• ladysoul77

Fler med 4 månaders i tillväxtfas? JOBBIGT!

Min dotter är 4 månader och har under den senaste veckan totalt ändrat sig.. Från att ha kunnat somna ensam i sin egen säng jollrandes till att gråtandes/gnällandes somna i vår säng med mig liggandes bredvid.. Hon vill äta med 2,5 timmes mellanrum på natten och har svårt att vara själv på dagen. Någon som känner igen sig? Vad gör man? Står ut? Är så oförberedd, hon har skrikit sammanlagt typ en kvart om dagen innan men nu är hon sååå gnällig. När går det över? Tror ni hon kommer att "vänja" sig vid att sova med oss nu och vägra sova i sin egen säng framöver? Vill helst inte samsova, känns osäkert..

• Svar på tråden Fler med 4 månaders i tillväxtfas? JOBBIGT!
  • Pasadena

ladysoul, intressant men jag har inte  sett något mönster i det där, det känns mer som slumpen avgör om det ska bli en "lätt" söving eller en långdragen. I bästa fall somnar hon på 10 min, i värsta fall på 3-4 timmar. Vi gör inte så jättemycket på dagarna heller, promenader och så men mest är vi hemma. Men det kanske räcker med tv:n eller att man själv grejar massa hemma, jag vet inte?

• Pasadena

petrusse,
    ja nan2 ger man till bebisar på 4+ månader. Vi har faktiskt börjat ge lite välling också och hon älskar det! Sörplar i sig massor på en gång men jag måste bromsa för att testa först så inte magen ballar ur.

• ladysoul77

Äsch, jag vet inte heller... Det är kanske JAG som blir stressad av aktiviteter och hon märker av det?? HATAR stress med barnvagn på stan, åka kiss-hiss och amma på högljudda fik.. Jag blir en bättre mamma hemma. Synd bara för man vill ju träffa andra vuxna människor ibland.

• Pasadena

Kiss-hiss *asg* Jag vet vad du menar, man vill ju komma ut och träffa folk och man märker på de små att de verkligen gillar det också. Min dotter blir helt tokglad när vi är ute och hon får åka vagn och titta på saker. Inte liiika förtjust i att sitta still i mitt knä på fik dock

• Hëllef

Ladysoul: För oss spelar det ingen roll om vi är hemma eller inte när det gäller nattningen - den fungerar alltid väldigt smärtfritt. Däremot gnäller hon mer om vi bara är hemma. Hon verkar helt enkelt vara en väldigt social typ som inte vill vara hemma med tråkmorsan hela dagarna.

Pasadena: Intressant med välling. Jag är i valet och kvalet. Vill egentligen ge henne det men problemet är att det inte finns här. Vi är visserligen "hemma" relativt ofta och har även vänner som åker fram och tillbaka titt som tätt, men det blir ju lite meckigt ...

• Pasadena

petrusse,
    ja välling är kanske inte nödvändigt, det kanske går lika bra med ersättning?

Det är ju inte säkert att vällingen ger "knock-out"-effekt Jag åerkommer med rapport

• Hëllef
    Pasadena skrev 2007-12-01 21:25:20 följande:
    petrusse,ja välling är kanske inte nödvändigt, det kanske går lika bra med ersättning?Det är ju inte säkert att vällingen ger "knock-out"-effekt Jag åerkommer med rapport
    Jo, till en början går det ju likabra iaf. Och det är ju inte alla barn som ens tycker om välling för den delen. Återkom gärna, väntar med spänning
  • Pasadena

Hm, i natt sov skruttfian 3 timmar, vaknade för amning och somnade om o sov i 3 timmar till, sen vid 3 började karusellen igen med bök o stök. Vaken bebis som absolut inte skulle sova. Lyckades söva om henne till slut men hon vaknade ändå 1 g/ timme fram till kl 6.30 då det tydligen var morgon.
    I morgon blir hon 20 veckor, f*n om det inte börjar vända då

• lillajag82

idag har jag HUVUDVÄRK!! min lille kille är 15 veckor och är såååå högljudd..han skriker igenom dagarna..alltså inte gråter utan verkligen testar lungorna för fullt..drar och sliter i allt..ibland tokskrattar han så man står ut ändå

• linsingen75

Hej,
    min lille kille (4 månader - 18 1/2 v) började strula för ca 1 vecka sedan på nätterna. Han har alltid varit lite lätt väckt - somnar lätt men vaknar flera gånger per natt o vil ha sin napp innan det är dags för mat kl. 6. Men helt plötsligt ändrades allt. Han började vakna1 g/h o dessutom skrika hysteriskt. Jag märkte ju i samma veva att det hände en hel massa - han tar i saker, vänder på sig osv. Aha utvecklings fas tänkte jag! Om ni inte provat det så rekommenderar jag att ni tar ett par jobbiga nätter med buffning - ta inte upp den lilla o ge inte nappen utan buffa bara väldigt bestämt. Första natten var jätte jobbig för han vaknade ofta o ville inte somna om (men han slutade vara hysterisk efter några minuters buffning). Andra natten blev lite bättre men ganska tuff. Tredje natten var vi nere på en normal nivå för en ok natt och nu de senaste 4 nätterna har jag varit uppe 1 eller ingen gång för att buffa lite lätt. Efter han ätit kl 6 får han nappen om han inte kan somna om. Han har inte varit gnällig på dagarna men haft svårt att sova även då!

Svar på tråden Fler med 4 månaders i tillväxtfas? JOBBIGT!