• ladysoul77

Fler med 4 månaders i tillväxtfas? JOBBIGT!

Min dotter är 4 månader och har under den senaste veckan totalt ändrat sig.. Från att ha kunnat somna ensam i sin egen säng jollrandes till att gråtandes/gnällandes somna i vår säng med mig liggandes bredvid.. Hon vill äta med 2,5 timmes mellanrum på natten och har svårt att vara själv på dagen. Någon som känner igen sig? Vad gör man? Står ut? Är så oförberedd, hon har skrikit sammanlagt typ en kvart om dagen innan men nu är hon sååå gnällig. När går det över? Tror ni hon kommer att "vänja" sig vid att sova med oss nu och vägra sova i sin egen säng framöver? Vill helst inte samsova, känns osäkert..

• Svar på tråden Fler med 4 månaders i tillväxtfas? JOBBIGT!
  • Lilla trynet

Min son (4 månader) har vaknat och ätit varannan timme ett par veckor. På BVC sa de att han egentligen inte behöver äta på natten nu. Det gjorde att jag vågade låta bli att ge honom när han vaknade. Tröstade honom med napp och snuttefilt istället och gav honom bara två mål på natten. På sex dagar har vi gått från 4 nattmål och gnällig morgon efter sista nattmålet till ett nattmål utan uppvak emellan. En pigg pojke och en pigg mamma vaknar klockan sex och jag hinner äta frukost innan han behöver sin frukost. Jag är helt euforisk! Jag tänkte tidigare att han måste få mat när han vaknar, men så var det inte alls. Att det gått så här bra tror jag dels deror på att han själv var på väg ur sin tillväxtfas och att jag hjälpte honom att hitta nya vanor. Trodde aldrig att det skulle vara så lätt. Hoppas att det kan ge lite hopp åt någon, även om jag förstår att alla inte har det så lätt! Man ska ju inte ropa hej ännu, men det är så härligt att det funkat en natt!!!

• Pasadena

Lilla trynet, gud så bra att det funkade men alltså jag blir tokig på bvc!! Till mig sa sköterksan att det är FULLT normalt att hon äter varannan timme nätterna igenom?! Mitt förnuft säger tvärtom men vad ska man tro? GAAH

Jag har försökt låa bli att amma men somnar hon om så sover hon bara nån kvart-halvtimma  och sen vaknar igen!!

• NobodysFool

idag sov jag från 22:00 till 04:00 sen 04:30 till 08:30 jag e så nöjd..

• Lilla trynet

Pasadena: Förstår att man kan bli tokig på olika bud. Att de säger att han inte behöver äta på nätterna var ju också i samband med att han gått över sin viktkurva sedan sist, är ganska liten. Jag tror visst att det är normalt att äta varannan timme i perioder, men inte hur länge som helst. Det kan ju också bli en vana snarare än ett behov. Nu gick ju detta jättelätt för oss (hittills). Första natten somnade han om efter de första uppvaken efter 5 resp. 10 minuters tröstande med napp och snutte, så man hann ju inte bli helt knäckt själv. Sen har det ju bara gått lättare och lättare. Han har bara gnytt och somnat om direkt han fått nappen bara. Vi har blivit jättekonsekventa med snuttefilten också. Förhoppningsvis kan den ersätta nappen delvis, så han så småningom kan somna om utan napp på natten. Han är otroligt napp-beroende, men somnar jättelätt bara han har den.
    Hur känner du själv? Man kan ju bli tämligen förvirrad av alla goda råd, när de inte är de minsta samstämmiga, men jag tror det är viktigt att bestämma sig för vad som känns bäst för en själv och försöka följa det ett tag. Det är ju också en annan situation om man har det jobbigare än vi haft det och problemen är mer svårlösta, då är man så trött och får svårt att tänka klart. Hoppas ni snart får det lättare!

• ladysoul77

Suck.. Om det vore så lätt.. Vår dotter kniper igen munnen så man inte får in någon napp och gnäller tills "den riktiga" tutten kommer.. Inte tror jag hon behöver äta egentligen, men hon kommer fort till ro om jag ammar. Jag ORKAR inte söva en gnällig bebis, utan "halar fram" behagen så vi båda får sova mer. Hon samsover med oss nu för helt plötsligt är spjälsängen läskig. På dagarna går det hur bra som helst att sova där, men på natten vill hon "lyx-sova" bredvid oss. På något sätt har jag ställt mig in på att hon kommer äta på natten tills hon blir "ut-knockad" av en stabbig gröt om ett tag..

• Pasadena

Lilla trynet,
    ja allstå om jag hade kraft och ork så skulle jag ta fajten. Min dotter har haft väldigt dålig aptit på dagtid iom att hon äter nätterna igenom men jag håller på och försöker bryta trenden så jag ger henne smakisar och gröt på dagarna och hoppas att hon står sig mer mätt på det. Hittills har jag inte märkt nån skillnad dock, utan hon vaknar ofta ändå utan att ens vilja amma, utan bara vaknar och stökar omkring, jag hör hur hon gäspar, men hon lyckas aldrig somna om själv, så då får jag hjälpa henne. Det är ju iofs tur att hon aldrig krävt att få komma upp eller vägrat somna om, men det är fasiken jobbigt också att behöva söva om henne stup i kvarten. Jag är verkligen ett vrak om dagarna.

Jag har märkt att hon är liite liite lugnare nu, och har varit i ett par dagar så jag hoppas att den "Ivriga och nyfikna trenden" håller på att lugna ner sig. Alltså hon får gärna vara nyfiken men inte på bekostnad av sömnen

• Bettan Boeing

Hmmm... intressant.... Nu vet man vad man har att vänta...

• Hëllef

Jahapp, det verkar minsann som att hon sover mer oroligt på natten när vi har varit iväg på något. Det var ganska mycket folk på adventsfikan igår kväll och det klart, det blir många intryck att bearbeta under natten. Att söva henne går lätt som en plätt men sedan vaknar hon mycket tidigare än vanligt och är omöjlig att söva om utan mat. Hoppas att det blir bättre inatt ...

• ladysoul77

WOW! Vad hände nu???!! Hon somnade kl.20 och sov till 05.00!!! Åt en gång sen sov hon till 07.15! Vad kom detta beteende ifrån? Hon har ju ätit varannan timme tills igår. Dessutom sov hon i sin egen spjälsäng och mannen är bortrest så jag hade en hel dubbelsäng för mig själv!!!! Hoppas detta håller i sig...

• ladysoul77

Glömde tillägga att detta gjorde att jag vaknade med GIGANTISKA bröst, helt mjölksprängda!! Men det var det värt.. hehe..

Svar på tråden Fler med 4 månaders i tillväxtfas? JOBBIGT!