ska kläs in i vuxenrollen och framförallt könsrollen alldeles för tidigt. BH-ar och stay-ups ska inte finnas på en barnavdelning, det tillhör underklädersavdelningen.

Det är inte försvarbart att kompisar får använda sådant, det är ju ändå vi som föräldrar som ansvarar för att lära våra barn vad som är viktigt i livet.

• fairyfloss

Jag tycker absolut att det är okej för "barn" att ha BH när det behövs! Behovet av en är ju också en indikation på att barnet börjar bli vuxet. Men på en 7åring kan jag verkligen inte förstå det. Har ALDRIG sett en 7åring som behövt en BH. Men det vara inte bara det jag reagerade på, utan just hur den var designad, som en vuxen-BH fast med platta kupor. Tyckte jag var väldigt otäckt!

• palmblad

Men även om flickan har LITE bröst behövs ingen bh. Tycker en gräns vid 12 år är lagom, om nån inte är extremt tidigt utv.

• Svart Spets

BH = Bysthållare

Dvs när man har ett par bröst att hålla upp.

• S 71
    palmblad skrev 2007-11-25 07:42:29 följande:
    Men även om flickan har LITE bröst behövs ingen bh. Tycker en gräns vid 12 år är lagom, om nån inte är extremt tidigt utv.
    Min var bra utvecklad vid 10 och har använt behå sen dess, och jo..hon behövde verkligen den då, eftersom hon tyckte det gjorde ont att vara utan.
    ~Kärringen emot strömmen~
  • palmblad

Då är det nästan onormalt tidig utv. om man behöver bh vid 10.

Svar på tråden BH på barn?